Keskustelut Puukauppa Lumppeja vai ei

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Lumppeja vai ei

    Asiasta taitaa olla joskus aiemminkin keskusteltu.

    Meillä hakkuuyrittäjä vaihtui. Nyt näyttää siltä, että motokuski pätkäisee lahon tyven kuitumittaiseksi vaikka usein riittäisi lyhyempi lumppi, jolloin saisi enemmän arvokasta tyvitukkia. Motoyrittäjän kannalta tietysti järkevä vaihtoehto. Lumppi-menetelmää käyttäen joutuisi tietysti tekemään ylimääräisen sahauksen ja laskutettavien kuutioiden määrä taitaa olla sen lumpin verran pienempi. Metsänomistajan kannalta useimmiten kuitenkin epätaloudellinen ratkaisu.

    Onko näkemyksiä asiasta?

  • Korpituvan Taneli

    Lumppi on yleensä taloudellisempi metsän omistajalle, jos sillä saa hiukankin tukkia lisää. Minulta yleensä motomies kysyy, että saako tehdä lumppeja. Jotkut kuulemma ei anna tehdä niitä, vaan kaikki pitää mennä myyntiin, vaikka vain kuidun hinnalla.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Niinpäs. Siinäkin on kaksi eri taloudellisuuskatsannon mittaria ja itseasiassa puunhintaelämä kyllä alkaa puoltaa ensimmäisen kuitupöllin tarinaa jos sitä lahoa jonkinsortin pätkä alkaa olla.

    Metsuri motokuski

    Juuri näin. Kun sen lumpin tekee ei voi olla varma riittääkö yksi, kaksi vai kolme lumppia. Sen vuoksi voisi olla varmempaa tehdä lyhyt kuitu kun lahoa ilmaantuu. Joskus on joku viisas laskenut että metri kannattaa lumpata mutta sen jälkeen kuitu. Mutta kukapa sen tietää päättyykö laho siihen metriin ja mikä vahinko sitten on kun metri on lumpattu ja sitten joutuu tekemään lyhyen kuidun.

    Sahaus ei ole mikään varteenotettava kustannustekijä.

    Ammatti Raivooja

    Meillä ei tehty metrin pätkiä vaan kahden metrin pätkiä, jotka ajettiin pois. Onkos ne nyt lyhyitä kuituja? Oli selvää, että laho tulee polttopuiksi ni ei tullu kysyttyä mikä niiden kohtalo olisi muuten ollu.

    huithapeli

    Itse olen antanut luvan ja jopa kannustanut lumpin tekoon. Joskus laskin, että yli metrin lumppejakin kannattaa tehdä, jos sillä saadaan tukkia enemmän aikaan. Jos kannustaa lumpin tekoon pitää tietysti sietää (ilman jälkipuheita) se, että välillä tulee katkonnassa tappiota, jos vian pituutta ei voi ennakoida 100% varmuudella. On vain luotettava motokuskin kokemukseen sen suhteen, että tehdäänkö lumppeja vai lyhyt kuitu.

    Ainakin osa yhtiöistä antaa tehdä ”apumittana” 2m kuitupöllin, jos latva lpm on yli 20 cm. Tämä mitta lienee ollut Ammatti Raivojaan leimikolla käytössä.

    Korpituvan Taneli

    Niin, Timpan kysymys koski nimenomaan laholumpin tekoa. Siinä tämä monien mainitsema arviointivaikeus todella on olemassa.

    Siloin kun lumppi tehdään tyvimutkan, koron tms. takia, niin kannattavuuden voi heti päätellä, kun vika näkyy päälleppäin, kahta lumppia ei tarvita.
    Olen kuullut etteivät kaikki isännät hyväksy lumppia silloinkaan, vaan pitää tehdä aina kuitu. Lumppi kannattaa aina, jos se on alle 2 m.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Pähkäilijä

    Neuvotelkaa soppariin mukaan ”isännän puu tai energiapuu”, silloin lumpin voi kääntää tuohon ja kuutiot tulevat talteen ja lumpillekin löytyy oikea pino.

    3 metrisestä tyvikuidusta kannattaa 2 metriä lumpata jos siitä viimeisestä metristä saa tukkia eikä tehdä lahokuitua.

    Korpituvan Taneli

    Pähkäilijä:
    ”Neuvotelkaa soppariin mukaan ”isännän puu tai energiapuu”, silloin lumpin voi kääntää tuohon ja kuutiot tulevat talteen ja lumpillekin löytyy oikea pino.”

    Isännän puu se lumppi on ilman sopimistakin, metsäänhän se jää. Vaikka olisi energiapuu ostettavien luettelossa, niin ei sinne parin metriä ja alle lumppia hyväksytä, ei pysy kuljetusautossa, eikä kyllä ajokoneessakaan. Eli kyllähän siitä lumpista jää rahat saamatta, mutta sen teko kannattaa silti isännälle.
    Minä kyllä lumpit kerään pois, mutta eihän se kaikilla ole mahdollista.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Pähkäilijä

    Jos listassa on ”isännän puu” se ajetaan myös laaniin ja siitä saa rahat niin tekijä kuin ajajakin. Lumppaaminen on talkootyötä kun sitä ei kuutioida.

    metsä-masa

    Hei vaan !

    Yleensä lumpit on merkki siitä, että kuljettaja lähtee tekemään hyvää tukki kertymää, tosin kyllä siihen vaikuttaa leimikon tukkirunkojen laatu, ja käytettävissä olevat mitat.

    Kun mittavalikoima on runsas, perusmitat + 2 – 3 pituutta alle neljän metrin niin keskinkertaista heikommastakin leimikosta syntyy hyvä tukki tili.

    Katkontapituudet on hyvä huomioida jo kauppasopimuksen teon aikaan. Hyvillä pituuksilla hakattu leimikko huomioi jo mukavasti tulevia uudistamiskustannuksia,saattaapa kattaa jopa kokonaan !

    Jos kyseessä on tukkivaltainen leimikko jättäisin aloitukseen motolle viestin: TEE TARVITTAESSA LUMPPEJA !!!

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 10)