Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 28,710)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Alleajosuojat kai suojelevat alleajamisessa  allejäämiseltä, ei suinkaan päälleajajaa vahingoittumiselta.

    SUV-autoissakin nuo suojat kai oikeasti on vain ulkonäköseikkoja = koristeita, jotka eivät joudu tositoimeen koskaan. Jos jollain nimellä niitä nimittäisi, niin ”Päälleajosuoja”.

    Jos taas puhutaan auton moottoritilan ja jopa matkustamon alla olevista levyistä, ne ovat jo vuosikymmenten ajan olleet suojaamassa alustaa vedeltä, lumelta ja kuralta. Pohjapanssareita ne eivät ole, koska ne ovat sangen keveitä ja joustavia, ovat jopa vaihtokunnossa kunnon pohjakosketuksen jälkeen. Niitä alan miehet sanovat paneleiksi.

    arto arto

    Hyvä se on vääntää lakitermejä oman mielen mukaan…..Näkyy tietämättömyys kauaksi. Kohta varmaan autokin muuttuu potkuautoksi. Tai polkupyöräksi.

    Visakallo Visakallo

    Muistui mieleen, kuinka joskus 90-luvun lopulla ajelin valtatietä kohti kaupunkia. Tiellä oli muutama sentti uutta lunta. Auto alkoi nykiä ja sammui lopulta kokonaan. Kun yritin avata konepeltiä, en meinannut saada vedettyä avaajavipua niin paljon, että pelti olisi auennut. Yllätys olikin melkoinen, kun moottoritila oli aivan täynnä lunta! Muovinen moottorin alla ollut pohjalevy oli irronnut etureunastaan ja toimi auton alla lunikolan tapaan!

    6 m3 6 m3

    Ajoneuvoluokat M2 ja 3 linja-autot, N1 (pakettiauto) N2 ja 3 kuorma-autot ja O perävaunut kuuluvat RASKAISIIN ajoneuvoluokkiin. Pösöö tuskin on sitä? Vai kuuluuko se perävaunuihin? Majakka ja perävaunu baanalla alleajosuojineen?

    Bösöö kuulunee luokkaan L6e?

    jees h-valta

    Aivan virallisia termejä joita auton valmistajat viljelevät. Ei niitä mikään autokauppa yleensäkään tee vaan mainokset tulee maahantuojan toimesta ja ovat tehtaalta lähtöjään. Mielikuvillakin tosiaan mennään mutta silti nimitys todella on alleajosuoja vaikka sen tarkoitus on todella suojata autoa. Minusta siinä ei ole edes ristiriitaa. Kevyet pohjakosketuksetkin ovat alleajoja. Auto ajetaan alla olevaan esteeseen joten siitä termi. Noin äkkiseltään taas huomaa tämän tyypillisen vanhakantaisuuden jossa viljellään vielä yli kymmenen vuotta vanhoja luuloja. Katsoppa vaikka uuden Subarun mainoksia, eiköhän sieltäkin samat termit löydy.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jos maahantuoja tekee virheitä käännöksissään, niin se ei tarkoita että nämä käännösvirheet olisivat sitten virallisia nimikkeitä.

    Kyllä tässä on niin selkeästä käsitteitten sekaannuksesta kyse:

    Alleajosuojalla estetään ulkopuolisten pääsyä ajoneuvon alle.

    On aivan eri asia kun henkilöauton tai maasturin alustaa suojataan levyillä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Suomenkielessä on kyllä niin selkeät ilmaisutavat, että Jarlakaan ei ole tuosta onnistunut vääntämään ”autokauppiaan tulkintaa”.

    Visakallo Visakallo

    Maailmanlaajuista autojen myyntitilastoa vuodelta 2017:

    https://www.hs.fi/autot/art-2000005614418.html?ref=rss

    Puuki

    Käsitehärö tai käännösvirhe se ”alleajosuoja” henkilöautoissa tai mukamaastureissa on. Pitää olla käsitteet ensin selvillä, että voi keskustella niin että suunnilleen kaikki tietää mistä puhutaan. Jos ei tiedä niin voihan sitä  aina kysyä.

    (Sama juttu joka asiassa ; joku esitti toisessa ketjussa aiemmin, että metsään liittyviä vakiintuneita käsitteitä voisi muutella suunnilleen oman mieltymyksensä mukaan, mutta silloin ei muut tiedä puhuuko keskustelija ”aidasta vai aidan seipäästä” ja asiat sotkeutuu keskenään.)

     

    jees h-valta

    Väittääkö Puuki nyt sitten että me täällä muuttelemme Arton kaas vakiintuneita käsitteitä? Jos autoissa on alleajosuojia ne on niitä vaikka niillä olisi aiemmin ollut raskaankaluston käytössä hiukan toisenlainen kaiku. Kuten mainitsin se on alleajoa kun auto ajetaan liian korkeaan esteeseen kiinni. Aivan samoin se on alleajoa jos joku lykkää ittensä rekan alle ja murskaantuu siellä rekan rakenteisiin. Mikä mielestänne muuttuu jos kaluston koko muuttuu? Pohjakosketus kuin pohjakosketus. Okei, pohjapanssarit ja alustasuojat ovat aivan yhtä hyviä nimityksiä mutta näitä muutoksia vain viljellään ja ajassaan voi kukin yrittää pysyä. Suomenkielikin muuttuu koko ajan ja uusia ilmaisuja jopa hyväksytään vähän väliä kieleemme mukaan.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 28,710)