Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 4,961 - 4,970 (kaikkiaan 31,224)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Remie

    Puuki vääristää totuutta johon ei vastata.

    Jätkä

    Milloin moottori on alimitoitettu? Milloin ylimitoitettu?

    Oikein mitoitettu auton kori / moottorin teho ei vielä riitä, vaan moottorin luonne on mitoitettava tarvetta varten.

    Automaattivaihteet hoitaa hyvin tuon moottorin kuorman ja kulutuksen. Varmasti moni ajaa automaatilla pienemmällä kulutuksella kuin manuaalisella.

    Kun käyttää erilaisia autoja, kuten esim minä, pitää muuttaa omaa ajotyyliään sen mukaan, minkä luonteinen tekniikka pellin alla hyrrää. -Tämä siis silloin, kun autossa on manualliset vaihteet.

    Kuitenkin pienitehoisellakin autolla saa kulutuksen suhteellisen korkeaksi, jos polkee pienillä vaihteilla ”ylinopeutta”. Minulla on yksi auto, (Bensa) – joka kyllä kulkee neljän litran pintaan maantieajossa. Kuitenkin sen saa pienillä vaihteilla (oman mittarinsa mukaan) – kuluttamaan kolmekymmentä litraa satasella. Jos autossa olisi vetokoukku ja kärryssä maksimikuorma, olisi kulutuslukemat varmasti mahdollista polkea hyvinkin paljon korkeammaksi.

    Kuitenkin esim 6-sylinterinen vanhahko Letukka vie aina yli kympin ja poljettaessa kuin Zili – eli litran kilometrillä.

    jees h-valta

    Polje sitä hörppyvageniasi vaan ihan maun mukkaan. Letukka ei pärjänny VW:n panssarivaunun jatkojalosteelle alkuunkaan matka-ajon kulutuksessa.

    Jätkä

    Ei varmaankaan. Vaikka sen mallin Volkkarikin on tunnettu raskasruokaisuudestaan ja erinomaisen kalliista huolto – ja ylläpitokustannuksistaa. Letukka varmaan ylittää ne kaikki.

    jees h-valta

    Letukka teki nöyrästi matkaa tänäkin syksynä jo Kaakonkulmille muutaman sadan kilon mönkijä lavalla eikä kulutus mikään aivan tähtitieteellinen ollut. Mikään ei vie kuormaa ilmaiseksi joten sinällään puolustaa erinomaisesti kuljetustarpeissa paikkaansa. Ja sillä ei silti tarvitse olla liikenteen tukkonakaan.

    Gla Gla

    Jos muutaman sadan kilon kuorma vie pitkän matkan maantieajossa yli 7 l/100 km, on kyse krematoriosta, jollaisella ajamiseen ei minulla ole varaa.

    jees h-valta

    Koitappa köyttää Corollan katolle muutaman sadan kilon paino ja katso sitten senkin kulutus uudelleen Gla. Kun siinä ei lavaa ole taitaa katto olla ainut paikka jossa vertailukelpoista kulutusdataa saadaan aikaan.

    Jätkä

    Minkälainen on Jeessin kömpijä, kun se painaa muutaman sata kiloa?

    Minulla on kohtalaisen painava dieselkäyttöinen nelikko, mutta kevytperävaunussa se tulee niin kevyesti, että lakisäätesessä kahdeksankymoin huippunopeudessa se ei aina tunnu yhtään, eikä se nosta kulutusta koukullisessa autossani täyttä litraakaan satasella.

    Jeessin mieltymykset tuntien veikkaan, että kömpijä on Kone-Glansilta hankittu ja Kiinalaista laatua, jolloin se ei hirveästi paina – nelikkonakaan.

    jees h-valta

    Mönkijän omapaino on 443kg eli traktoriksi tietty kevyt mutta auton massaan tietty jonkinmoinen lisä. Mutta enhän väittänytkään että se liiemmin tuntuisi siellä lavalla mutta kait se hiukan kulutusta lisää. Joka tosin on tuossa kerran-kaksi vuodessa sitten aivan ykshailee. Jossain suunassa se aina kortteeraa pääosan vuotta.

    Gla Gla

    Jätkä on oikeassa. Kun nopeus pidetään edes suunnilleen lain mukaisena, kompensoi se aika hyvin kulutuksen kasvua.

Esillä 10 vastausta, 4,961 - 4,970 (kaikkiaan 31,224)