Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 24,821 - 24,830 (kaikkiaan 28,640)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • suorittava porras suorittava porras

    Vältetyt onnettomuudet eivät näy tilastoissa. Muutaman kerran olen saanut lisäaikaa näkemällä vilauksen vastaantulijan katosta ja onnistunut väistämään keskellä tietä kummulle rientäneen vastaantulijan .

    Peilejä käytän ahkerasti ja mottona on ,että riittävä etäisyys toiseen ajoneuvoon on paras henkivakuutus. Korkeammalta näkee  enemmän ja kauemmas.

    Gla Gla

    Eipä mäen harjalla ohittaneet minuunkaan ole törmäilleet.

    Peilit ei liity auton korkeuteen.

    Rane

    ”Peilit ei liity auton korkeuteen.”

    Korkeassa autossa peilit ovat korkeammalla?

    Visakallo Visakallo

    Korkeampi auto on vähän niin kuin ilmastointi, automaattivaihteet, neliveto, yms, eli kun niihin ominaisuuksiin tottuu, ei niistä enää haluakaan luopua.

    Gla Gla

    Peilit ovat tosiaan korkeammalla muissa paitsi Jätkän korkeissa autoissa, joissa ikkunoiden alareuna on samalla tasolla matalien autojen kanssa. Peilien korkeus ei kuitenkaan ole merkittävä tekijä näkyvyyttä ajatellen. Vai katseleeko korkeiden autojen kuljettajat peileistäkin muiden autojen yli.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Itse pidän merkittävämpänä ongelmana taakse ja sivuille näkemistä kuin eteenpäin näkemistä. Sivuille näkemisen ongelma vaikuttaa olevan yleinen, kun viereiseltä kaistalta on meinattu pari kertaa tulla kylkeen ts.  kaistanvaihtoa alettu tehdä tarkistamatta sivustaa. Toinen ymmärsi lopettaa ajoissa, toista jouduin väistämään bussikaistalle. Itsenikin on joskus pelastanut piippaava peruutustutka parkkihallissa.

    Visakallo Visakallo

    Hyvät, ja juuri oikein säädetyt sivupeilit ovat kuljettajan paras apu, ajetaan eteenpäin tai peruutetaan sitten kaupungissa tai missä tahansa. Peruutuskamera myös helpottaa paljon ja säästää joskus jopa peltiä. Esim. kärryn perään ottaminen kameran avulla on juuri sitä, mitä ei kyllä pois enää antaisi.

    Jätkä

    Gla:”

    Jätkä: ”Kokemukseni mukaan ikkunalinjan alareuna on ainakin minun mitoillani samaa luokkaa kuin normaali henkilöautossa.”

    Kokemuksesi on siis varsin puutteellista. Toki näitä Skoda Roomstereita ja Opel Zafiroitakin on, mutta ne eivät ole edustava otos korkeista autoista, jonka perusteella näkyvyyttä kannattaa kehua.”

    Nuo autot ovat erinomaisia – selkeästi korkeampia, mutta eivät pakettiautoja, joista tunnetusti näkyvyys muualle kuin eteenpäin on suorastaan kehno. Gla ei ole – kuin yrittänyt ajaa transitilla, mutta silläkään ei ole päässyt kuura-aamuna mihinkään.

    Kun hänellä järki on jäässä, ei auttanut muu kuin ryhtyä lapsellisesti saivartelemaa.

    Jos ei heti kertakaikkiaan käsitä, mitä tarkoitan sanomalla: minun mitoillani, niin olisi kyllä paras, kun vetäisi alahuulensa pään yli – ja nielaisisi.

     

    Visakallo Visakallo

    Muistan autokouluajalta sen, kuinka opettaja aina tähdensi, että älä turhaan veivaa päätäsi edestakaisin, sillä autossa on sitä varten sivupeilit. Sanoi vielä, että jos käännät päätä, niskassasi ei ole samaan aikaan silmiä. Kun ajoi kuorma-autolla ajokortin, henkilöauton ajo tuntui sen jälkeen kyllä vaikeammalta.

    Gla Gla

    Kuten Annelin esimerkistä huomataan, hallittu kaistan vaihto edellyttää pään kääntämistä. Vain sivupeiliä tarkkailemalla takaviistoon jää todennäköisesti katve. Samasta syystä kannattaa välttää ajamista tuossa kohdassa, vieressä ajava voi kiilata eteen. Tätä edesauttaa se, että suurin osa kuskeista alkaa vilkuttaa ja siirtää autoa sivusuunnassa samanaikaisesti, joten aikaa reagointiin jää vähemmän kuin tältä osin ajamisen alkeet hallitsevan kohdalla.

    Risteysajossa pään liikuttelun merkitys korostuu. Kukaan ei näe pilarien, pääntukien ja matkustajien läpi. Jos aikoo varmistaa reitin olevan vapaa, katveet on pakko tarkistaa. Monille tosin riittää, ettei näe väistettävää.

Esillä 10 vastausta, 24,821 - 24,830 (kaikkiaan 28,640)