Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 25,471 - 25,480 (kaikkiaan 26,972)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Kalle Kehveli

    Loppujen lopuksi taitaa käydä niin, että sähköauto jää ainoaksi vaihtoehdoiksi syrjäisemmillä seuduilla, joilta häviää polttoaineiden myyntipisteet.

    1500-1700 km pääsee tankillisella. Ei tarvitse joka päivä tankata saksalaista premium-autoa, nykyajoilla kerran kuukaudessa.

     

     

    Visakallo

    Löpölläkö Kalle ajelet?

    Tolopainen

    Ennen vanhaan Saab 99 oli iso auto, kun katsoo sen tiloja, se vastaa nykyisiä pikkuautoja tiloiltaan. Miten ne perheen tavarat ennen ovat autoihin sopineet, kun kupla vollkarit ja pikku Fiiatit olivat yleisimpiä automerkkejä. Yleensä autolla liikkuu yksi henkilö työmatkaansa n.10km suuntaansa. Miksi pitäisi ostaa tiloiltaan ylimitoitettu auto yhtä Lapin hiihtolomareissua varten. Katolle voi asentaa suksiboksin tai ottaa peräkärryn perään, jos tavaraa on paljon. Nykyisin perheetkin on pienempiä kuin ennen, autojen todellinen tilantarve on pienentynyt, miksi tavaramäärä, joka pitää muka ottaa matkalle mukaan kasvaa koko ajan.

    Nettiautossa halvin sähköauto Nissan leaf maksaa n.4000€, enpä usko että millään dieselillä voi ajaa halvemmalla kuin tuolla, pelkkä sähkökulu alle 2€/100km. Junalla liikkuminen eläkeläislipulla maksaa halvimmillaan 3€/100km. Se on lähes ilmaista ja helppoa matkustamista pidemmillä matkoilla.

    Mehtä autot on sitten erikseen, ei kannata sekoittaa niitä autoihin, joilla ajetaan kestopäällysteisillä teillä. Minullakin on mehtuuauto 32v vanha neliveto, jota ei ole huollettu kertaakaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tankataan kerran vuodessa ja menee katsastuksesta läpi, että heilahtaa. Muuta huoltoa ei tarvita kuin öljynvaihto, kilometrejä on vähän yli 200000km. Auto on talvet lämpimässä tallissa ei ruostu kun on kuivassa tilassa puoli vuotta ilman ajoa.

    Gla

    Miten ennen on pärjätty Saabilla ja nyt ei, sitä voi ihmetellä. Saabin kiihtyvyys oli jotain muuta kuin 300 hv sähköauton. Saati kuplan tai kusiaisen.

    Visakallo

    Niinpä! Muistelin, että meillä taisi olla Fiat Uno silloin kun ensimmäinen lapsemme syntyi 80-luvun loppupuolella. Eipä taitaisi nykyiset lasten turvaistuimet mahtua edes sisään sen auton takaovista!

    Tolopainen

    Autojen ajonopeuden ovat keskimäärin laskeneet, vaikka kalusto on parantunut. Ennen ajettiin yleensä 120km/ kun nopeusrajoitus oli 100km/h, kun tultiin etelästä Jyväskylän pohjoispuolelle. Ei satasen alueella koskaan ollut nopeus valvontaa.

    Rane

    Nopeusrajoitukset tuli 1973.Lieneekö kuitenkin ollut ettei silloin suurimmalla osalla autokannasta pystynyt ajamaan ylinopeutta?Henkihän lähti silloin pienemmälläkin nopeudella ajetuissa onnettomuuksissa.

    Tolopainen

    YouTubesta löytyy vertailu Toyota Corolla Cross, Tesla model Y. Autot ovat samaa hintaluokka 45k€. Ehkä tuosta selviää,  Toyotan ratin takaa näkee, miten kehitys on mennyt eteenpäin. Toyotaa myydään vuodessa 1000kpl, Teslaa 5000 kpl Suomessa. Siihen on hyvät perusteet

    Koivunkaataja2

    Minäpä laitoin uudenkarhean auton 2.5litran vapaasti hengitvällä bensa koneela.NYKYAIKAA?

    Gla

    Ajonopeudet pääteillä (pl. moottoritiet) on ollut kovimmillaan 2000-luvun taitteen jälkeen. Sen jälkeen on pientä laskua tai käytännössä ennallaan.

    Vapaiden nopeuksien aikaan keskinopeudet oli yli 5 km/h alemmat kuin 2000-luvulla.

Esillä 10 vastausta, 25,471 - 25,480 (kaikkiaan 26,972)