Keskustelut Puukauppa LENKOUDEN VARJOLLA HYLÄTÄÄN TUKKEJA

Esillä 7 vastausta, 51 - 57 (kaikkiaan 57)
  • LENKOUDEN VARJOLLA HYLÄTÄÄN TUKKEJA

    Puukauppasopimuksiin on vakiintunut lenkouden määritelmä: ”Lenkous ei saa ylittää yhtä senttimetriä 1 runkometrin matkalla, kun ensin 1 m tyvestä on huomiotta.”

    Otin suoran 1 m riman, johon laitoin 1 cm pitkän ruuvin. Kun rima keikkuu ruuvin varassa rungon lengossa kohdassa, rungon on kelvattava tukiksi. Jos ruuvi jää ilmaan riman päiden varaan, runko on hylättävä lenkona.

    Kun vaadin meillä katkonnan tämän sopimukseen kirjatun säännön mukaan, erään suokuvion tukeista hylättiin sahalla 17 %. ”Maan tavaksi” on muodostunut, vastoin sopimusta, hylätä kaikki vähänkin lengoilta näyttävät rungot. Suomen metsänmyyjät hävivät tässä väärinkäytöksessä kymmeniä miljoonia euroja vuodessa.

    Aihe on niin arka, että metsälehtikään ei uskaltanut tehdä tästä juttua alkulupauksestaan huolimatta. Metsänomistajien omatkin organisaatiot MHY:t ja MTK ovat hiljaa. Ei uskalleta puolustaa selvää sääntöä. Näin ylläpidetään vääryyttä.

    Metsänomistajat: Tehkää 1 m rima 1 cm pitkällä ruuvilla, menkää hakkuulle ja vaatikaa oikeuksianne sekä kovistelkaa omia järjestöjänne !

  • mehtäukko

    ”…erään suokuvion tukeista hylättiin sahalla 17 %…”

    Kun ei ole tukeista edustavia kuvia, vaikeapa varmaksi ottaa kantaa. Saattanut olla mutka tai monivääryyskin ongelmina…

    hikinen94 hikinen94

    Onkohan kaikilla sahoilla samat tavat selvittää tukin laatu 🤔🤔 Itse olen hankinnalla tehnyt/teetättänyt tukkejakin. Muutaman  lengon ” koetukin” olen vähän uteliaisuuttani laittanut pinoon ja kyllä näistä hylsy on tullutkin. Kaiken kaikkiaan hankinnoilla tehdyissä harvennuksillani on ollut itseänikin arveluttavia tukkeja aina joukossa. Hylky prosentti on siitä huolimatta jäänyt pieneksi.🤔

     

    Rane2

    Jos Veli Jussi on on ostofirman edustajan kanssa todennut tukit laatuvaatimukset täyttäviksi niin miten homma on edennyt?

    suorittava porras suorittava porras

    Voi motokuski-parkaa ,joka on mo:n painostamana  moista sontaa kouran läpi lykännyt! Koittaa lähtö kilometritehtaalle noilla raakkprosenteilla (17).  Kymmenenkin prosentin poikkeamapalaute pitää kuskin mustalla listalla pitkän aikaa. Yrittäjälle tietää alennusta taksoihin.

    Olisikohan kuitenkin niin ,että sahalla hallitaan laatuvaatimukset paremmin. MTK:ta on turha sotkea mukaan , kun vajaalaadun osuus on sahalla todettuna noin suuri. Ei ne mutkat puhumalla oikene.

    Jotta vastaava vahinko ei toistuisi voisi VJ ohjeistaa motokuskia seuraavalla kerralla vastaavissa olosuhteissa tekemään rungon tyvestä suosiolla kolmosen kuidun. Tällöin loppuosasta saattaa löytyä jopa kelvollista tukkiakin.

    mehtäukko

    Tottakai sahalla laadutus karsituista ja katkotuista on leikintekoa. Pölkyt pyörivät laaduttajan silmien alla pituussuunnassaan kuljettimelle. Taatusti erottuu kampi-akselit ja mutkaiset…

    hikinen94 hikinen94

    Vieläkö nämä silmävaraisesti katsotaan 🤔

    mehtäukko

    Kaikilla niillä joilla olen käynyt. Raudat metallinpaljastimilla, pituus tukkimittarilla…?…? MG:n Rauman saha saattaa olla jotain muuta.

Esillä 7 vastausta, 51 - 57 (kaikkiaan 57)