Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,131 - 5,140 (kaikkiaan 31,213)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen Tolopainen

    Kortilla maksaminen olisi vanhuksille juuri kaikista helpointa. Kun nykyisin kassalla ostokset voi maksaa korttia vilauttamalla 50€ saakka. Tietenkin mobiilimaksaminen on myös yhtä helppoa nykyisin, ei tulisi mieleenkään enää käyttää korttia tankatessa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Katumaasturien suosio ja niiden isot päästöt vaikeuttavat päästövähennyksiin pääsyä. Siihen kannattaisi siis tankata sähköä, biokaasua tai biodieseliä.

    https://www.hs.fi/talous/art-2000006277302.html

    Metsuri motokuski

    Kova on katumaastureiden verotuskin joten päästöihin on kiinnittänyt verottajakin huomiota. Ilmanmuuta uusien autojen osalta on syytä kiinnittää huomiota päästöihin.

    Puuki

    Tossa tilastossahan oli listattu päästöjen lisääntymistä vv. -10-18 . Ei kokonaispäästöjä.  Lisääntyyhän ne katumaastureiden päästöt jo senkin takia, että autoista yhä suurempi osa uusista autoista on niitä. Amerikan Hummerit tms. esim . on varmaankin melkoisia päästäjiä , luetaankohan nekin ja vastaavat v8:t katumaastureihin ?

    jees h-valta

    Peugeotin myyjät ja valmistajat sitten voivatkin korjata satoa hyvistä autokaupoista. Heillä päästöt alittavat koko malliston laajuudelta EU:n reilun 80g:n päästörajan. Eli huoletonta vuosikymmentä yhdellä autonvalmistajalla. Sieltähän jo myös täyssähköautokin menee laakista 340km:ia yhdellä latauksella. Ranskalaisteknologia on huippua ja myös mukavuus aivan loistava! On hieno olla eristyksen kärjessä jo nyt valinnoissa.

    Jätkä

    VViimeisen Tilaston mukaan (Tm ) – Ranskisten alamäki jatkuu, myyntitilastoissa sijoitus laskee muutaman pykälän / kk. Ei ole pitkä matka, kun Pösöökään ei näy millään listalla 30: nen joukossa. Eiköhän maahantuontikin kohta lopu?

    Tolopainen Tolopainen

    Jesse voi katsella miten pököttimiä 3008 vm.2015 autoja on myynnissä hintaan 10k€.  Ei noita kannata uutena ostaa, se nyt on päivän selvä asia.

    Gla Gla

    Minulle jälleenmyyntiarvolla ei ole suurta merkitystä, koska kuten bensan kulutuksenkin kohdalla, kaikki menee. Kyse on siitä, mikä on auton elinkaari suhteessa hintaan eli missä ajassa rahat menee. Mutta edelleen hämmästelen niitä, joka kyseenalaistavat Jessen autovalinnan. Perusteet sille oli päivänselvät ja kiistattomat, se pitäisi hitaimmillekin olla jo valjennut.

    Jees: ”Sieltähän jo myös täyssähköautokin menee laakista 340km:ia yhdellä latauksella. Ranskalaisteknologia on huippua ja myös mukavuus aivan loistava! On hieno olla eristyksen kärjessä jo nyt valinnoissa.”

    On varmasti hienoa olla kärjessä, mutta avaatko hiukan kommenttiasi, mitä tarkkaan ottaen tarkoitat?

    Sinä ajat perinteisellä polttomoottorilla, jonka päälle on laitettu epäaerodynaaminen kori ja raskaat renkaat ja siksi kulutus ainakin maantienopeuksissa on litran suurempi kuin vastaavalla tavanomaisella voimalinjalla varustetulla 308 farkulla. Sitten myös kuljettelet terveisiä 30 vuotta vanhaa tekniikkaa sisältävällä amerikkalaisella avolavalla. Jos siis kyse oli sinun valinnoista, missä oli se edistyksen (vai tarkoititko tosiaan ”eristyksen”) kärki? Jos oli kyse ranskalaisesta autoteollisuudesta, iloitsetko tosiaan tuon monikansallisen teollisuusyrityksen puolesta? Silloin pitää kuitenkin olla tarkkana, koska ne valinnat eivät ole sinun valintojasi.

    AJ:n linkissä katumaastureiden vaikutusta arvioitaessa täytyy muistaa, että laskelman oli tehnyt järjestö, jolla tuskin on halukkuutta kohdistaa huomiota omiin päästöihin. Yksityisten kuluttajien valinnat on helpomp nostaa tikun nokkaan. Toisaalta en kyseenalaista ajatusta siitä, etteikö suuripäästöisten katumaasturien suosiota kannattaisi tarkastella kriittisesti. Autoteollisuus tekee valtavasti työtä saadakseen moottoreista taloudellisia, mutta kun muoti suosii tuon työn tulosten tuhoamista, minkä sille sitten mahtaa. Toisaalta tämäkään asia ei ole yksiselitteinen. Jos katumaastureita ei olisi, suuntautuisiko tuon kuluttajaryhmän kiinnostus johonkin muuhun, esim. suuripäästöisiin henkilöautoihin? Onko valintaperusteena siis maavara, selkävaivaisten kaipaama korkeus vai auton suuri olemus, joka liittyy enemmän ulospäin annettavaan viestiin kuin omiin tarpeisiin. Onko suurilla katumaastureilla ajava sukupolvi nykyajan versio 80-luvun turbosaabisteista.

    Puuki

    Katumaastureiden päästöjen lisääntyminen voi olla tilastoharhakin, riippuu siitä miten tilasto on tehty . Kun tiettyjen autojen lukumäärä lisääntyy useita %:ja /vuosi, niin lisääntyhän niiden päästötkin tietenkin.  Lisäksi nykyään suositaan vähempipäästöisiä kuin vuosikymmenen alkupuolella.

    308  pösön kestävyydestä oli  jo mm. aiemmin esillä olleen katsastustilaston perusteella riittävästi tietoa. Häntäpään kärryjä luotettavuuden suhteen kuten muutkin ranskalaiset. Samassa joukossa oli korealaiset ja Dacia.  Enpä tiedä kanattaisiko  eristyksen kärkeen pääsemistä kovin paljon hehkuttaa .   Se vaikuttaa koomiselta .

    jees h-valta

    Tolopalle ensin, aivan mukavia tarjouksia on alkanut sadella jo kun autokauppiaat alkavat kuvitella minun kiinnostuvan vaihdosta lähiaikoina. Muistaakseni jotain 27500 oli viimeksi esim. Mazdaan tarjoushyvitys. Ei siinä kahden vuoden käyttö vielä aivan huikeita ole syönyt arvosta. Mutta ei se syt ole ajankohtaista. Auto on uuden veroinen ja hyvässä matkakunnossa ja kulkee pienellä kulutuksella joten kelpaa vielä ennen sähköistä aikaa. Joten Gla, valinnat tulevat olemaan myös minun muutaman vuoden sisään edelleen. Olen hyvinkin edistyksellinen autoasioissa ja nytkin uhrasin liki tonnin hyviin moniteholaseihin vaikka ilmaiseksi olisin selvinnyt vaihtamalla ajokortin henkilöautokortiksi. Huolehdin hyvästä ja turvallisesta ja energiatehokkaasta matkanteosta. Aivan sama mitä kukin vääntelee. Kehityksessä mukana ollaan. Avolava ”raitistuu” sitä mukaa kun järkevää korvaavaa, puhtaampaa kalustoa tulee tarjolle. Ja tietysti itselle tarve vaihtaa autoa. Ei niitä huvikseen jatkuvasti vaihdella. Todennäköisesti päädyn E85-syövään seuraavaksi. Kokoa en paljon voi pienentää. Homman pitää toimia.

Esillä 10 vastausta, 5,131 - 5,140 (kaikkiaan 31,213)