Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 24,811 - 24,820 (kaikkiaan 28,640)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Nostokoukku

    Eikö teidän autoissa ole laseja ollenkaan? Ajatteko kuten panssarivaunuja kattoluukusta? Pystypalkin läpi en ainakaan minä näe ompahan millä korkeudella tahansa, eikä halkokuorman.

    Gla Gla

    Jos tärkeintä on nähdä edessä ajavan yli, silloin korkeus parantaa näkyvyyttä. Varmaan tämän takia puskurissa roikkuva on usein korkea auto.

     

    suorittava porras suorittava porras

    Ei aina ole kyse siitä ,että tarvitsee nähdä toisen auton yli ,vaan sen suoralla tiellä olevan pienen nyppylänkin yli on hyvä nähdä. Tie saattaa ohitustilanteessa näyttää tasaiselta ja  tyhjältä  ,mutta kun on päästy ohitettavan rinnalle pamahtaakin kuin tyhjästä auto ohittajan keulaan. Tämän saivat hiljakkoin  matalalla autolla hitaan edelläkulkijan ohitusta yrittäneet nuoret kokea järkyttävin seurauksin.

    Tiedän useita paikkoja lähitienoolla ,joissa on tapahtunut menehtymisiin johtaneita onnettomuuksia suoralla tiellä . Pieni  kohouma tiessä muodostanut petollisen katvealueen. Kun istuu ylempänä tätä kohtalokasta katvetta ei välttämättä synny. On vielä todettava ,että ko kriittisissä paikoissa ei ole edes sulkuviivoja tai ohituskieltoja varoittamassa vaarasta.

    Ei silti pidä tuudittautua ajatukseen ,että korkeammalta voi nähdä tarpeeksi. Pelivaraa silmien edullisempi sijainti kuitenkin antaa. Ennakointia tarvitaan aina.

    Jätkä

    Gla:”Sen sijaan parkkipaikoilla, joissa vakuutusyhtiön tilaston mukaan ajetaan eniten kolareiita, korkea ikkunalinja aiheuttaa suuret katveet. Näkyvyys on siis täysin väärin ymmärretty aihe korkeiden autojen osalta.”

    Oletko joku ”metriheikki”, joka tarvitsee matalassakin autossa korokkeen peffan alle, että yltää näkemään tuulilasista muutakin kuin pilvet ja taivaan?

    Korkeammassa autossa on poikkeuksetta istuin tuntuvasti korkeammalla, siihen noustaan ja poistuttaessa siitä laskeudutaan. Kokemukseni mukaan ikkunalinjan alareuna on ainakin minun mitoillani samaa luokkaa kuin normaali henkilöautossa.

    Tila-autoissa on ikkunat ympäriinsä – aivan kuin henkilöautoissakin. Ne eivät ole ahtaalla ohjaamolla varustettuja Hiaceja, vaan väljätilaisia ”Parempia” henkilöautoja.

    Gla Gla

    Suorittavan ajatusta kannattaa tarkastella enemmän.

    Miten kuljettaja tekee ratkaisunsa, muodostuuko se tien geometriasta? Ei, vaan havainnosta. Kun matalan auton kuljettaja ei huomaa katvetta ja lähtee ohitukseen, miten tilanne muuttuu korkealla autolla ajettaessa? Tilanteessa A, jossa matalalla ajava kuski teki virheen, korkealla ajava ei tehnyt. Tilanteessa B matalan kuski huomaa näkyvyyden puutteelliseksi eikä ohita, mutta korkealla ajava luulee näkevänsä ja ohittaa.

    Pelaat siis nollasummapeliä.

     

    Visakallo Visakallo

    <p>Onneksi on erimallisia autoja tarjolla. Saa valita sellaisen auton, josta mielestään näkee parhaiten ulos!</p>

    Gla Gla

    Jätkä: ”Kokemukseni mukaan ikkunalinjan alareuna on ainakin minun mitoillani samaa luokkaa kuin normaali henkilöautossa.”

    Kokemuksesi on siis varsin puutteellista. Toki näitä Skoda Roomstereita ja Opel Zafiroitakin on, mutta ne eivät ole edustava otos korkeista autoista, jonka perusteella näkyvyyttä kannattaa kehua.

     

     

    Gla Gla

    Visakallon kanssa samaa mieltä. Nyt ei kuitenkaan ollut kyse ihmisten valinnoista, vaan autojen ominaisuuksista.

    suorittava porras suorittava porras

    Gla ei ilmeisesti ole kuljettanut matalaa henkilöautoa korkeampaa ajoneuvoa. Omat kokekemukset koostuvat ajoneuvoista henkilöautosta kuorma-autoon . Pakunkin jälkeen tavalliseen henkilöautoon istuminen tuntuu ,kun katselisi maailmaa koiran näkövinkkelistä. Isompi auto vaatii luonnollisesti enemmän ennakointia joissakin tilanteissa ,mutta ennakointi ei kuitenkaan hidasta tai haittaa etenemistä millään ajoneuvolla ,kun sen ottaa tavaksi. Se ,että voi tarkkailla liikennettä ylempää antaa aikaa toimia ja säästää ihmishenkiä .

    Gla Gla

    Ei ole kokemusta-kortti pöytään, kun väitteesi osoittautui vääräksi ja argumentit loppu.

    Epäilemättä tunteesi on oikea, kun arvioit näkyvyyttä katsomalla vain eteen. Ennakointikin on hyvä tapa. Tulee pidettyä etäisyyttä muihin, kun ei yritä katsella muiden yli.

    Jos muiden yli katseleminen säästää ihmishenkiä, miten otit huomioon muille aiheutetun näköesteen vaikutuksen? Taisit unohtaa, että sinä et ole liikenne.

    Kilpavarustelua korkeuden suhteen? Kumma, että mikään liikenneturvallisuustieto ei tunnista korkeiden autojen turvallisuusetua, eikä yhdessäkään liikenneturvallisuusohjelmassa kannusteta kuluttajia valitsemaan korkeita autoja, vaikka sanot sen säästävän ihmishenkiä.

    Ehkä kannattaa pysähtyä miettimään, miten kulmikas pyörä tuli keksittyä.

Esillä 10 vastausta, 24,811 - 24,820 (kaikkiaan 28,640)