Keskustelut Metsänhoito Lehtimetsät

  • Tämä aihe sisältää 82 vastausta, 23 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4 vuotta, sitten mulle toimesta.
Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 82)
  • Lehtimetsät

    Merkitty: 

    Jopa UPM on asettanut nyt yhä uuden tavoitteen kaksinkertaistaa lehtipuuston määrän omistamissaan metsissäänkin Suomessa. Nykytutkimuksen valossa lehtipuuosuuden lisääminen parantaa metsän kasvua ja tuottoa sekä että site monipuolistaa metsälajistoa moninkin tavoin. Samalla metsän ilmastokestävyys paranee Tammet, Koivut, Pajut, Lepät

  • Visakallo

    Suurelle yleisölle tahtoo jostain syystä jäädä aina kertomatta, että tuuli- ja aurinkovoima-investointien kylkiäisenä Suomeen on hankittu valtava diedel-voimaloiden verkosto. Vaitonaisuus on toki ymmärrettävää, eihän dieselvoimalat nivelly nykyiseen energia-ajatteluun. Sähköntuotannon varmuus ei ole energia-keskusteluissa kovin seksikäs aihe.

    Biokaasujalka

    Kuten nimimerkkikin saattaa tarkkaavaisimmille vihjata, minä tankkaan enemmän kaasu- kuin nestemuotoista.  Biokaasu voi ehkä olla vain määräämättömän mittaisen siirtymäajan polttoaine, mutta onhan se tähän saumaan ja näihin tavoitteisiin täydellinen. Ihmisten jätevesi ja biojätteet sekä eläinten lanta saadaan pois metaania ja hiilidioksidia vapauttamasta ja sillä liikutellaan ajoneuvoja ja lämmitetäänkin joissakin erikoiskohteissa. Lisäksi jos kysyntä lisääntyisi, voitaisiin erilaisilla heittomailla kasvattaa esim. rehuheinää raaka-aineeksi.

     

    Tällä hetkellä kysymysmerkkeinä on jakeluinfran suppeus, tosin verkko laajenee koko ajan. Joustavuutta tuovat konttimalliset tankkauspisteet. Myös käyttövoimavero on käsittämätön väline, joka tuntuu ekologisesti ajattelevan kuskin kurittamiselta. Tosin lähitulevaisuudessa jos biokaasu tulee jakeluvelvoitteen piiriin, se menisi myös polttoaineverotuksen alaiseksi, joten voisi uumoilla käyttövoimaveron poistumista tai ainakin laskua.

     

    Tällä hetkellä polttoainekustannukset on Seat Leon 1.4 TGI:llä keskimäärin 30-40 % pienemmät bensavehkeeseen verrattuna ja tuo on sikäli vähän harvinaisempi laitos, että lisänä on 40 litran bensatankki, joten käyttömatka täysillä tankeilla on noin 1300 km. Uusimmissa kaasuhybrideissä käsittääkseni bensatankit luokkaa 8-15 litraa; toisaalta se taas puoltaa paremmin verokohteluhelpotuksia, kun bensalla ei ole mahdollista ajaa niin suuria määriä, ainakaan ramppaamatta tankilla todella usein.

     

    Mutta suurin hyöty itselleni on kevyempi omatunto, kun joudun pakosti ajamaan Keski-Suomessa asuinpaikkakunnan ja perikunnan metsätilan väliä todella usein, niin tuetaan sitten samalla kotimaista tuotantoa ja päästöjen vähentämistavoitteita. Tähän kotimaisuuteen vielä sivuhuomio, että en tankkaa käytännössä koskaan maakaasua, koska Jyväskylässä Mustankorkean jäteasema tuottaa paikallisesti omaa biokaasua. Sanoisin sitä win-win -tilanteeksi.

     

     

    Tolopainen

    Suomessa mikään ei ole valtavaa, jos puhutaan sähköntuotannosta. Tuulivoimaa on maksimissaan 2000Mwh ja niiden varavoima on pääosin vesivoima ja tuontisähkö.

    Biokaasujalka

    Se täytyy vielä lisätä, ettei biokaasu tietenkään pystyisi palvelemaan läheskään suurinta osaa autoilijoista, sillä kapasiteetti on rajallinen, vaikka siinä olisikin kasvattamisen varaa (muistelisin jotain suuruusluokasta 10-kertaiseksi). Silloinkin sitä riittäisi nykyisillä raskaan liikenteen käyttömäärillä ehkä noin 10-15 prosenttiin henkilöautoista (tämäkin muistinvaraista, kun en nyt pääse tarkistamaan lukuja, mutta suuruusluokaltaan noin). Eli erinomainen täydentävä käyttövoima.

    Kumikettu

    Bkj, hieno valinta sinulta! Biomassan voisi kerätä todella tarkoin, jos vaan haluaisimme. Vaikkei vesivessasta luovuttaisi ikinä, pitäisi jokainen puhdistamo varustaa kaasutehtaalla ja samoihin pisteisiin kuljettaa lähiseudun teitten varsien niittoheinät ja muu mätänevä jäte. Tienravit köyhtyisivät ja tieturvallisuus paranisi.

    Samalla tulisi uutta elinkeinoa maaseudulle.

    Visakallo

    Kommenteista päätellen Tolopaisellekaan ei näytä dieselvoimaloiden jatkuvasti lisääntyvä määrä olevan tiedossa. Palataan aiheeseen kun se tulee paremmin tutuksi.

    Tolopainen

    Palataan, ajattelinkin jotta ostan lisää metsää ja luovun myyntiaikeista. Mitäpä tuumaat moisesta.

    Visakallo

    Siitä vaan! Tolopaisen onkin helppo toimia, koska hän ei tunnetusti tee virheitä.

    Tolopainen

    Kaupassa voitto tehdään ostettaessa.

    Panu

    Laita Visakallo jotain linkkiä tuosta valtavasti kasvaneesta diesel-voimalamäärästä. Jokainen tajuaa, että meillä on tuulettomia pilvisiä päiviä ja öitäkin ja silloin tuuli + aurinkovoiman tuotto on heikkoa. Tämä ongelma pitää ratkaista energian varastoinnilla (johon esim sähköautojen akut sopivat hyvin) eikä diesel-voimaloilla. Jos nyt välivaiheessa dieseliä pitää polttaa joskus niin tilanne on paljon parempi kuin jatkuva hiilivoimalla tuottaminen.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 82)