Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 231 - 240 (kaikkiaan 30,002)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Eikös sitä ennen sanottu, että kaikista autoista tulee vanhemmiten Opeleita?

    Visakallo Visakallo

    Nykyisellä myyntivauhdilla Suomen autokanta ikääntyy edelleen. Vuodenvaihteessa liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä oli jo 12 vuotta.

    Autoalan mukaan asukasta kohden suhteutettuna ensirekisteröintien määrä on Suomessa selvästi muita Pohjoismaita alempi. Ero korostuu erityisesti vuoden 2008 jälkeen.

    Kun vuonna 2017 Suomessa myytiin 21 uutta henkilöautoa tuhatta asukasta kohti, muissa Pohjoismaissa myytiin keskimäärin 35 uutta henkilöautoa tuhatta asukasta kohti.

     

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Olen joskus ollut hiukan kriittinen sen suhteen kun yleinen käsitys näyttää olevan että autojen keski-ikää pitäisi saada alaspäin. Siispä kysyn että miksi?

    Eikö autojen korkea keski-ikä kerro myös siitä että on ostettu kestäviä autoja ja huollettu niitä kohtuullisen hyvin.

    Korkea keski-ikä kertoo myös siitä että auton investointi kustannus kilometriä kohti on saatu kohtuulliseksi.

    Niin että mitä suuria etuja olikaan siitä autojen keski-iän laskusta, muutta kuin autokaupan parempi kannattavuus.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Aika moni asia paranee kun kulutamme ja yksi on kansantalous. Vanha auto ei tuo mitään arvoa vaan on vielä turvallisuusriskikin liikenteessä. Kyllä kaksitoistavuotta vanha autokin jo on liian vanha ja kun se on keski-ikä on siitä vanhempia romuja liikenteessä suunnattomasti. Mutta asennevammastahan tämä kertoo eikä niinkään varattomuudesta. Meille on joku ihmeellinen auton palvontariitti muodostunut jossa vanhaa ruostunutta romua vahataan ja kiillotetaan ja palvotaan niin kauan kun sen päällikuori pysyy suht kuosissaan. Vaikka rakenne olisi täysin muuten mätä ja loppuun tapettu. Näitä ”kyläpuoskareita” piisaa jotka lyövät pohjaan paikkaa paikan viereen kun on niin hyvässä kuosissa vielä. Ja mamma ja paapahan köröttää sillä tutulla lullalla kylille vaikka tilillä on muutama satatuhatta säästössä ”pahan päivän” varalle. Ja vaikka lonkat per…eet ei oikein taivu pieneen ja matalaan japsikippanaan. Tämä on sarjassamme suomalaista surullista sankartarinaa josta emme vielä muutamaan vuoteen irti pääse. Mitä enemmän muutoksilla autoilua uhataan sitä visummin pidetään vanhaa kippanaa hampaat irvessä.

    Jätkä

    Tuossa vuodatuksessa ei ole lainkaan huomioitu Jenkkiromua, jonka rahtaaminen tänne – varsinkin jo läpimätänä on täysin hullun hommaa. Se, että sitä ei ole huomioitu, johtuu vain siitä, että samainen tyyppi ajeli kymmeniä vuosia vanhalla jenkkipaskalla, joka turmeli ympäristöä pakokaasupäästöillä silloin kun sillä ajoi ja jonka ruostekorjauksia pajoitettiin se aika kun sillä ei ajettu.

    On ihmeellistä, kuinka jeessi unohtaa omat typeryytensä aina, kun ilmaisee muka oman mielipiteensä, joka kuitenkin on täysin vailla katetta.

    Tolopainen Tolopainen

    Minullakin on kakkosautona yli 20v vanha auto ja kyllä kestää pököttimen ajaa keulaan. Syyläri voi hajota mutta muuten rungollinen painava auto on paljon lujempi kuin peltikoppanen. Ylläpito on lisäksi paljon halvempaa kuin uuden auton. Ei ole mitään turhia katalysaattoreita. Eihän sellaista ole traktorissakaan eikä moottorisahassa. Hyvin pärjää ilmankin, viikset kun pesee työpäivän jälkee se on siinä.

    Puuki

    Se on vain hyvä asia , että vanhojakin autoja kunnostetaan ja ajetaan pitkään (vanhat dieselautot vilkkaasti liikennöidyillä alueilla on siitä poikkeus) . Ympäristöystävällisyys on usein vain auton valmistajien ja myynnistä elävien (+verottajan)  keppihevosena. Kokonaisuuden kannalta uusien valmistaminen kuluttaa enemmän luonnonvaroja kuin vanhojen käyttö ja pitäminen ajokuntoisina pitkään.

    Pienemmät käyttökulut 20 vuotiaalla autolla ;  vaikka korjauskuluja tulisikin vähän enemmän kuin uudelle, huoltokulut ja pääomakulut on pienempiä.

    Museorek.auton voisi hyvinkin hankkia 2.autoksi.

    jees h-valta

    Onko jätkä sattunut huomaamaan että minulla sentään on järki riittänyt luopumaan siitä ”jenkkiromusta”? Joka tosin oli varmaan paras auto-ostos ikänäni. Ostat 5800:lla eurolla ja myyt 1500 eurolla ja ajelet siinä välissä kymmenen vuotta ja yli satatuhatta kilometriä. Ei ainakaan hurjia pääomia kulunut. Korjauskulutkin minimaaliset. Ota jätkä opiksesi ja ala hävittää nurkista niitä vanhoja ”lahjaheppoja” eli sukulaisten nurkkiin kyöräämiä hylkyjä. Joku voisi vielä tarvita uusiokäyttöön nekin romut.

    Tolopainen Tolopainen

    Jätkäkin vuosikymmeniä opetti moittorisahausta niin surkeasti ja sahavalintoja niin että koko ammattikunta hävisi. Metsässä pitää saada tulosta aikaan eikä vasemmistlaista politiikkaa, siitä ei makseta. Olisi kannattanut soittaa Pessinen paikalle.

    jees h-valta

    Eikö ole kuitenkin aika loogisesti selkeää että parantaa tiedon ja varallisuuden myötä tilannettaan jätkä? Mitä olet itse tehnyt? Voin kertoa sinunkin puolesta, et mitään! Olet juuri se mallinnukseni maama ja paapa jotka ajaa sillä samalla pikkureppanalla nissanilla kyläkauppaan ja takaisin kerran viikossa. Ja kun lähdetään sukuloimaan oikeen isoille paanoille ollaankin siellä muiden kintuissa köpöttämässä ja kiroamassa nykyautoilijoita kun ne ohittelee. Juuri sitä kehityksenvastaisuutta edustat mielipiteissäsi kautta linjan ja myös opetusalasi suhteen. Olet museokamaa autoinesi. Vaikka vanhoille huruille ei taida vielä olla vanhojen reppanien museota tarjolla.

Esillä 10 vastausta, 231 - 240 (kaikkiaan 30,002)