Keskustelut Tekniikka Löysäättekö teräketjun työn jälkeen

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 126)
  • Löysäättekö teräketjun työn jälkeen

    Pidin kymmeniä vuosia sahojen teräketjua melko kireällä ja löysäsin yöksi,varsinkin jos pakkanen kiristyi.Satuin muutama vuosi sitten vanhan,erittäin kokeneen ammattimetsurin juttusille.Hän sanoi,ettei koskaan löysäile ketjua!mutta pitää sen aina niin löysällä,että se vähän roikkuu laipan alaosasta,sen pitää saada sormenpäällä työntämällä rullaamaan

  • Kumikettu

    Se on, Masa, mahottoman mukavaa puuhaa. Liekö kuka perustanut keskustelua siitä? Moottorisaha mehtään jättämisestä.

    Löysään ketjun päivän päätteeksi ja otsapannan vkonlopuksi.

    Jätkä, ei se viha ja tuska vihaamalla vähene. Jaksuhalit!

     

    oksapuu

    Niin…

    Tuossa juuri  paikallinen yrittäjä-metsuri kertoi kun työmaalta oli pöllitty täysinäinen bensakanisteri. Raivaussaha sentään oli ollut eri paikassa ja peitelty havuilla…

    Tilanne on nykyisin tämä, valinta on vapaa…

    kkiila

    Liian tiukalla olevalla ketjulla saattaa saada kampiakselin väsymään ja sen seurauksena katkeamaan. Ei myöskään laakereille hyvä.

    Tuosta kertoo stihl, husqvarna, dolmar joissakin omissa teknisissä papereissa.

     

     

    kkiila

    Toinen millä voi saada kampiakselin pään poikki on jos hakkaa kytkintä auki väärään suuntaan.

    Oikeaan suuntaan lyömälläkin isku on hyvä olla nopea, lyhyt.

     

    Tolopainen

    No joo kuka laittaa ketjun niin kireälle, että se ei pyöri mihinkään, koskaan ei ole sahasta kampiakseli katkennut. Kun ketjua ei voi liian kireällä edes pitää. Kun tulpanreijästä syöttää käynnistinnarua saa kytkimen sitten helposti auki vähän avaimeen kopauttamalla, kun mäntä pysähtyy ennen yläkuolokohtaa.

    kkiila

    Ketju voi olla liian tiukalla vaikka pyörii helposti, lisäksi jäähtyessä lyhenee vielä.

    Kummallakin tavalla saa rikki.

    Jätkä

    Juuri eilen soitteli vävypoika, kun oli joutunut Yhden isännän sahaa korjaamaan. Oli kytkinrumpu irronnut siitä akselin päällä olevasta booriosasta. Isäntä oli hakannut kytkintä auki, mutta ilmeisesti väärään suuntaan. Epäusko oli jo vallannut vävypojankin, mutta vakuutin hänelle, että kyllä se vaan aukeaa, kun napakoita iskuja koputtelee pyörimis-suuntaan.

    Joskus on jopa narunpätkää laitettu männänpäälle, että pyörimisliike rajoittuu, kun on kytkin tositiukalla. Sen saa helvetin kireälle, kun jättää sen hyvin löyhälle ja purusuojan paikoilleen. Sitten kone käyntiin ja kaasu pohjaan – ketjujarru päälle. Kyllä kytkin pysyy paikoillan, ei tarvitse enää yrittää kiristellä.

    Lenkopetäjä

    Jos enempi remppaa tekee sorvauttaa tulpan kierteeseen sopivan lukitustapin ja kiristys jätkän mainitsemalla tavalla on varma

    Jätkä

    Kylmätulppia on myytävänä, sellaisen saisi kyllä pitkäkierteisestä auton tulpasta, kun heman pyöristää sitä kärkiosaa. Joskus oli muovikiiloja kaupan, ne oli tarkoitettu tulpanreiästä livauttaa männän päälle.

    Remie

    Kokokiila ilmaisi asian ihan oikein , avitan vähän jos joku ymmärtämätön lukee. Kytkintä kierretään kiinni päin niin lähtee auki , koska kierre on vasen kätinen. Kiinni laittaessa pitää myös muistaa avata mutteria.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 126)