Keskustelut Metsänomistus Luvaton puunkaato 2200 m2 kesämökkitontilla järven rannalla

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 502)
  • Luvaton puunkaato 2200 m2 kesämökkitontilla järven rannalla

8.3.2011 perheemme mökkitontilta kaadettiin luvatta 114 puuta. Moto ajoi ilman lupaa rasitteetonta mökkitietä pitkin kesämökkimme ”portista” sisään ja aloitti puiden kaatamisen kiinteistön sisällä kulkevan tonttitien molemmin puolin edeten pihamme läpi kohti ”oikeaa” hakkuupaikkaa n. 70 m matkan raivaten itselleen tietä .Tuhottu alue on n.900 m2 ja tälle alueelle jäi vain joitakin puita. Ennen pihaan tulijan toivottivat tervetulleeksi komeat männyt heti” portin” pielessä, niiden tilalla on nyt kannokko. Lähimmät puut kaadettiin neljän metrin päässä mökistä. Kauniilla puolukkatyypin kangasmaalla sijaitsevan mökkimme pihalta vietiin suojapuusto ja pihapuut. Moto tuhosi koko matkalta kauniin maisemallisesti arvokkaan koivujen ja mäntyjen kehystämän rantapolun.
    Pari viikkoa tapahtuman jälkeen metsäyhtiön toimitusjohtaja ilmoitti kirjallisesti, että meidän on haastettava motoyritys oikeuteen saadaksemme korvauksia kyseisestä törkeästä vahingonteosta. Metsäyhtiö kiistää vastuunsa tapahtumasta kertoen toimineensa ”huolellisesti ja hyvien tapojen mukaisesti ”ja vierittää syyn motokuskille ja hänen firmalleen. Motoyritys auliisti myöntää syyllisyytensä ilmeisesti suojellakseen ”työnantajaansa” ja hänen mainettaan. Minkäänlaista korvaustarjousta motofirma ei ole saanut yli vuodessa aikaiseksi.
    Poliisin esitutkintamateriaalin valmistuttua syyllisten varmistuttua tammikuussa -12 lähetimme korvausvaatimuksemme kaikille osapuolille. Nyt asia on syyttäjällä syyteharkinnassa; poliisin materiaalin mukaan törkeästä vahingonteosta ja hallinnanloukkauksesta on epäiltynä ainakin kaksi henkilöä. Asia kävi rikossovittelussa mutta metsäyhtiö kieltäytyi siitä. Kyseisen firman toiminta ei ole ollut ”huolellista” eikä varsinkaan ”hyvien tapojen mukaista” ei tekoa tehdessään, vastuunkannossaan tai selvittäessään asiaa – varsinkin, kun se syyllistyy syyttömien vahingonkärsijöiden uhkailuun ja kiusaamiseen ylimielisellä käytöksellään.

• paskolammi

Tsemppiä ”oikeudenmukaistako”!

Kurja tapaus. Kyllä korvaus pitäisi olla 2-3kympin luokkaa. Harvapa luopuisi mökkitonttinsa puista, kaksi kolme sukupolvea kasvaneesta maisemasta muutamalla tonnilla.

”Korpitupa” …keskustelijoista parhaasta päästä.

vihreen koneen kuski

Täytyy kyllä todella ihmetellä konekuskin tahallisuutta asiassa. Itse kyllä tarkistaisin usemmaltakin taholta ennen kuin ajaisin koneella kesämökki tontille, saatikka että alkaisin puita sieltä kaataan.

Epäilempä vaan että tässäkin muhii taustalla jokin vanha rajariita.

Korvaus vaatimus kuulostaa aika kohtuuttomalta ja epäilenkin että työn tehnyt urakoitsija tekee konkan ennen korvauksen maksamista.

Yksi vaihtoehto on myydä koko tontti mökkeineen 150000€:lla urakoitsijalle ja kukaan ei joudu kärsimään. Tunne arvoja ei korvata koskaan.

Myrsky ne puut olis tontilta kuitenkin kaatanut, joten korjattiin talteen ennen myrskyä. Sovinnon eleenä ei veloteta näistä mitään.

Monesti laiha sopu on parempi, kun lihava riita.

Todella mielenkinnolla odotan lopputulosta.

Jos asia on uskomatonta ollakseen totta, niin se myös harvoin on!?

Visakallo

Onko tämän tapauksen suhteen tullut mitään edistymistä?

oikeudenmukaistako

Syyttäjällä edelleen syyteharkinnassa.

jees h-valta

Lähes asiattomana välihuomautuksena voin kyllä mainita että esim. minä olen erittäin mielelläni luopumassa mökkini puustosta.
    Ja kun metsäyhtiö naapuripalstalle tekee hakkuun sain kaupan samaan yhteyteen. Puusto, kun sitä on liikaa varjostaa tehokkaasti auringonvalon ja tuo myös varjosta ja kosteudesta pitävät itikat mukanaan. Minä en käsitä juuri ollenkaan kovin puustoisia mökkitontteja syystä että sinnehän mennään valoon ja nauttimaan aurikoisista kesäpäivistä. Muta makuasioistahan sopii kiistellä ja kun kiistellä halutaan yleensä myös rahan ansainta mielessä.

oikeudenmukaistako

Vaikuttaa siltä, että metsäammattilainen Jees hyväksyy tämänkaltaisen rikoksen.

Tällä kertaa itikat tuntuvat mielestäsi oikeuttavan kyseiseen toimintaan – ei taida pitää oikeudessa.

Itikoidenantamaoikeutus-puheenvuoro on valitettavasti hyvä esimerkki siitä, millä tasolla tämän asian selvittäminen on metsäammattilaisten kanssa on ollut.

Pian Jees saat tarkemmat tiedot, mistä voit tilata koko paketin – ja mikä parasta, pilkkahinnalla.

jees h-valta

Tämä kommenttini kumpusi pelkästään nimim.paskolammin kommentista joka totesi että harvapa luopuisi mökkitonttinsa puustosta. Joten kun itse olen siitä jopa mielellään luopumassa olen sitten niitä harvoja jotka kyllä luopuvat. Mielellään.
    (Kumma kyllä, kun seuraillut olen, jopa moottorishojen ääni on kyllä varmin kevään merkki monellakin mökkitontilla ollut viimevuosina.)

Vierailija

Käsittääkseni edelleenkään mitään rikosta ei ole todettu tapahtuneeksi, joten jäitä hattuun aloittaja. Mistähän lähtien Jees on metsäammattilainen ollut? Kumma kyllä ei itse tätä käsitystä oikonut.

jees h-valta

Älähän nyt vierailija urputa. Olenhan minä omien metsäkiinteistöjeni paras ammattilainen. Eipä siellä kyllä muut juuri huseeraakkaan. Paitsi joku kaivinkonejulli silloin tällöin.
    Minun mielipiteisiini nyt sitten taas on näköjään löytynyt se tuttu ja turvallinen ärsytyskynnys jolla nämä metsämantran toistokoneet ovat saaneet pahoja ähkyoireita. Tätä esiintyi jo vanhan palstan aikoihin runsaasti ja olenkin ollut huolissani kun sitä ei vielä paljon ole esiintynyt. Olen näköjään saanut takaisin uuden palstan jälkeisen masennuksen aiheuttaman häiriön jälkeisen kesäterän joka alkaa kraapia joidenkin vatsahappoja lähes munaskuita myöten.

n-merkki

Jees miehelle tiedoksi:

ammattilainen = joka tekee jotakin ammatikseen. esim. Ammattilaiseksi siirtynyt nyrkkeilijä.

Ote on sivistyssanakirjasta.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 502)