Keskustelut Tekniikka Löysäättekö teräketjun työn jälkeen

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 126)
  • Löysäättekö teräketjun työn jälkeen

    Pidin kymmeniä vuosia sahojen teräketjua melko kireällä ja löysäsin yöksi,varsinkin jos pakkanen kiristyi.Satuin muutama vuosi sitten vanhan,erittäin kokeneen ammattimetsurin juttusille.Hän sanoi,ettei koskaan löysäile ketjua!mutta pitää sen aina niin löysällä,että se vähän roikkuu laipan alaosasta,sen pitää saada sormenpäällä työntämällä rullaamaan

  • Jätkä

    Vanha metsuri oli kyllä hajulla hommasta. Ketjua ei ole pientäkään syytä löyhdyttää edes viikonlopuksi, saatikka sitten yöksi.

    Ketjun pitää pyöriä herkästi, eli mielellään se saisi roikkua aavistuksen verran. Käytännössä jopa niin, että kun ketjua pyöräyttää reippaasti eteenpäin, se menee vielä annetulla vauhdilla jonkin verran.

    Älä koskaan pyöräytä ketjua taaksepäin.

    petep

    Saako sahan rikki jos ketju on liian kireällä ?

    jees h-valta

    Äläkä koskaan anna pöljiä neuvoja työnsä tekijöille. Ainakaan turvallisuuspuutteisia. Löysä ketju on aina riski. Se ei saa sahatessa roikkua ollenkaan. Sen ammattilaiset kyllä tietääkin. Kun sen tietää harrastelijakin.

    Jätkä

    Saako sahan rikki jos ketju on liian kireällä ?
    Lähetetty: 37 min sitten
    Lähettäjä: petep

    Ei paljo muutenkaan. Liian kireä ketju kuormittaa sahaa mielettömästi.
    Suurin tekninen rasitus kohdistuu kärkipyörään ja teräketjuun, mutta myös kampiakselin laakeri joutuu kohtuuttoman rasituksen kohteeksi.

    Saha kuormittuu varmasti ainakin 30 % kovemmin kuin hieman löysällä ketjulla sahattaessa, ainakin saman verran sahan leikkuuteho on matalampi.

    En tiedä yhtäkään sahausta,- joka on aloitettu tiukalla ketjulla ja sahattu tankillinen – jossa ketju olisi edelleen roikkumaton, ellei teräketjuöljy ole lopunut hieman liian aikaisin, silloin kyllä on ketju kireällä ( ja mutkilla niin, että on osittain irti laipasta)
    Kun ketjua pitää kireällä, se venyy ja löyhtyy joka tankillisella. Se ei ole täysijärkisen hommaa.

    petep

    Kerrattain kuulin sellaisen jutun että ois kampiakseli saatu mutkalle liian kireällä ketjulla…… Oisko Essin Baarista juttu peräisin.

    Jätkä

    Jos saha on rakennettu niin, että kytkin on lähinnä sahan runkoa ja siitä ulkopuolella on on vasta vetoratas, tulee tukematonta akselia vetorattaan ulkopuolelle muutama sentti enemmän kuin rakenteessa, jossa ratas on vain parin sentin päässä laakerista.

    Kun vielä siinä eräässä sahassa akselin pää oli vain noin sentin paksuinen, teki tietenkin esim takapotkun aiheuttama isku akselin päähän kipeää aivan toisella tavalla kuin jos ratas olisi ollut laakerin lähellä.

    Sellaiselle kampiakselille liian kireä ketju tekee kovasti ”hallaa”.

    petep

    Minulle joskus joku taisi sanoa että ketju on ”oikealla” kireydellä jos ketjua nostaa ja ketju nousee sen verran laipalta että kaksi lenkkiä näkyy….Tiedä sitten häntä mutta roikkuvalla ketjulla en ole omia vähiä sahauksia koskaan sahannut.

    pikkutukki

    Pikkutilhin ketjua ei saa pistää kovin tiukkaan . Alapuolelta ainakin puolet vetohampaasta näkyviin . Tämä noin arvona . En löysää yöksi .

    Jätkä

    Käytäntö on osoittanut, että sopivaa olisi ketjun roikkua kylmänä edes vähän, sanotaan millikin on ihan hyvä. Kuumentuessaan ketju venyy hieman.

    Sahoissa, joissa on kärkipyörätön laippa, on laipan sivut ”pullot”, jolloin ketju voi olla hyvinkin löyhällä roikkumatta.

    Jos jollakulla ketju lähtee päältä suhteellisen usein, ( useammin kuin kerran kuukaudessa), johtuu se virheellisestä käytöstä, ei suinkaan siitä, että ketju on löyhällä.

    arto

    En löysää koskaan. Kiristän vaan, kireydestä silloin oikea vetämällä yläpuolelta nousee 2 lenkkiä näkyviin. En sahaa koskaan roikkuvalla ketjulla.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 126)