Keskustelut Metsänhoito Lehtimetsät

  • Tämä aihe sisältää 82 vastausta, 23 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4 vuotta, sitten mulle toimesta.
Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 82)
  • Lehtimetsät

    Merkitty: 

    Jopa UPM on asettanut nyt yhä uuden tavoitteen kaksinkertaistaa lehtipuuston määrän omistamissaan metsissäänkin Suomessa. Nykytutkimuksen valossa lehtipuuosuuden lisääminen parantaa metsän kasvua ja tuottoa sekä että site monipuolistaa metsälajistoa moninkin tavoin. Samalla metsän ilmastokestävyys paranee Tammet, Koivut, Pajut, Lepät

  • Tolopainen

    Vuoden toimitusajat ovat yleisiä ja Suomeen saanti ylipäänsä heikkoa marginaalinen pohjoinen alue. Vielä edellisen hallituksen aikana pari vuotta sitten kuviteltiin, että polttomoottoriautoilla olisi tulevaisuutta, mutta nyt on selkeästi jo nähtävissä, että kymmenessä vuodessa tapahtuu enemmän muutoksia kuin viimeisen 50v aikana. Tarlvitaan rlautaisia toimenpiteitä, hymistelyt eivät auta. Tällä maalla oli varaa sotia viisi vuotta, päästöjen puolitus on varsin pieni asia siihen verrattuna.

    jees h-valta

    On se kyllä toimitusajoistakin kiinni. VW ainakin antaa noin puoli vuotta hybrideillekkin ja monella täyssähköllä on vuoden toimitusaika.

    Kumikettu

    Akkuteknologian tulee parantua, ekologistua ja halveta ennen tätä loikkaa. Miten muuten saadaan raskas liikenne ja työkoneajo sähkölle? Tätä nykyä akkuvalmistus saastuttaa liikaa.

    Jos ja kun lähes kaikki raskas liikenne on jatkossakin polttomoottoreilla, on perusteltua kehittää polttoaineita edelleen ja osa henkilöliikenteestä hoituu edelleen poltolla.

    Lähivuosina tullee yleistymään kevyiden kaasujen poltto. Teollisuuden ja kotitalousten jätekaasua polttamalla tulee paljon energiaa. Siinä ei ole ongelmaa jos siinä päästään hiilineutraaliuteen.

    Ette tykkää, kun puhun tästä, mutta ihmis- ja hyötyeläinkunnan hanurin hujakoilta poistuvalla jätteellä saataisiin jo merkittävä osa liikenteestä hoidettua. Joko kiinteistökohtaisella tai julkisella käsittelylaitoksella. Tällä hetkellä, edelleenkin, se on jätettä vain ja sen käsittelemiseksi puhdistetaan fantastinen määrä juomavettä. Se on käsittämätöntä ja jotkut uffomiehet tuolla taivaalla pyörittelevät meille sen takia päitään ja – teinit ja – naiset silmiään.

    Visakallo

    Joko Tolopaisella on täyssähköauto tilauksessa?

    A.Jalkanen

    Komppaan Kumikettua ja VTT:tä: biokaasun jakeluvelvoite olisi tehokas ja nopea tapa alentaa liikenteen päästöjä. Jakeluvelvoite tarkoittaisi kai jakeluverkoston rakentamista eikä tiettyä osuutta jakelusta tai ehkä molempia? Menisi markkinaehtoisestikin ilman velvoitteita jos biokaasuautovalikoima olisi hyvä. Kallishan se ei ole, ja käyttövoimaveron alentamisella voitaisiin tukea käyttöä.

    Jätkä

    Tollo:”Talvella voi lyhyet matkat ajaa sillä energialla, mikä nykyisin haaskataan lohkolämmittimillä. Vain autoteollisuus tarvitsee polttomoottoriautoja, niiden tekeminen työllistää paljon enemmän ihmisiä kuin yksinkertaisemman sähköauton.”

    -Kyllä se taitaa olla niin, että patteriauton sisätilat ja patterit täytyy lämmittää ennenkuin se talvipakkasilla on lähellekään vertailukelpoinen esim Vebastolla lämmitetyn dieselauton kanssa. Silloinkin taitaa ajomatka jäädä nimenomaa lyhyeksi. Eli patteriautolla voi komenkymmenen asteen pakkasella käväistä lähikaupassa, jos se ei ole kolmea kilometriä kauempana – ja sitten taas johto kiinni seuraavaa käyntiä varten. Kirkkoreissu onkin jo niin pitkä, että Tollon pitää sille liftata naapurin traktorin kyytiin.

    Tolopainen

    Rekat laitetaan junien kyytiin, Helsingistä Ouluun kulkee rekkajuna alle 10h. Eikä tarvitse kuskin pitää lepotaukoja, 10 rekkaa kulkee kiskoilla samalla energialla kuin maantiellä yksi. Vain vr:n joustamattomuus ja kilpailun puute estää kehityksen. Sosiaalitoimiston pitää muuttua liikeyritykseksi.

    Minä pääsen Jätkä kävellen kauppaan ja kirkkoon kantavat.

    Visakallo

    Pelkästään autotalli.com:sta näkyi löytyvän uusia, heti ajoon -täyssähköautoja 162 kpl eri merkeistä ja hintaluokista, joten ei ole sähköauton hankkiminen toimitusajoista kiinni.

    Jätkä

    Tollo. Rekkoja ei ole nähty Junien vaunuissa, eikä nähdä. Kontit sitävastoin tulevat liikkumaan junissa enenevässä määrin. Ei ole järkeä rahdata kallista rekkaa junalla, kun se voisi olla ajossa senkin aikaa.

    Kun kokonaismassasta puolet on auton painoa, niin eihän siinä ole pienintäkään järjenhiventä.

    Eikö pohjanmaalla enää ole vainajienkuljetukseen niitä mustia autoja?  hankkikaa sellaiset – vaikka patterikäyttöisinä. Kyllä ne yhden lahon Tollon jaksaa viedä kylmiöstä kirkkoon.

    Tolopainen

    Jätkän ei kannata joka päivä todistaa olevansa idiootti, kyllä se on tiedossa. Rekkajunia on ollut myös Suomessa ja tulevat uudelleen käyttöön.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 82)