Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 29,021 - 29,030 (kaikkiaan 29,192)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Tolopainen, riippuu auton huolto-ohjelmasta mitä jarruille huollossa tehdään. Se on varmaa, että auto-jerryn kilpailuvoittaja ei jarruihin koskekaan, jos auto niillä pysähtyy ennen seinää.

    Metsuri motokuski

    Tuosta autojerrystä tuli mieleen oma kokemus niistä. Eräskin huoltoliike teki edullissen tarjouksen auton huollosta. Oli heti yli sata euroa edullisempi.  Kun kysyin että mitä siihen hintaan kuuluu niin myyjä sanoi että mitä haluaa. Sen mukaan sitten tarkistetaan hintaa. Kysyin että eikö huoltokirja kerro sen. Ei kuulemma kaikkia kannata tehdä.

    Nostokoukku

    Minun autoissani rengasvalintaan on ollut aina kolme kriteeriä: musta, pyöreä ja mahdollisimman halpa. Tosin ajonopeuteni eivät ole juuri 60 kovempia. Kuormaa on joskus lavalla metsäteillä yli sallitun. Yhden auton mukana tuli puoli talvea ajetut talvirenkaat mukana. En tiedä lasketaanko Micheliinit laaturenkaisiin. Joka tapauksessa, ne olivat huonoimmat mitä autoissani on ollut. Jos tie oli juuri vedetty alaterällä, ns. karhuttu, sai huoletta heittää ratista irti. Renkaat veivät itsestään joka linja-autopysäkkin kautta aura-auton jälkiä kiertäen Destian varikolle.

    Visakallo Visakallo

    Nyisten autojen jarrut tarvitsevat huollossa lähinnä vain purkamisen, puhdistamisen ja kasauksen, sillä jarrupalat ja -levyt eivät paljoakaan ajossa kulu, kun auto hoitaa pääosin itse hidastamisen. Autojen käyttöohjeissa kehotetaankin vähintään kerran viikossa tekemään kunnon jarrutus.

    Metsuri motokuski

    Sen huomasin että noissa uusissa hybridi autoissa jarrut joutuvat paljon vähemmälle kun moottorijarrutus lataa akkuja ja sammuttaa moottorin. Jarrunesteet tunnutaan vaihdettavan useammin kuin ennen tehtiin.  Varmaan johtuu juuri tuosta vähästä jarrutuksesta.

    Gla Gla

    Miten usein jarrunesteet noissa vaihdetaan? Itselläni on ollut ohjelmassa 1. vaihto 4 vuoden ikäisenä ja sen jälkeen joka toinen vuosi. Näin siis 90-luvulta saakka. Ei siis hybridejä tai muutakaan jarrutusenergian talteenottoa.

    Yhdestä vanhemmasta autostani petti pääsylinteri. Korjaamossa avasivat sen ja totesivat syöpyneeksi. Ilmeisesti nesteitä ei oltu vaihdettu ajallaan, joten vesi oli tehnyt tehtäviään. Mutta tuota autoa ei oltu huollettu ohjelman mukaan.

    Toisen auton tiedän, josta petti kytkinsylinteri samasta syystä. Tiivisteiden vaihto taisi riittää, ihan varman en ole. Se auto oli ”huollettu” naapurissa asuvan asentajan korjaamossa.

     

    narisija

    Miten mittasit vierintävastuksen?

    Pikitieltä kotitien liittymään erään liikennemerkin kohdalta muutama sata metriä, jonka kohdalta rullaan liittymään. Nopeus aina sama ja sama auto 14 vuotta, myös renkaan koko sama. Laaturenkailla rullasi liittymään just sopivasti, ei tarvinnut jarrua, halpiksilla joutuu samasta nopeudesta jarrua käyttämään joka kerta liittymään tullessa. Matkoja kertynyt satoja joten pidän halpisten rullausominaisuutta parempana. En toki muiden kokemuksista tiedä.

    Gla Gla

    Tuossa TM:n vertailussa halpisten vierintävastus oli keskitasoa.

    Itselläni on myös eräs liittymä, jossa optimoin rullausta. Sama auto, samat renkaat ja sama kuorma, silti usein eri tulos. En osaa sanoa, mistä selvät erot johtuu.

     

    Metsuri motokuski

    Minun autossa joka toinen huolto eli 30 000 km välein. Mulla se tulee puolessatoista vuodessa. Hinnaltaan se ei ole kallis. Muistaakseni 15 euroa.

    Nostokoukku

    Rullauserot johtuvat ilman lämpötilasta, ilman kosteudesta, tuulesta ja tienpinnan kosteudesta. Veikkaisin näin.

Esillä 10 vastausta, 29,021 - 29,030 (kaikkiaan 29,192)