Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 27,395 vastausta, 159 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , 7 tuntia sitten MJO toimesta.
Esillä 10 vastausta, 21,171 - 21,180 (kaikkiaan 27,397)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • isaskar keturi

    <p>Niin talvella tarvitaan neliveto ja nastarenkaat, jos aikoo metsäteille. Neliveto on sitten muuta kuin hondan ns. nelivedot, joissa risteyksestä lähdettäessä kummasti vain etupyörät sutii ja takarenkaat ei edes pyöri, jos on liukasta. Subarulla pärjää, kun joka renkaassa sama voima koko ajan. 20-30 cm voi olla kuorettumatonta lunta tiellä ja vaivatta etenee.</p><p>Yksi tuttu aikanaan, kun oli niitä nastattomia talvirenkaita, oli pysäköinyt kuplansa vaaran päälle metsätiellä. Kun takaisin tielle, ihmetteli, missä auto. Siellä se oli notkon pohjalla, mutta onneksi tiellä, vaikka oli vaihde ja käsijarru päällä. Tuuli oli tehnyt rinteen kanssa tepposen.</p>

    Nostokoukku

    Huoltovarmuus on se mantra jonka nimiin vannotaan ja jonka vuoksi sallitaan älyttömiäkin mm. tukia. Olipa kulutus tai tuotanto mikä tahansa, sähkönä tuodaan ja myydään kokolailla saman verran. Mm.vesivoiman tuottajat lyövät luukkuja kiinni, että päästään tuomaan sähköä. Sähkön siirtely on hyvää bisnestä.

    Rane

    ”20-30 cm voi olla kuorettumatonta lunta tiellä ja vaivatta etenee.”

    No ei tuommoiseen mitään nelivetoa tarvita.Todistettavasti vanhoilla metsäoppilaitosten Transiteillakin on menty 0,3 metrin lumihangessa kuin tyhjää vain…

    Tolopainen

    Miten tuokin on mahdollista, että rintamamiestalossa on vielä lämmitys klapeilla, jotka pitää kuljettaa jollakin Jenkki lava-autolla kymmenien kilometrien päästä. Kyllä sähkölämmitys tulisi paljon halvemmaksi.

    isaskar keturi

    <p>Nuo vanhat transitit takavetoisena ja hyvällä maavaralla täydessä kuormassaan olivatkin hyväkulkuisia – siksipä ne oli metsuriautoina Lapissa Metsähallituksessa. Vanhat 70-luvun kartanovolvotkin kulki ihan hyvin kynnetyllä pellolla. Näitä ei kannata verratakaan nykykulkuneuvoihin. Maataloustraktoreillakaan ei saa mennä nykyään nurmikentältä pois ilman että jotain särkyy pohjasta.</p>

    Nostokoukku

    En ymmärrä autoista mitään, nippanappa osaan ajaa ja vaativin hallitsemani huolto on tankkaus. Kertokaapa autouskovaiset onko erään kaverin väittämä oikea. Hän väitti, että nyky autoissa ei ole nelivetoja. Vain joka toinen pyörä vetää, toinen takapyörä ja toinen etupyörä. Onko näin?

    Visakallo

    Periaatteessa Nostokoukun kaveri on oikeassa, mutta ei kuitenkaan täysin. Eri pyörien veto suhteessa toisiinsa on riippuvainen ajotilanteesta ja valitusta nelivetotoiminnosta. Lisäksi mukana on vielä ajohallintajärjestelmänkin toiminta. Tokihan systeemistä löytyy se ns. pakkovetokin, jossa kaikki pyörät vetävät saman verran. Tätä toimintaa käytetään vain silloin kun siihen tulee tarve hyvin vaikeassa paikassa, ja yleensä toiminto menee pois päältä nopeuden noustessa.

    Nostokoukku

    En ole varma, mutta mielestäni vanhan Mitsu 200 L:n etupään napalukot kun väänsi päälle, niin kumpikin etupyörä raapi tietä. On peto menemään lumessa. Ainoa vika on, että kun lukot on päällä, tahtoo puskea menemään suoraan, ei oikein kunnioita rattia. On kankea kääntymään

    Tolopainen

    Vanhoista nelivedoista tuli yksi vetoja kun juuttuivat kiinni, eikä ollut tasauspyörästön lukkoja. Jos nelivedolla aikoo kääntyä pyörien pitää päästä pyörimään eri nopeuksia.

    Visakallo

    Nykyautoissa voidaan onneksi kaikki toiminnot hoitaa sähkötoimisesti.

Esillä 10 vastausta, 21,171 - 21,180 (kaikkiaan 27,397)