Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 6,221 - 6,230 (kaikkiaan 31,224)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Moottorikaasupullotkin taitaa olla niin turvallisia, että kaasuköyttöisten trukkien jne – käyttöä ei ole rajoitettu mitenkään ihmeellisesti.

    Olen joskus mietiskellyt, olisko moottorikaasupullojen käyttäminen taloudellisesti kannattavaa autoilua silmällä pitäen.

    Toki biokaasun käyttö ainakin hyödyttäisi ympäristöä, koska kaasua syntyy joka tapauksessa.

    Remie

    Lämmityksessä ainakin 11kg pulloilla  tulee kalliimmaksi kuin polttoöljy.
    Meillä 17€ pullo. Tällä laskulla ajo tulee kalliimmaksi kuin dieselillä tai ainakin yhtä kalliiksi. Ei tuo pullo kauaa trukissa kestä kun on tyhjä. Jos 11 kg pullo maksaisi 8€ niin sitten voisi ajatella. Noilla tankkaus asemilla kaasu ei kuulema maksa paljon mitään, kuinka paljon se sitten on kilo niin sitä ei kai tiedä kukaan. Joku kertoi että siellä myydään caloreita tai jouleja.

    Tolopainen Tolopainen

    Remie olet oikeassa, nämä kaasuun hurahtaneet veljet ja sisaret eivät ole selvillä kaasun hinnoista eikä vaaroista.

    MaalaisSeppo

    Eihän pullokaasun hintaa voi verrata kaasuaseman mittarista ostettuun kaasuun. Sama, kuin räknäilisi kanisteri bensan hinnalla bensa-auton kustannuksia.

    Remie

    Mitä eroa on bensan hinnalla ottaako sitä tankkiin vai kansteriin. Jaa tarkoitat niitä pienkone bensoja. Onko mittarikaasulla ja pullokaasulla jokin ero. Saako mittarista pulloon kaasua. Kertokaa jos joku tietää. Mitä mittarikaasu maksaa kun tuntuu että kukaan ei tiedä sitäkään. Jokainen vaan puhuu kuinka halvalla kulkee. Kertokaa nyt ihmeessä tietonne.

    Remie

    Löysin kaasun hinnan 1.5€ kg . ei kovin halpaa.

    Niin kuin ei kuitenkaan haluttaisi että ihmiset käyttäisivät kaasua, noilla hinnoilla kyllä sammuu myynti.

    Haku: Mittari kaasun hinta 29.11.2019

     

    Remie

    Tästä voi jokainen päätellä mikä on hinta kun suhteet ovat nämä, huomatkaa kilot ja litrat.

    Bensiinilitran energiasisältö (9 kWh/litra) on hieman pienempi kuin dieselin. Myös CO2-päästöt litraa kohti (2 350 grammaa/litra) ovat pienemmät. Kaikki Euroopan unionin alueella myytävä bensiini on rikitöntä.

    Kilo maakaasua vastaa energiasisällöltään 1,56 litraa bensiiniä ja 1,39 litraa dieseliä.

    18 celsiusasteen lämpötilassa litra bensiiniä painaa 0,70…0,74 kg ja litra dieselöljyä 0,85…0,88 kg.

    Lähde: Matematiikan ja fysiikan käsikirja / Esko Valtanen (Genesis-kirjat
    Ei onnistunut energia tulukon siirto tänne.

    No se on selvää että säästöä tulee kun jättää kaikki mahdolliset turhat ajot ajamatta, ajaa millä tahansa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    https://www.traficom.fi/fi/ajavaihtoehtoa/vttn-laskelma-autoilun-kustannuksista

    Vertailujen mukaan vähän ajavalle bensiini tai maakaasu on halvin polttoaine, mutta paljon ajavalle täyssähkökin on kilpailukykyinen vaihtoehto. Juuri nyt tuetaan kaasuun siirtymistä joten se on normaalia edullisempaa (Gasumin kampanja). Konvertoinnin tuki varmaan jatkuu nykyisen hallituksen toimin.

    Remie

    Tarjous on tosi edullinen jos 1,5 € hinta on yleinen. Kaasun eduksi on kilo hinnoittelu kun bensiini on taas litroja. Mitä puhuit kulutuksesta niin kulutus on pienempää kuin bensiinillä. Harmikseni joudun ajamaan vasten tahtoisesti Dieselillä kun on noita perässä vedettävää kalustoja. Tosin pääsin kuin koira veräjästä kun entinen omistaja oli tehnyt muutoskatsastuksen pakettiautoksi , muuten olisi käyttömaksu huikea. Paras tapa on jättää turhat ajelut sikseen. Mitä tulee seuraavaksi tapahtumaan niin kukaan tuskin tietää autoilun kustannuksia.

    kim1

    En Oikein jaksa uskoa tuohon kaasuun…( tuskin on kampanja hintoja siinä vaiheessa kun 300000 autoilijaa kaasulla kaasuttelee)…toisaalta ..,niin kuin Kiian tuotekehitys johtaja on todennut niin kymmenen vuoden päästä nauretaan nykyisille sähköauton akuille…,elikkä nopea akkuteknologian kehitys voi olla jonkinlainen jarru autokannan sähköistymiselle…,toki onhan monessa sähköautoissa akut modulaari  rakenteisia ettei välttämättä koko akustoa tarvitse uusia,kun akusto sanoo kaput…mutta jos ensi vuonna raatsin itselleni uuden auton ostaa pyöreiden vuosien kunniaksi….,niin voihan se olla veroteknisistä syistä plug- in hybrid…,kääk..

Esillä 10 vastausta, 6,221 - 6,230 (kaikkiaan 31,224)