Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 27,395 vastausta, 159 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , 10 tuntia sitten MJO toimesta.
Esillä 10 vastausta, 21,181 - 21,190 (kaikkiaan 27,397)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • ate

    <p><p>Muutama kommentti nelivetoihin liittyen. Yksinkertaisin ja ainakin ennen yleisin järjestelmä (esim. avolavat) oli sellainen, jossa autossa ei ollut erillistä keskustasauspyörästöä jakovaihteistossa (etu- ja taka-akselilla oli tietysti tasaupyörästöt). Tälläinen auto on pitävällä pinnalla nelivedolla ajettaessa varsin kankea kääntymään ja liukkaalla pinnalla taas on taipumusta aliohjautuvuuteen. Varsinkin jos rengaskuluissa haluaa säästää ja käyttää renkaita joilla lain mukaan saa ajaa kesät talvet. Tällöin kuskista on vaara tulla matkustaja hyvinkin nopeasti. Jumiin jäädessä tälläinen auto vetää etu ja taka-aksellilla yhdellä pyörällä, mikäli autossa ei ole tasauspyörästön lukkoa.</p><p>Nostikoukun muistelemat napalukot kehitettin sitä varten, että niiden avulla voitiin estää etupään voimansiirron (kardaani yms.) pyöriminen silloin kun ajettiin takavedolla. Tällä tavoiteltiin lähinnä polttoaineen ja voimansiirron osien säästöä.</p><p>Lisäämällä autoon keskustasauspyörästö saatiin ajo-ominaisuuksia nelivedolla parannettua huomattavasti, mutta ilman tämän tasauspyörästön lukkoa auto oli jumiin jäädessään vain ”yksi vetoinen”.</p><p>Nykyautoissa on sitten laaja valikoima eritavoilla toteutettuja nelivetojärjestelmiä, joista toiset ovat lähinnä avustavia ja toiset sitten todellisia nelivetoja, jotka vievät auton niin pitkälle kuin renkaissa pito ja autossa maavara riittää. Mr Murphyä siteraaten asian voisi kiteyttää että mitä parempi neliveto, sen kauempana avusta ollaan, kun sitä tarvitaan.</p></p>

    Rane

    Esim.Suomen puolustusvoimissa on jo viime sotien jälkeen kehitetty psykologisia arviointimenetelmiä soveltuvuudesta eri tehtäviin.Jostain syystä valtionpäämiehille ei ole minkäänlaisia testejä.Moraaliseikoista piittaamattomat psykopaatit ovat usein taitavia näyttelijöitä halutessaan ja pystyvät keräämään äänestäjien suosion.Trumpilla vaikuttaisi myös olevan ihan elimellistä vikaa päässä mutta se ei estä presidentiksi pääsyä.

    Some räjähti: Miksi Trump seisoi tyynyjen päällä? (iltalehti.fi)

     

    Rane

    Tyypillinen oire on nimien ja käsitteiden sekoittaminen.

    Donald Trump höpisi sekavia (iltalehti.fi)

    isaskar keturi

    <p>Niin kuin aikaisemmin kerrottu, ainoa oikea neliveto markkinoilta on Subaru, jossa on täyssynkronoitu neliveto koko ajan päällä, eli kaikki pyörät vetävät koko ajan samalla voimalla. Synkronoinnin pienet puutteet huomaa parkkihalleissa, joissa maalattu betonipinta – tyhjäkäynnilläkin jyrkästi kääntäessä renkaat vinkuu. Totta on, että renkaat kuluu kesällä nopeammin ja myös polttoaineenkulutuksessa kesällä mutkaisella tiellä nousua, kun ei se synkronointi kaikissa tilanteissa ole täydellinen.</p><p>Kuten aikaisemmin kirjoitin Subaru vien sinne asti kun maavara riittää (n 30cm kuorettumatonta lunta). Selvää on, jos lunta alkaa olla yli maavaran, ei löydy enää tarpeeksi pitoa. Samoin jos vierintävastus on jääkerroksen vuoksi suuri, niin pito ei riitä.</p>

    A.Jalkanen

    Löytyykö tietoa saako lentokoneeseen viedä käsimatkatavaroissa:

    A. käsidesiä 100 ml? Tulkitsen ohjeita niin että kun kerran alkoholijuomiakin saa viedä matkustamoon, niin käsidesinkin saa.

    B. hyttyskarkotetta pienen suihkepullon? Tässä taas sellainen logiikka että kun hiuskiinne on sallittu, niin hyttyskarkotekin (suihkepullo, ei painepakkaus).

    Suihkepullot ja syttyvät aineet kuten alkoholi eivät saa kuitenkaan olla samassa laukussa varavirtalähten kanssa.

    Jätkä

    Jos autossa on napalukot, niin niistä vapautetaan NAPA – taikka sitten se kytketään. Sellaisessa autossakin on etuperä, jossa on tasauspyörästö ja se edellyttää lukkoa taikka sittenj ei.

    Oikeassa nelivedossa on kolme tasauspyörästöä ja niissä kaikissa pitäisi olla lukko, jos haluaa kaikkien pyörien olevan aina vetohommissa.

    Volkkareissa on käytetty kitkalukkoja, jotka ainakin uudenkarheina piti työautoissa ihan mukavasti. (Synkro)

    Audissa on ollut Torsen – tasauspyörästö, joka on todella hyvä.

    Metsuri motokuski

    Mikä on se kolmas tasauspyörä jos kummassakin perässä on omansa ?

    Jätkä

    Koitappa arvata!

    Metsuri motokuski

    Niin. Voishan sen kertoa jos tiedät.  Mulla on noita nelikkoja ollut itsellä useampi ja jokunen työautona joten pikkuisen kiinnostaisi tietää.

    Jätkä

    Jakovaihteessa pitäisi olla tasauspyörästö ja siihen lukko. Muuten auto ei käänny jyrkässä käännöksessä suosista, vaan etupyörät jarruttaa ja takapyörät työntää.

    Lukko päällä on mahdollista, että molemmat päät vetävät jopa samaa tahtia, kun ajetaan suoraan.

Esillä 10 vastausta, 21,181 - 21,190 (kaikkiaan 27,397)