Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,181 - 5,190 (kaikkiaan 31,175)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• jees h-valta

Puukin kommenttiin ettei taida aivan riittää joo mutta jos sitä mainostettiin vetokyvyltään lähes yhdeksänsadan kilon kuormiin niin piti riittää. Toki se riitti mutta kun kaikki on pelissä niin tottakai tulee mieleen hiukan parantaa vielä laitetta. Hondan vaihteilla varustettu olisi huomattavasti tasapainoisempi ja järkevämmin ajettava. Hitto kun en vain muistanut että vaihdelaatikollisia mönkijöitäkin on tuossakin kokoluokassa.

jees h-valta

Ja jätkä, minulla on aivan loistavasti talveen pilkotut puut kotipihassa pressun alla. Mutta haluan säästellä niitä pakkasiin ja käytän nyt suoraan rankakasoista tien varresta sahaamiani suoraan pannun pesään. Kuten nytkin palaa eilen haetut. Kyllä nuo klapihommat muuten on täysin hallussa ettei tarvita lisää pilkkojiakaan. Aion siinä pärjätä vastakin aika pienellä kalustolla. Hyrdaulinen pilkkoja löytyy mutta en sellaista käytä vaan teen kirveellä talviset puut. Jotain pitää ihmisen tehdä, vaikka sitten niitä Glan ilmastotekoja. Negatiivisia hänen mielestään.

Lenkopetäjä

Meillä on ollu 2kpl 1510gls solara gls ja gl sekä 3kpl horizon ja voin sanoa että vetarit sekä elä ja alapallot on perseestä nuissa

puunhalaaja

Syksyllä 2018 kaatamani puut pätkin ja haloin kirveellä keväällä. Olivat heittokasassa kesän, nyt siistissä pinoissa pihassa pressun alla. Eilen lämmitin pönttiksen ja leivinuunin. Lämpöä on sisällä nyt aamulla suloiset 25 astetta, eikä ole tosiaan patterit päällä.

Gla Gla

Kuomukärry poltinpuuhommissa on jotain minkä idea ei ole minulle auennut. Kuomu painaa eli syö kantavuutta.

Itse koitan kaataa puut rasiin kuivumaan. Tien varressa pätkin ne ja pilkon kotona. Kuusia en tietenkään juurikääpäriskin takia rasiin kaada, vain lehtipuut eli kuuset vaatii pidemmän kuivatusajan ja kuormista tulee painon takia pienempiä.

Jees: ”Koskaan tuosta kalustosta ei kahta kuluta yhtaikaa koska minä olen ainut käyttäjä pääasiassa niille.”

Eli sen puolesta ei ole estettä ole kalustolle, jossa sama laite palvelisi useampaa tarkoitusta.

”Eli ei se suuri kalustomäärä aiheuta yhtään enempää kulutusta ilmastoon.”

Kun tarvitsee enemmän tavaraa saman asian hoitoon, kuormitus tietysti kasvaa. Ei lava-auto tyhjästä pihaan ole tullut. Siihen on louhittu mineraaleja kaivoksista, joita terästeollisuus valtavat määrät energiaa käyttäen on jalostanut ja joita on kuskattu ympäri maailmaa. Luulin, että Harjavallassa jokainen maaperän mikrobikin tuntee tämän prosessin tulokset.

”Asioitahan voi vertailla monella tapaa ja monesta eri näkökohdista.”

Kyllä. Vihreillekään ei ole ongelmaa lentää lomalle Japaniin tai Afrikkaan. Aina löytyy alibi toiminnalle, eikä siinä ympäristön kuormituksella ole sanansijaa.

”Jos minulla on vene ja kesämökki hiukan pidemmällä kotinurkista se ei tarkoita vielä aivan dramaattista ilmastokuormaa esim. joka vuosi etelään lentävään turistiin nähden.”

Miksi haet tuollainen verrokin, miksi et jotain kestävämpää tilannetta? Minä olen lentänyt viimeksi lomalle ulkomaille vuonna -93. Silloinkin vain Saksaan eli ei kovin kauas.

Tolopainen Tolopainen

Kuomukärryn kuomu painaa n.50kg, ilman kuomua peräkärryllä ei tee juuri mitään. Klapeja kulkee enemmän kuin kuomuttomassa kärryssä perille saakka, eivät putoa välille. Toistaiseksi omistan kaksi kuomukärryä ja lisää ostan, jos tarvetta ilmenee.

Gla Gla

”Jotain pitää ihmisen tehdä, vaikka sitten niitä Glan ilmastotekoja. Negatiivisia hänen mielestään.”

Ilmastoteko taitaa olla päivän muotisana, jota en oikein ymmärrä. Nyt on kyse siitä, että kannattaako tietty asian hoitaa enemmän tai vähemmän kuormittavasti.

jees h-valta

Johonkin asioita yleensä vertaillaan ja se voisi piiperoillekkin tehdä hyvää. Vaikka omien tekemisten suhdetta maalla asuvien kuormitukseen verrattuna. Voisi avartaa maailmankatsomusta nk. Vertaan itseäni pitkälti maalla asuviin koska en voi mitenkään mieltää Harjavaltaa oikein muuksikaan. Harjavallan teollisuuden päästöt ovat mitkä ovat mutta on täällä nyt sitten kuutisenkymmentä vuotta hengissä selvitty. Siinä ainakin on paljon menty parempaan kun vertaa aikoja kun välistä savusumu oli todella sakea kylillä. Nyt ainakin sillä rintamalla on parempia ilmastotekoja ollut.

jees h-valta

Mitä kalustoon tulee on aika vaikea keksiä miten jollain autolla saa esim. traktorin hommis korvattua. Sitä ei ainakaan minun päähäni mene. Mutta Gla voi tietysti saada puut metsänkin puolelta tien poskeen Toyotan henkilöpirssillä ja peräkärryllä. Onhan minulla yksi auto liikaa mutta se ei ole vielä Glan listalla, se on se kolmas jota ei juuri koskaan käytetä. Eli tervetuloa vaan matkaajat ostamaan se pois mökin pihasta. Meinaan Fiatin isoa Matkaajaa. Takuu johtaa mökin portille asti.

jees h-valta

Mutta nyt niitä ympäristötekoja tekemään, eli raivauspuuhiin. Siis, ei ilmastotekoihin, moottorisaha pilluu ilmaa. Seuraavaksi akkusahaa pitää hommia.

Esillä 10 vastausta, 5,181 - 5,190 (kaikkiaan 31,175)