Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,281 - 5,290 (kaikkiaan 31,224)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Remie

    Puhelet tekniikasta joka on joka ainoassa autoradiossa. Ei se ole edes tätä päivää vaan menneisyyttä.

    Remie

    Tästä jees näkee unta. Ollut 30 vuotta käytössä.
    RDS-kooderi
    RDS-kooderi muodostaa muistissaan olevien ja ohjauskomentoina syötettyjen tietojen perusteella RDS-signaalin, joka yhdistetään ra- dioaseman lähettämään muuhun informaatioon
    RDS-TMC
    Radio data system – traffic message channel. RDS-TMC on liiken- netiedotuspalvelu, joka välittää ajantasaista tietoa tietöistä, onnet- tomuuksista, ruuhkista ja kelistä
    REG RDS-tekniikkaa hyödyntävässä vastaanottimessa oleva valinta, jon- ka avulla voidaan vastaanotin voidaan lukita vastaanottamaan ha- luttua alueohjelmaa.
    RT Radiotext. Mahdollistaa enintään 64 merkin mittaisen tekstin lähet- tämisen radioasemalta RDS-vastaanottimille. Kotivastaanottimet yleensä esittävät tekstin näytöllään.
    TA, RDS-TA Traffic announcement. Liikennetiedotteiden välittämiseen suunniteltu toiminto
    TA-alue Radioasema voi aktivoida TA-toiminnon koko kuuluvuusalueellaan tai vain joidenkin verkkoonsa kuuluvien lähettimien osalta. Maantie- teellistä aluetta, jolla radioasema aktivoi TA:n, kutsutaan TA- alueeksi.
    Tietoliikenneoperaattori
    Tietoliikenneverkkoa tai tietoliikennejärjestelmää ylläpitävä ja sen palveluita käyttäjille tarjoava toimija
    UECP Universal encoder communications protocol. RDS-koodereiden oh- jauskomentojen välittämiseen suunniteltu protokolla

    jees h-valta

    Tuo on aivan juuri sitä mikä tästä letukasta puuttuu. Tulikin mieleen että kaveri joka sitä ennen ajeli sitä matkaa niin olikin aika vanhakantainen tapaus. Hän nimittäin halusi kuunnella c-kasetteja ajossaan edelleen vielä tuossa Dodgen Ramissakin johon hän vaihtoi. Eli siihenkin vaihdettiin ikivanha soitin juuri tämän takia. Toki letukkakin on vanha mutta ei sittenkään aivan noin vanha josta Remie mainitsee. Siihenhän on sitten vaihdettu joku vanha kasettirämpytin joka nurkista on löytynyt.

    Remie

    Valotin mahdollisuuksia auton varusteisiin joita voi tilata vapaasti. Auto on silti aina neljä pyörää ja pelti toosa joka maalattu korkeakiiltoisella maalilla. Kun tuo laatikko tulee vanhaksi ja paalataan niin sillä ei arvoa ole. Ihmisen syytä ajatella autoa vain yhtä tarkoitusta varten hankittuna välineenä liikkua.  Mikäli pitää liikkua niin pitkiä matkoja että autosta tulee tärkeä viihdekeskus  ollaan etäännytty järkevyyden ulkopuolelle. Tällöin pitäisi muuttaa sinne minne mennään usein ja on pitkä matka. Nyt esitetty päästömaksu tukee ajatustani. Siinä maksumiehiksi joutuu taho joka ajaa paljon. Nyt maksumiehinä on taho joka ei aja kuin tuhansia kilometrejä vuodessa. Edelleen kilometrimaksu päästöihin, sillä kannalla olen.

    MJO

    Mistä Remie ostaa verotonta polttoainetta?

    Eikö polttoainevero ole juuri oikea maksu päästöihin? Enemmän kuluttava tuottaa enemmän päästöjä ja täten maksaa enemmän päästömaksujakin.

    Haluatko lisää maksuja?

    Remie

    Se kun ei tutkijoille riitä. Päästöistä pitää maksaa erikseen jotta planeetasta tulee hiilineutraali. Kun tarpeeksi maksetaan hiilisananan yhteydessä autoilusta niin planeetta pelastuu. Vero ei pelasta ketään vaikka  annettaisiin kaikki varamme verona. Puhtauden voi ostaa, varsinkin luvan saastuttaa. Sehän on nähty.

    Puuki

    Hyvä että Pösöönkin on saatu jo varusteita, joita muissa autoissa on ollut jo 80-luvulta lähtien.

    -88 vuosimallin Opel Raketissakin oli radiokanavien automaattihaku . Automaattinen ilmastointi tuli lisävarusteena joskus ennen 2000-luvun alkua ainakin Volvoihin.

    Jätkä

    Jeessille on kaikki sellainenkin uutta ja käsittämätöntä, mikä lähes kaikille muille on ollut tuttua kamaa jo vuosikymmenet. Hänhän leukhi silläkin, että Pösöstä oli löytynyt sytkäliitin takapenkkiläisen tarpeisiin.

    Varusteluhuippu, jota en ole ihan kovasti usein käytellyt, on minullakin autossa: – Kolme sytkäliitäntää (ei sytkää) – muutama USB-liitäntä pareittain. Eli virtasta saa kaikkiin mahdollisiin 12 V laitteisiin niin kauvan, kuin autossa jännitettä riittää.

    Minulla oli jo vm -97 :ssa automaatti-ilmastointi ja Radiosoitin, jossa oli ainakin tuo asemien vaihtoautomatiikka ym. – Langaton ”Luutuutti” ja säätö ohjauspyörässä.

    Jeessi tuo mieleen erään nuoruusajan tuttavan, eli nuoren pojan, joka silmät loistaen kertoi uutisia maailmalta. Kysyin mistä hän nyt sellaisia tietoja on saanut ja vastaus oli: Meille ostettiin radio ja siitä kuulin näitä.  Toiset seurasivat maailman menoa jo televisiosta. Jeessi luulee, että hän on kehityksen kärjessä. Se voi pitää paikkansa Harjavallassa, mutta hyvin se paikkakunta on ilmeisesti eristäytynyt muusta maailmasta. Koko paikkakunta on kuin suljettu osasto…

    jees h-valta

    Jossa käy pääasiassa näitä ulkopaikkakuntien ”asiantuntijoita” jotka eivät vaivaudu edes lukemaan minun kirjoituksiani asian tiimoilta. Oli ja on edelleen kyse vm:n -93 Chevroletin Fleetsiden radiosta ja sen keveydestä nykymaailman vekkareihin nähden. Kuten monessa muussakin varusteissa on tosiaan kehitys kulkenut. Miksi asioita pitää yrittää vääntää kun voi vastata jos aiheesta jotain sanottavaa on. Minun sanomani oli Remielle että auton varustelun kehitys ei ole turhaa nyt eikä myöhemminkään markkinoille ilmestyvissä. Ajomatkoja tulee ja sitä saa vielä nykypäivänä Suomen päästötasoilla tullakkin. me emme kuitenkaan tätä maailmaa pysty pelastamaan. Muitakin tarvitaan. Mukava autoilu on myös turvallista joten Remien pessimismi nykykehitykseen ei ole perusteltua. Myös sähköautot pitää tehdä olohuonemaisen mukaviksi. Matkaa niilläkin tullaan aikanaan tekemään. Mitään liiallisuuksia ei silti tarvita kuten automaattiohjaus koska olosuhteemme ei anna sille luotettavuutta.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tekoälyvimpaimet voivat aiheuttaa yllätyksiä. Esimerkiksi, toimiiko kaistallapitoavustin jos tie on lumen peitossa? Jos ei niin mitä käy jos sitä ei laita pois päältä? Minä jo laitoin pois kun en pidä siitä että ratti liikkuu itsekseen: kulku on levoton.

Esillä 10 vastausta, 5,281 - 5,290 (kaikkiaan 31,224)