Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 28,743)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puuki

    Jokin autolehti (olikohan ”auto und bild”) oli testannut RAV4 hybridin, jonka keskikulutus on ”virallisesti” 4,9 l /100 km ja saanut k-kulutuslukemiksi reilusti yli 8 l. Taajama-ajossa 14 l / 100 km. On se niin ympäristöystävällistä, kun hybridillä voi ajaa melkein pelkällä hajulla…

    jees h-valta

    Eipä ranskalaisetkaan noin paljoa sentään valehtele. Isoin keskikulutus on tänäkin talvena pysynyt bensaturbolla 6,6 Ltr/100. Ja siinä on ollut todella monenlaista ajoa.

    Tolopainen Tolopainen

    Paljonko se normikulutus on kun noihin lukemiin talvella on vaikea päästä edes huipputaloudellisella turbodieselillä,,jossa nyt on hiukan eritason tekniikka ja hyötysuhde.

    jees h-valta

    Pidä sinä uskomuksesi ”huipputaloudellisesta” turbodieselistä vaan toloppa. Ei sinun päätäsi mikään käännä kun sinulle oikea auto on koreankippana niin se sitten vaan on. Se normaalikulutus on minun monenlaisella ajolla kesärenkailla ollut 6,0 ltr/100. Auton kulutus on kyllä ollut miellyttävä yllätys ja sen tehokkuus varsinkin pitkän matkan ajossakin on aivan kelpoisaa meininkiä. Ensimmäinen Kymenlaakson reissu juuri takana. Totesimme että kohta alkaa Satakunnankin puut kelvata markkinoille kun Päijät-Häme ja Kymenlaakso alkaa olla viittä vaille loppuunkaluttuja hakkuiltaan. Ja metsälöt yhtä vähissä.

    arto arto

    Naapurin isännällä toyota prius. kertoi kulutukseksi 6-8l /100km mulla vanha ford vie 6 l saman määrään. oli hiukan ihmeisään piti näyttä keskikulutus. oli sen jälkeen pettynyt tojotaan.

    harrastelija harrastelija

    Hybridihuumassa on ainakin tällä hetkellä jonkinmoinen kupru tulossa. Teslakin roikkuu ”löysässä hirressä” avaruudessa. Sähköauton tulevaisuus on vielä kaukana – tuskin toteutuukaan ns laajaan arkikäyttöön. Akkuteollisuus ei vain näy kehittyvän riittävästi ja järjestelmässä tarvittavat erikoismetallit ovat kalliita, koska ne ovat todella harvinaisia.

    Yleisesti aletaan jo varovaisesti veikkailla, että tärkeimmät kehitykset bioajoneuvojen alalla löytyy dieselversioista.

    Jätkä

    Kaukana on moni nykyauto vielä polttoaineen kulutuksessaan siitä, kun minulla oli aikoinaan vm. -82 oleva 1,6 litrainen vapaastihengittävällä dieselmoottorilla varustettu volkkarin Jetta, joka normaalipyörityksessä kulki kokolailla tarkasti 4:llä lirtalla satasen. pitkää maantiematkaa poljettaessa mittaukset osoittivat 3, 8 litran kulutusta.

    Sen auton perässä ei savupilvi leijunut. teimme sillä melko pitkiäkin keikkoja ja kesäöinä maanteillä nopeusmittari näytti tanakasti n. 120 km/h, eli ei siinä yleensä pihistelty. nykymaailmassa sellaisten nopeuksien pitäminen lähes jatkuvasti kävisi kyllä kortin ja kukkaron päälle. Silloin ei läsähtänyt vielä kertaakaan.

    Kun auto kuluttaa vähän, se myös saastuttaa vähän.

    pikkutukki

    Komppaan Harrastelijaa . Kupruja tulossa sähköautopuolella eri aineitten riittämisen kanssa , miten esim . sähkökin riittää jos kaikki autot latauksessa yhtä aikaa .

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Harrastelija oikeassa! Sähköauto on kehitystavoite lähinnä tällä hetkellä. Eikä tosiaankaan ole mitään varmaa että edes henkilöautot olisivat joskus kaikki edes hybridejä. Polttomoottorissakin löytyy yhä vielä kehitettävää. Merkittävä asia on myös täällä pohjoisessa auton lämmitys. Kun se otetaan kunnolla huomioon, niin polttomootori voittaa aina.

    Silloin kun sähkö tuotetaan lämpövoimalla, niin hyötysuhde on vähän yli 40%. Kaukolämmön tuotantoon yhdistettynä toki paljonkin parempi. Mutta eikö talvella polttomoottoriauton hyötysuhdekkin ole lähelle kaukolämpölaitoksen luokkaa, hukkalämpöhän käytetään hyödyksi autossakin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Odotellaan sitä vaihetta, kun sähkönsiirto tulee langattomaksi niin, että autot eivät tarvitse akkujakaan lainkaan, vaan sähkö siirtyy ilmojen halki.

    Se aika vielä joskus koittaa, mutta voi olla, että meistä ihan kaikki eivät ehdi sitä näkemään ja kokeilemaan.

    Taneli on kyllä ihan oikeilla jäljillä, vaikka niistä jäljistä, joita Taneli tuolla seuraa, puuttuu nuo uudet – kehitysasteella olevat polttoaineet, joilla ainakin päästöissä päästään hyviin tuloksiin.

    On tosin hyväksyttävä myös se, että kehitys on maailmassa kehittynyt viime aikoina niin lupaavasti, että emme voi tietää, mikä on autojen energialähteenä kymmenen tai kahdenkymmenenkään vuoden kuluttua.

    Yksi asia on kuitenkin varma: Kasvihuoneilmiö on tullut, eikä me sitä pystytä pysäyttämään.Saastuttamiselle me jotain voimme, emme ilmaston muutokselle.

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 28,743)