Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,141 - 5,150 (kaikkiaan 31,224)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Gla Gla

Vetokoukku henkilöautoon on keksitty vähintään 60 vuotta sitten ja paljon ei silmälasien hinnan päälle tarvitse laittaa, niin saat jarruttoman kärryn. Vakuutukset maksaa vuodessa 20 € ja muita kuluja ei ole. Tuollaisen 220 kiloa painavan kärryn valmistukseen kuluvan energian ja materiaalin määräkin on olematon verrattuna avolavaan, tekniikasta tai valmistusvuodesta riippumatta. Pösön kokoluokan autolla vetää 400 kilon mönkkäriä (kärry + mönkkäri yht. n. 600 kg) helposti ja poltinpuutkin tulee metsätöistä paluukuormina kivasti kotiin.

Aikamoisia ratkaisuja saat tehdä, jos hyötysuhteessa tuon meinaat lyödä.

jees h-valta

Valitan, se nyt on vain yksi käytön osa-alue ja aika vähäinen tuo mönkijän kuskaus. Ennemmin laitan sen kärryn sinne mönkijän perään ja ajelen sillä suoraan maastosta poltinpuut lähikohteilta. Auto ja kärry, se vain on maastossa yhdistelmä jota pers…pää ei ole. En ala. Olen sitä lajia harrastanut yli sietotarpeen jo metsäuran alkuaikoina. Sitäpaitsi aivan olematon kuljetuskyky vielä silleen. Sitäpaitsi haluan että henkilöautoni vetolaitteet ovat kunnossa kun matkaa ajelen. Pojan Vitosta on vetohommien vuoksi alvariinsa joku kardaanin nivel tai vastaavaa paskana. Ei nuo heppoiset ratkaisut ole tehty oikeisiin töihin. Sen on sentään jenkit onneksi aikaa tajunneet.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Onhan katumaasturi nelikkona Suomen oloissa kätevä kapistus. Kelissä kuin kelissä pääsee vaikka ei olisi pihaa aamulla kolattu. Monella on myös noita erilaisia vetotarpeita lähtien veneistä, asuntovaunuissa ja peräkärryistä.

Nopeimmin hallitus saisi liikenteen ilmastopäästöt alas kun tulisi polttoaineiden verotuksen muutosta vähäpäästöisiä polttoaineita suosivaksi. Käyttövoimaveron voisi samalla poistaa kokonaan.

Gla Gla

Pahoin pelkään, että my dieselin hintaan vaikuttaa fossiilisen dieselin hinta eli kate kasvaa, jos on markkinatilanne sallii hinnan noston. Siksi tuo verotus on hiukan vaikea asia, kun tuottajia on täällä vain yksi.

Tuo Jessen äsken korostama vihreys on kovin helppo unohtaa. Riittää kun ei halua ajaa kärryllä. Sen jälkeen ei päästöillä olekaan väliä, perusteet on olemassa. Sama juttu työmatkojen kulkemisessa.

Näin se näköjään menee. Muiden pitää tehdä, kun itse ei halua. Itse mietin, mitä voin itse tehdä. En mieti sitä, miksi en voi jotain asiaa tehdä.

Visakallo Visakallo

Jessen seuraava auto taitaakin olla dieselin ja sähkön yhdistelmä:

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/peugeotin-paajohtaja-paastosakkoja-2020/

Tolopainen Tolopainen

Päästörajat ovat hiukan ongelmallisia, uusiutuva diesel tietenkin alittaisi päästönormit, mutta huomioidaanko sitä diesel auton päästölaskelmissa.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Tolopainen on oikeilla jäljillä. Juuri siksi kun ei voida määrätä mitä autoon tankataan, jos siihen sopii useampi polttoaine, pitäisi verottaa kevyemmin joko vähäpäästöisiä autoja tai polttoaineita tai molempia. Esimerkiksi kaasu/bensa-konvertoidulla autolla ajo tulisi kalliimmaksi bensalla kuin kaasulla ajaessa. Vastaavasti kaasu/dieselautoon tulisi halvemmaksi tankata uusiutuvaa dieseliä tai kaasua kuin fossiilidieseliä. Sähköautoihin myös alennettu autoverokanta (joka taitaa jo ollakin koska se on päästöperusteinen).

Jätkä

A. Jalkanen. Mutta kun se katumaasturi ei ole läheskään aina nelikko. Kyllä nelikosta hyötyäkin on – joskus. Olen ajellut nelivetoisilla autoilla vuodesta -77 alkaen. siinä on versioita ollutmonia. Yksikään ei ole ollut oma, vaan työantajan peli.

Olen jo ajat sitten päätrynyt siihen tulokseen, että minä en tarvitse nelivetoa, saattaa silti olla, että sellainen joskus tulee minulle, mutta toistaiseksi neliveto-traktori ja neliveto mönkijä riittää minulle.

Kehitys sinänsä on mielenkiintoinen, kun jossain vaiheessa tuli kovasti suosituksi tila-auto. Minullakin on sellainen ja olen sen ominaisuuksiin varsin tyytyväinen. Se on etuvetoinen ja viimeksi eilen vetelin sillä aika isoa ja raskasta traileria läes 600 km.

No muoti oli ja meni, eikä kukaanenää osta Tila-autoa. Siksipä autokauppa risti vastaavat vehkeet katumaasturiksi ja kauppa käy kuin siimaa. Ainoa ero autojen välillä on, että katimaastureissa ei yleensä ole tilaa seitsemälle matkustajalle, koska kolmas penkkirivi puuttuu.

Olenkin päättänyt ristiä tila-autoni katumaasturiksi, niin saan hieman hohtoa liikkumiseeni.

rööri roope

Ajetaan millä autolla ja millä polttoaineella tahansa suomessa.Valtio rahastaa meiltä autoilijoilta erilaisina veroina ja maksuina nyt 8-9 miljardia euroa/vuosi.

Turha luulla että tulevaisuudessa ne maksut ja verot vähenee autoilijoilta.Todennäköisesti lisääntyy tulevaisuudessa.

Suomessa on liikaa vapaamatkustajia.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Kyllä näin, Jätkä. Nelikko kannattaa ostaa vain tarpeeseen. Tarve voi olla kaupungissa vaikka se, että pääsee lumisateen jälkeen aamulla pihasta pois, tai kesällä mökille, jos se on isojen soratien mäkien takana Keski-Suomessa. Aiemmassa elämässäni jäin kolme kertaa autolla sohjoon kiinni (Ford Tbird, Audi A3 ja Peugeot 307), mutta en enää sen jälkeen kun olen ostanut nelikkoja. Alkoi sen verra nyppiä se touhu.

Esillä 10 vastausta, 5,141 - 5,150 (kaikkiaan 31,224)