Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,051 - 5,060 (kaikkiaan 31,142)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Remie

    Ei 80A moottori ole kummoinenkaan mötikkä.  Trukin moottorin kyljessä lukee juuri tuo lukema.

    Jätkä

    Eräs maailman suurimmista autonvalmistajista, eli Toyota satsaa polttokennomoottoreihin, eli alkaa tekemään ihan toissaan Vedyllä käyviä autoja. Ovat laskeneet, että jatkojohdot tulevat liian kalliiksi ja Jeessin mökkimatkoilla ne sotkeutuvat toisten kulkijoiden renkaisiin.

    Kunhan laki sähköautojen latauspisteistä tulee voimaan, menee sähköautot paalaukseen: 170 000 latauspistettä edellytetään värkättäväksi kotilatauspisteiden lisäksi!

    Kyllä jotkut käärivät rahaa, kun tuollainen seterlirahan painokone värkätään ihan Valtion toimesta.

    Tolopainen Tolopainen

    Autotekniikassa ei kymmenessä vuodessa tapahdu juuri mitään. Miksi poliitikot syöttävät tuollaista skeidaa, että Suomi olisi hiilineutraali joskus 15v kuluttua, sehän on aivan höpöpuhetta. Sähköautojakaan Suomessa ei ole silloin kuin joitakin tuhansia. Viiden miljoonan ihmisen kansakunnan ei tarvitse eikä kannata olla mitään erikoista, kun sillä ei ole mitään merkitystä. Turkin johto ei puhu sanaakaan hiilineutraliteetista, maassa on 3,5 milj pakolaista, muutaman vuoden kuluttua, niistä voi olla 30000 Suomessa. Turkista voi tulla seuraava Syyria, kun diktaattorin valta  siellä alkaa horjua, kun isommat ongelmat alkavat sähköautoiluhöpinät unohtuvat nopeasti.

    Puuki

    Sähkö-hybridiautot  on osin feikkiä.  Esim. Toyota ja Huyndai Ionic ; akun kapasiteetti n. 1,5 kWh. Toyotan mukamaasturilla vain 1 kWh.    Mihin se riittää ?    Tuolla Ranen linkissä Mersun hybridin omistaja kertoi, että 6.4 kWh:n akulla max. ajomatka 25 km sähköllä .

    Täyssähköautojen akkujen takuu loppuu 100 000 km ajon jälkeen.    Uusi akku maksaa n. 28000 -33 000 € tällä hetkellä.   Isot akut eniten ; pienten autojen pienet akut (Nissan Leaf) paljon vähemmän. Akut voidaan uusia lohkoittain eli ei koko akkua välttämättä kerralla.    Suomen eniten myydyn sähköhybridiauton Volvon akuston (10 kWh) uusiminen maksaa valmiiksi tehtynä 10300 € .

    Päästöistä : tutkimusten mukaan sähköakkuauton kokonaispäästöt on suunnilleen samat kuin keskimäär. polttomoottoriauton 60 000 km:iin asti . Siis sen jälkeen vasta päästöjä syntyy vähemmän (Kunnes akku uusitaan) .   Poikkeuksen tekee isot sähköautot, esim. Teslan kok.päästöt vastaa reilusti yli 200 g/km co2-päästävää polttomoottoriautoa.   Tesloillekin tulee päästövero jossain vaiheessa.  Sen päästöt on samalla tasolla kuin vanhan -98 T 2,4 l Volvon. Siitä menee päästöveroa n. 350 € /vuosi.

    Remie

    Realistisesti ajateltuna , kun kaikki energia joka tuotetaan nestemäisillä polttoaineilla siirretään sähköverkon kulutukseksi  on se valtava rasite sähköverkolle. Tuntuu että OL 3 pitää tehdä 10 kpl lisää. ja se taas tietää että noita voimaloita tehdään vielä 200 vuoden kuluttua kun osaaminen on mitä on. Yhtäkään ei saada valmiiksi.

    Remie

    Tolopainen , näinhän se menee.

    Remie

    Puuki sen kertoi. On Googlessa lisää noista akuista oikein tutkittua tietoakin luin sen ja totesin, ja ihmettelin mistä se hehku syntyy sähöautoilun puolesta. Ei antanneta lainaa  sähköauton ostoon. Eikä ole oikein sopivaa autoakaan olemassa. 70 000€ on vaan aika paljon , autoa kykenee  lyhentämään korkoineen 200€ jos ei tarvitse huollattaa autoa eikä sähkölasku nouse,vesilasku eikä ruoka. Jokainen voi laskea kauanko menee auton maksuun.

    Tolopainen Tolopainen

    Suomi voisi julistaa säilyttävänsä polttomoottoriautot ikuisesti, sehän toisi tulevaisuudessa tänne paljon autoilua harrastavia turisteja. Kun muualla Euroopassa pitäisi ajaa sähöautoilla ja täällä voisi huristella kunnon dieselillä maan päästä päähän yhdellä välitankkauksella ja wool, sanosi nahkahousukin mesen ratin takana.

    Remie

    En alkuunkaan ymmärrä tätä polttomoottorivastaisuutta. Joka ainoa kerta katsastuksessa katsastusinsinööri kertoo että putkesta tulee pelkkää puhdasta vettä. Autot käy puolituntia hallissa ja miehet häärää työtä tehden. Mikä osa on se mikä turmelee imastomme. Missä se menee kun ei näy ei tunnu, ei löyhkää ei ei lemua. Kenenkään pää ei särje. Jokin on selvästi jäänyt huomioimatta. Nämä ihmiset eivät ole eläneet 1940- 1980 välillä kun tiet olivat mustaa nokea ja häkää niin ettei henkeä saanut eikä tietä näkynyt. Jossain kohdin ammutaan yli oikein pahasti. Onko klobaalit markkinaraot sekoittaneet päät.

    Visakallo Visakallo

    Tuo Tolopaisen ajatushan on käytännössä jo toteutumassa. Suomeen tuodaan tänä vuonna jo ennätykselliset 60 000 käytettyä autoa, ja alkanut talouden alamäki hyydyttää entisestään uusien autojen kauppaa.

Esillä 10 vastausta, 5,051 - 5,060 (kaikkiaan 31,142)