Keskustelut Metsänhoito Lehtimetsät

  • Tämä aihe sisältää 82 vastausta, 23 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4 vuotta, sitten mulle toimesta.
Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 82)
  • Lehtimetsät

    Merkitty: 

    Jopa UPM on asettanut nyt yhä uuden tavoitteen kaksinkertaistaa lehtipuuston määrän omistamissaan metsissäänkin Suomessa. Nykytutkimuksen valossa lehtipuuosuuden lisääminen parantaa metsän kasvua ja tuottoa sekä että site monipuolistaa metsälajistoa moninkin tavoin. Samalla metsän ilmastokestävyys paranee Tammet, Koivut, Pajut, Lepät

  • Puuki

    Kun uusi metsityslaki tulee voimaan,  niin yksityiset  saa tukea joutoalueiden metsitykseen ja hoitoon keskimääräisten kustannusten mukaan.  Peltoheiton  metsitys tulee keskimäärin kalliimmaksi kuin tavallisen metsämaan metsitys joten tukiataso tulisi olla sen mukainen jotta metsitykset onnistuisi.   Lehtipuiden istutus peltoheitoille ja niiden hoito olisi paras tapa lisätä hiilinielun kerryttämistä jota metsitystuellakin tavoitellaan.

    A.Jalkanen

    Olen samaa mieltä että tuen taso pitää olla houkutteleva jotta saadaan mahdollisimman paljon maata metsitettyä. Toisaalta investointi lienee kannattava keskikuluillakin, koska nuo maat ovat usein tuottavia, jos itselle jää maksettavaksi vain lisäkulu kuten ylimääräinen heinäntorjunta.

    Joutomailla voitaisiin nyt kokeilla monia eri puulajeja, esimerkiksi douglaskuusia ja jaloja lehtipuita sekä pyökkiä, koska normaalin uudistamisen puulajisäännöt eivät päde? Meinaan että ilmastonmuutoksen edetessä tuolla tiedolla olisi käyttöä, kun tarvittaisiin vaikkapa puulajeja joihin ei iske tyvilaho eikä kaarnakuoriainen.

    Sanomattakin on selvää että kokeilut epäonnistuvat ja metsitystuki menee kankkulan kaivoon jos sorkkaeläinpolitiikkaa ei muuteta.

    Tolopainen

    Kun turpeenpoltto lopetetaan ja Neste sekä Rautaruukki ajetaan alas ei tarvitse näperrellä joutavilla asioilla, joilla ei ole mitään merkitystä päästöihin. Lisäksi tietenkin ensi vuonna siirrytään sähköautoihin. Ne joilla ei ole niihin varaa, voivat mennä bussilla tai muilla yleisillä.

    Puuki

    2/3-osa autoilijoista aikoo edelleenkin  suosia bensa-ja dieselkäyttöisiä autoja  mikä onkin Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa järkevämpää kuin kalliiden sähköautojen ja niiden vaatimien latausasemien hankkiminen.  Ne erot päästöissä on ihan näpertelyä joita syntyy uudempien polttomoottoriautojen ja sähköautojen eroista, ei juuri mitään merkitystä käytännössä.

    Metsän kasvatuksen lisääminen vaikuttaa paljon enemmän .     Peltoheitot on usein ravinnehäiriöisiä ja ravinneanalyysi ennen metsitystä on yleensä  tarpeellista tehdä.

    Tolopainen

    Kaikki muut auton polttoaineet kuin sähkö, ovat välivaiheita. Polttomoottori on aika paljon monimutkaisempi kuin sähkömoottori. Teollisuudessa, sähkömoottorit kestävät huollotta kymmeniä tuhansia tunteja. Lisäksi sähkömoottori on ominaisuuksiltaan aivan ylivoimainen polttomoottoriin nähden. Talvella voi lyhyet matkat ajaa sillä energialla, mikä nykyisin haaskataan lohkolämmittimillä. Vain autoteollisuus tarvitsee polttomoottoriautoja, niiden tekeminen työllistää paljon enemmän ihmisiä kuin yksinkertaisemman sähköauton.

    jees h-valta

    Toloppa kyllä tässä asiassa oikeassa, valitettavasti. Onneksi me voimme venyttää siirtymäaikaa ihan oman maun mukkaan. Koskaan ei ole sellaisten tuotteiden tekoa lopetettu joille piisaa kysyntää. Ja oletan kyllä ettei meidän sitä aikaa tarvii nähdä että pelkillä sähkökieseillä mentäisiin.

    Visakallo

    Tolopainen: ”Lisäksi tietenkin ensi vuonna siirrytään sähköautoihin. Ne joilla ei ole niihin varaa, voivat mennä bussilla tai muilla yleisillä.”

    Kumpaan ryhmään Tolopainen kuuluu?

    Visakallo

    Vain yksi prosentti, eli n. 1000 kpl, myydyistä uusista autoista on ollut täyssähköautoja kuluneen vuoden aikana Suomessa.

    Tolopainen

    Niin miten niitä voisi enemmän myydä, kuin saadaan markkinoille.

    Visakallo

    Oho, siitäkös se on ollutkin kiinni!

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 82)