Keskustelut Puukauppa Mäntytukin latvaläpimitan muutokset

Esillä 5 vastausta, 31 - 35 (kaikkiaan 35)
  • Mäntytukin latvaläpimitan muutokset

    Merkitty: 

    Laadin tulevalle kesälle kesäkorjuukelpoisen leimikon ja pyysin siitä tarjouksia. Tiesin, että mäntytukilla ei kovin kummoiset näkymät ole tällä hetkellä, mutta silti kulmat kohosivat, kun luin tarjouksia.

    Yksi kolmesta suuresta oli nostanut ”tavallisen mäntytukin” latvaläpimitan 18 cm:iin ja lanseerannut uuden ”pikkutukin/latvatukin”, jossa latvaläpimitta oli pudotettu 13,5 cm:iin. Samalla oli toki pudotettu hintaakin n.30% tavalliseen verrattuna. Itsenäinen saha oli samoilla linjoilla, joskin latvaläpimitta oli noussut peräti 20 cm:iin.

    Tämä iloisessa itä-suomessa, mutta miten on muualla? Joskus kymmenen vuotta (?) sitten UPM muistaakseni viritteli vastaavaa hinnoittelua.

  • Jätkä

    Mihin ne saavat pellettinsä kaupaksi, kun Vapo on paljolti luopunut pellettien teosta, kun eivät ole saaneet riittävän kovaa hintaa niistä.

    Tuollainen laitos hankkii melko varmasti pelkistä kuorista kaiken lämpöenergiansa, mitä kuivaamoon ja rakennuksiinkin tarvitsee. Purut ja kutterinlastut liikenevät pelletteihin.

    sitolkka

    Kiina on pirun kaukana. Siitä läheltä Venäjältä löytyy samaa kuusipuuta ja on vain ajan kysymys kun kiinalaiset ostaa sitä sieltä halvemmalla. Kiinalaiset ymmärtää rahan päälle, se tiedetään.

    Jätkä

    Voi olla, että venäjä myy kuusitukkejaan kiinalaisille halvemmalla kuin meille, mutta ei siellä Siperiassa puunkorjuu ole aivan niin yksinkertaista kuin esim täällä.

    Jo muutaman kilometrin kuljetusmatka metsästä rautatien varteen ilman tietä, vaatii logistiikkaa, jollainen meillä alkaisi olle jonkinlaisessa kunnossa, kunhan vaan firmat tekevät yhteistyötä kaikilla tasoilla.

    Junakuljetus hyvällä radalla täysin junin on niin edullista, että puutavaran kuljetus kiskoilla ei muodostu varmaan kynnyskysymykseksi.

    Kylkiäisinä tulisi paluukuormissa kiinalaisia Volvoja, Volkkareita ja Peugeotteja, eikä niitä tarvitsisi ruostuttaa pitkällä merimatkalla.

    Apli

    Jännä nähdä mitä tapahtuu syksyllä ensi vuonna keskisuomessakkin kun uusi Äänekoski alkaa käydä kunnolla nostavatko latvaläpimittaa kuinka kuitukiimassaan..

    Panu

    Veikkaan, että sahat pitävät huolen kilpailusta päätehakkuilla eikä siellä kukaan voi sooloilla läpimitan kanssa. Todennäköisesti kuitenkin tullaan menemään suuntaan, jossa tukista tai rungosta maksetaan sen todellisen arvon eli laadun ja järeyden mukaan.

    Harvennukset taas eivät sahoja niin paljon kiinnosta ja niissä sellufirmat saattavat yrittää nostaa läpimittaa niin, että lähes kaikki menee kuiduksi. Harvennukset menisivät lähes aina kaupaksi mutta huonolla hinnalla.

    Erilaiset korjuupalvelut voivat taistella tätä kehitystä vastaan jos vaan sellufirmat suostuvat edelleen ostamaan hankintapuuta.

     

Esillä 5 vastausta, 31 - 35 (kaikkiaan 35)