Keskustelut Tekniikka M-tronic ja kastunut sytytystulppa

Esillä 8 vastausta, 11 - 18 (kaikkiaan 18)
  • M-tronic ja kastunut sytytystulppa

    Kertokaapas viisaammat onko tuohon olemassa jotain jippoa, kun oman 201sen kanssa käyntiin saaminen ihan toivotonta mikäli kone pääsee tulvimaan. Kaikki wanhat keinot testattu, mutta aina hommat keskeytyy mikäli näin pääsee käymään. Seuraavana päivänä sentään yleensä pääsee jatkamaan

  • MaalaisSeppo

    Ei 201:ssä ole em härpäkkeitä. Huuli pyöreänä niitä saa etsiä.

    Jätkä

    Saattaa jonkun mielestä kuulostaa hienommalta, kun nimittää ryyppyä rikastimeksi. Alkuperäinen ryyppy oli pienkoneissa nasta, jolla  kohokammiossa olevaa kelluvaa kohoa painettiin alaspäin, jolloin kammioon pääsi polttoainetta.

    Sittemmin kaasuttimet muuttuivat kalvokaasuttimiksi, joissa vastaava toiminto hoidetaan ryyppyläpällä. Se on makuasia, sanoi mäyräkoira.

    Puolikaasu löytyy ihan samasta paikasta kuin viimeiset viisikymmentä vuotta, poikkeuksia lukuunottamatta. Puolikaasun lukitus tehdään yleensä ryyppyä päällä käyttämällä.

    Pavekka

    Vakiintuneet tekniset ilmaukset on välillä harhaanjohtavia sen suhteen mitä ne oikeasti tekee. Ongelmatilanteissa ymmärrys saattaisi helpottaa. Sahassa ryyppy eli läppä on siis rikastin tai paremminkin kuristin. Se rikastaa seosta kuristamalla ilman virtausta. Se ei ryypytä mitään eli roiski käynnistysbensaa mihinkään.

    Ei myöskään tissi. Sahoissa ei käytetä ryyppyjä eli mitään käynnistys ryyppyjen roiskimisia. Eli siinä mielessä sitä tissiä voi painella niin paljon kuin huvittaa eikä tulppa kastu.

    Ei se oikein mikään esirikastinkaan ole eikä polttoainepumppu. Pumppukalvo pumppaa bensat eli on bensapumppu ja tissi ei rikasta mitään. Se on vaan ilmauspumppu joka imee ilman bensaletkusta ja vetää bensan kaasuttimeen eli säästää pari vetokäynnistimen vetoa. Ilmauskin on harhaanjohtava termi koska varsinaisesti mitään ei ilmata vaan sitä otetaan pois..

    Tronikissa on kaikki samat toiminnot kuin tavallisessa sahassa. Tronikissa vaan säädettävät suutinruuvit on korvattu sähköisesti ohjatulla magneettiventtiilillä. Ja tyhjäkäynti ruuvi on lukittu.

    201:ssä tuo magneettiventtiili on kuluva osa. Niitä saa vaihdella aika ajoin. Se ei ole kallis mutta vaihto pitää suorittaa ohjeiden mukaan tai se ei toimi oikein. Yleensä kastuminen johtuu kyllä sähläämisestä, neulasta tai suutinventtiilistä. Eli nuokin voisi käydä läpi.

    Jätkä

    Chocke on sanakirjan mukaan : rikastin  ( autotekniikka), ryyppy, tukahtuminen, kuristusläppä (konetekniikka)

    Jos siis laitteessa lukee Chocke, se voi tulkinnasta riippuen olla jokin näistä.

    Pavekan mukaan sahassa ei ole ryyppyä, mutta sanakirjan mukaan on.

    Vai olisiko se Stihl auto, koska rikastin kuuluu autotekniikan sanastoon?

    Joillakin käyttäjillä on ihan selvästi liian ”moterni” laite, jos puolikaasu ja ryyppy on samassa vivussa.

    KeMeRat

    Jos laitteessa lukee chocke, siinä on kirjoitusvirhe.

    Pavekka

    Choke tarkoittaa kuristamista. Eli kuristin. Sen tissin saa muutettua ryypyksi. Huskikin lähtee yhdellä vedolla käyntiin kylmänä. Mutta ei voi laittaa kaikkiin sahoihin ettei ryypytetä märäksi.

    Jätkä

    Jos laitteessa lukee chocke, siinä on kirjoitusvirhe.

    Panovihre!

    Jätkä

    Kuitenkin, jos saha kastelee tulpan eikä lähde käyntiin, on bensansaannissa jotain pahasti vialla.  Kaasutin kusee kurkun kautta kampikammioon sen verran bensaa, että seos on liian rikas.

    Kannattaisi varmaan mitata neulaventtiilin pitokyky. Voi myös olla niin, että tankin huohotusventtiili ei päästä painetta yhtään tankista pois ?

    Tuollainen vika saattaa esiintyä voimakkaana, jos on tapana sammuttaa saha aina, kun sen laskee kädestään hetkeksi, taikka se sammuu tyhjäkäynnillä jatkuvasti. Minulla saha yleensä on käynyt aina tankin tyhjäksi kerta käynnistyksellä. Saha suorastaan tykkää naputella tyhjäkäyntiä välillä.

Esillä 8 vastausta, 11 - 18 (kaikkiaan 18)