Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 21,451 - 21,460 (kaikkiaan 27,455)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • suorittava porras

    Optimistinen käsitys sähköauton toimintasäteestä . Ihan perhepiiristä tuli tietoa , että toimintasäde puolittuu pakkasilla. Pitkälle sähköistetty tavaraliikenne lakkaa sujumasta pientenkin häiriöiden seurauksena. Tästä erityisesti puolustushallinto kantaa huolta.

    Panu ei ilmeisesti ole saanut pioneerikoulutusta. On olemassa paikkoja , joita sopivasti sabotoimalla saa koko Suomen pimenemään eikä häiriötä korjata ihan hetkessä.

    Gla

    Tm:n talvitestissä ranget ovat olleet autosta riipuen +/-300 km. Kun normaalisti akkua ei ajeta tyhjäksi, 250 km on ihan oikea suuruusluokka. Ja kun akku ladataan 80%, ajomatkaksi jää 200 km.

    Rukopiikki

    Suomen kenttäarmeijan liikkuminen perustuu tositilanteessa hyvin pitkälle siviilikäytöstä otettaviin maastoajoneuvoihin. Sähköautoja tuskin voi laajassa mitassa rintamaolosuhteissa ladata. Tankki pitää saada äkkiä täyteen ja liikkeessä on pysyttävä. Muuten alkaa äkkiä viheltää ja roonit pörrätä.

    suorittava porras

    Ainoaksi autoksi talouteen en sähköautoa ottaisi pl kaupungissa. Nykyisen auton toimintasäde tankillisella on 800 km. Energiavarasto riittää hetkeksi poikkeusoloissakin ,kun pitää tankin täynnä.

    Ja sähköautoiluko halpaa? Lapinreissulla joutuu tekemään monta pysähdystä , jotka vievät rahaa. Välipalat latausta odotellessa voivat nostaa reissun kokonaiskustannuksen korkeammaksi ,kun fossiilisilla liikkuvilla puhumattakaan ajasta ,jota on varattava matkaan useita tunteja enemmän.

    Eipä sitä Helsingin ja Jyväskylänkään väliä kaikilla sähköautoilla ajella ilman lataustaukoja. Laturilla on pistäydyttävä ja syötävä odoltellessa. Perheeltä kuluu tähän sievoinen summa. Meikäläinen hurauttaa matkan tarvittaessa edestakaisin pysähtymättä kertaakaan tankkaamaan.

    Rukopiikki

    Ja riisitilanteessa muutama kanisteri tai tynnyri lavalle niin puhutaan jo ihan eri toimintasäteestä.

    Metsäkupsa

    <p>Kyllähän Suomen sähköverkko on erittäin haavoittuva ja osin hidas korjata. Muuntoasemat ja suuret siirtoverkot isoine pylväsrakennelmineen eivät kummoista paukkua tarvitse, kuin sähköverkko halvaantuu. Ihmeen lailla Ukraina on saanut niinkin hyvin sähköverkon yllä pidettyä sodan jaloissa.</p><p>Mitä tulee autojen sähköistymiseen, niin armeijan apuna ne ovat huomattavasti huonompi vaihtoehto, kuin polttomoottoriset ajoneuvot. Hoidin aikoinaan armeijan polttoaine pistettä varusmiehenä, kovin oli  syöppöjä, parhaat 100lt/100 km. Oma lukunsa oli suuri sotaharjoitus, tankkiautolla polttoainetta hupeni ja siviiliautoissa oli kanisterit täytettävänä. Harjoituksen jälkeen sain tehtäväkseni uuden kirjanpidon tankatulleille ajoneuvoille kirjata. Polttoainetta meni niin paljon joiltakin, ettei se ollut oikein mahdollista. Joten täytyi kulutusta tasata toisille ajoneuvoille. Eräskin autokauppias parikymmentä auto oli antanut harjoituksen käyttöön, veli oli muuten upseerina harjoituksessa. Ne autot kanisterineen olivat harjoituksen polttoainesyöpöt. Jokainen voi arvailla miksi kirjanpitoa piti jälkikäteen puhtaaksi kirjoittaa. </p>

    MJO

    Ja riisitilanteessa muutama kanisteri tai tynnyri lavalle niin puhutaan jo ihan eri toimintasäteestä.

    En priorisoi kovinkaan korkealle hankinnoissa kriisitilannetta

    Visakallo

    ”Eipä sitä Helsingin ja Jyväskylänkään väliä kaikilla sähköautoilla ajella ilman lataustaukoja.” 

    Tuo näkyy hyvin tässä 4-tien varressa Hartolan kohdalla, jossa on nyt jo neljän eri firman latausasemat. Sähköautoja on etenkin viikonloppuisin pitkät rivit töpselien päässä!

    Tomperi

    Entä jos sähköautoon kytkisi pakkasilla peräkärryn ja peräkärryyn agrigaatin joka toimisi esimerkiksi polttoöljyllä?

    Panu

    Sähköautoilun innoikkaimpina asiantuntijoina tuntuvat aina esiintyvän ne, joilla ei ole sähköautoa. Itse en ainakaan normaalisti halua ajaa yli 300km ilman minkäänlaista taukoa. Kun laittaa auton pikalataukseen, käy kusella ja ottaa kahvin mukaan niin helposti tulee 100km lisää toimintamatkaa. Ruokatauolla tulee sitten ladattua melkein täyteen.

Esillä 10 vastausta, 21,451 - 21,460 (kaikkiaan 27,455)