Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 4,941 - 4,950 (kaikkiaan 31,224)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • kim1

    Tiedä häntä näistä ajonopeksista,30 vuotta sitten tuli ajettua soralla mutka pätkällä 200 km/ h taksi koppaisella mesellä…( onni vilkkaalla olisi tehnyt tiukkaa)..en kehu mutta on vaan jäänyt mieleen kyseinen sessio…,eihän siinä mitään järkeä ollut…p.s.keulalla oli 450 s mersun v-8 ..

    Rane

    Lexukselta löytyy sopivia malleja myös yksinkertaisille miljunääreille kuten Tolopainen.

    https://www.autotalli.com/artikkeli/tervetuloa-hiljaisuuteen—koeajossa-kasintehty-mestariteos-lexus-ls-500h-%28vm.2018%29

    jees h-valta

    Kiitos Glalle autosympatioista! Ainakin nuo misukat tuntuu kulutuskestäviltä. Eipä tarvii vielä ensi kesäänkään lähteä uusrengastamaan. Aytolla nyt ajettuna 43000 ja talvikilometrejä suhteessa vähän. Onhan auton vaihto aina monen asian summaa mutta kyllä olen kaikkien saksalaismerkkien pintakovuudesta aivan tarpeeksi saanut. VW eritoten, ja kun se heilahti se heilahti yllättävän voimakkaasti. Eli sivuheilahduksen vaimennus oli jotenkin torso korkeassa korissa. Kyllä, ranskalaisen auton jousitus toimii mukavasti joka suhteessa. Yllätyksetön ja sopivan pehmeä mutta jämäkkä pitkissä joustoissa. Joka tuli Kullaan peltosuorilla testattua. Joskus auki otettu asfaltti ja rajusti painunut paikkauksen jälkeen. Eikä mitään varoitusta etukäteen. Kyllä niiattiin ja syvään. Nyt se on korjattu ihan viime viikkoina.

    Remie

    Tolopainen . Pitääkö tulppia vaihtaa, Ajelin entisellä autollani 350 tuhatta eikä yhtään osaa vaihdettu moottoriin , ei tulplppia eikä jäähdytysnestettä. Kunnon autoon vaihdetaan vain öljyjä ja kuljettajia.

    Jätkä

    Diesel-moottorissa sytytystulppien vaihto on jopa mahdoton rasti. Tulppaluettelossa on kaikkia ylisesti käytössä olevia tulppamerkkejä, jotka on luokiteltu auton merkin , mallin ja moottorimallin mukaan. Hintahaitari on pitkä.

    Kuitenkin siellä on vaihtoväli kyseiselle tulppamallille merkattu – kyseiseen autoon tietenkin. Listassa on alkaen 15000 kkm väleistä – 30000 kilometriin. Osalle ei ole valmistaja antanut vaihtoväliä. Huoltokirjassa se tokin olisi, mutta kun ostaa autonsa kaverilta, joka on valmistautunut paalaamaan sen, niin ehkä huoltokirja on jo vuosien varrella hukkunut.

    Mielestäni on useissa yhteyksissä tullut esiin seikka, että kun sytytystulppa vaurioituu, on myös venttiilit ja männän reunat vaarassa vaurioitua. Myös se totuus, että tulpan kärkiväli kasvaa käytön vuoksi, vaikuttaa sytytyskipinän kykyyn sytyttää seos. Jopa monikärkisissäkin tulpissa kärkiväli muuttuu, hitaammin tosin kuin yhdellä sivuelektroidilla.

    Ymmärrän kyllä, jos PA-tyyppi nuukailee tulppien vaitamisen kanssa, mutta useinkin sijoitus tulee takaisin, jos ajoa on enemmän, koska huonot tulpat nostavat polttoaineen kulutusta.

    Remie

    Totuus on että 10mm polttoväli tulpassa sytyttää seoksen tehokkaammin 0,8 mm . Sisksi on kehitetty plsmasytytys joka leiskauttaa sellaisen pasmakimpun  männän päälle että hyvät moottorit käyvät pelkällä kipinällä. Polttoaineen kulutus puolittuu niin dieselbensiini moottrorissa kuin tylppasytysdiesilsissäkin . Näin ollaan menossa dieseliin jossa on myös moniportainen tulppasytys jolloin päästöjä ei tule, palaminen on 100% . Myös bensiiniä aletaan sumuttamaan kuten dieselmoottorissa jota ohjattu plasmasytytys ajallistaa monessa vaiheessa jolloin ei päästöjä synny.Tällöin ei ole väliä mitä tankkiin laitetaan kunhan palaa, hätätilassa käy Vodka polttoaineena, tullinkaan ei tarvitse enää kaataa pimeitä viinoja itämereen. Arviot oli että moottorit tulisivat jo ensi keväänä markkinoille. Ollaan sanomassa hyvästit päästöille.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Myös bensiiniä aletaan sumuttamaan kuten dieselmoottorissa jota ohjattu plasmasytytys ajallistaa monessa vaiheessa jolloin ei päästöjä synny.

    Kuinka niin ei synny päästöjä? Ainoastaan käyttämällä uusiutuvia biopolttoaineita voi estää päästöt. Siis nykytekniikalla. Pitäisi kehittää auto jonka pakoputkesta napattaisiin hiilidioksidi ja vesihöyry ja muutettaisiin seos metaaniksi niin meillä olisi lähes ikiliikkuja. ?

    Jätkä

    Jos tavallisen tulpan kärkiväliä suurennellaan vaikkpa siihen kymmeneen milliin yhden millin sijaan, niin murheita syntyy, ellei sytystyslaitteistoa ole suunniteltu moiseen. Kun puola on tulpanhatussa, on läpilyöntimahdollisuudet suhteellisen pienet, mutta jo ptkästään tulpassa on kohtia, joista ennenkin on kipinä livistänyt väärään paikkaan.

    Päästöjen loppuminen on kuitenkin mahdotonta niin kauvan, kuin nykyisiä polttoaineita käytetään.

     

     

     

     

     

     

     

    Remie

    Päästöttömyyden rajan pitää olla siinä mitä ihminen tuottaa päästöjä, muutenhan ihmistenkin pitäisi lopettaa oleminen tällä planeetalla. Jo pelkkä salama tuottaa haitallista typpeä.

    MJO

    Ei se ole ihan mitään väliä mitä tankkiin laitetaan Remie.

    Sama moottori voi käydä jotenkin kaikilla polttoaineilla, mutta ei todellakaan optimaalisesti.

    PS. Ei typpi ole haitallinen, eikä typpeä mistään synny. Typpi on alkuaine.

Esillä 10 vastausta, 4,941 - 4,950 (kaikkiaan 31,224)