Keskustelut Puukauppa Lauri-laskuri antaa faktat pystykauppojen lopettamiselle

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 687)
  • Lauri-laskuri antaa faktat pystykauppojen lopettamiselle

    Olen niin kömpelö täällä internetin maailmassa, että aiemmin aloittamassani viestiketjussa en osannut laittaa oikeaa linkkiä, jolla Lauri-laskelma avautuu verkossa. Keskustelijoille jäivät puutteellisiksi minun perusteluni kustannusten tuhlaukselle. Oikea linkki laskuriin on tämä:

    https://1drv.ms/x/s!AidL2g8PYhQ4gr9FyrxLlMfDZza81Q.

    Laskurilla on verrattu maatilan maataloustraktorilla tehdyn korjuun kustannuksia vuoden 2013 puunkorjuun kustannuksiin.

    Kun aiemmassa viestiketjussa on vaadittu perusteluja niin Lauri-laskurin tuloksista niitä löytyy.  Aloitan uuden viestiketjun perusteluista keskustelemista varten.

    Jos joku vielä viitsii lukea seitsemän sivun perustelut pystykauppojen korruption lopettamiselle, niin linkki on tämä: https://1drv.ms/w/s!AidL2g8PYhQ4gr9JnYreZ7i0G2okkA

    Puunkorjuun säännöt ovat markkinataloudessa hyvin yksinkertaiset. Kustannustehokkaan puunkorjuun lähtökohta on yrittäjien kilpailu korjuutyön maksajan suosiosta. Koneyrittäjä valitsee koneen, joka maksimoi yrittäjän nettotulot ja puunmyyjä valitsee koneyrittäjän, jonka korjuutyö on halvinta ja korjuun laatu tyydyttää tilaajaa.

    Nämä säännöt eivät toimi puun pystykaupassa. Koneyrittäjä ei saa itse valita korjuukonetta eikä puunmyyjä urakoitsijaa. Koneet ja urakoitsijat määrää yhtiön metsäosasto. Se on sitä korruptiota.

    Lauri Vaara

  • Jätkä

    Räme:”-Sen verran huonosti seurannut kehitystä ettei ole osunut silmiin ko. vehkeet, onko niissä kuormain vaunussa vai traktorissa? Etunsa yhdistelmällä kyllä on normikuljetusketjuun verrattuna niille sopivilla kohteilla.”

    -Meille sahalle tuotiin ylisuuria männyntyviä traktorilla ja ihastelin kaverin kuljetinta. Nosturi oli traktorissa ja syykin selvisi: saa tehdä kuormaa lämpimästä ohjaamosta ja nosturin paino lisää veturin painoa, jolloin kuormaa voi ottaa enemmän.

    Kärry oli tehty konepajalla omalle teräsrungolle ja siinä sama homma: kevyempi kärry. Alla oli kolme akselia, joista etummainen ohjaava ja tyhjänä ylös nouseva, kuten myös takimmainen nousi.

    Liikennetraktorin kuljettajalla pitää kai vieläkin olla kuorma-auton ajokortti.

    Jätkä

    Liikennetraktorin perävaunun kokonaismassa saa olla 2,6 kertaa traktorin oma massa.

    Kolmiakselisen perävaunun, joka on kaikilta osin parhaassa kunnossa, kokonaismassa saa olla korkeintaan 24 tonnia.

    Tollo jää 100 tonnisten kuormiensa kanssa tien varteen purkamaan kuormaa iso sakkolappu taskussaan, oli kortti millainen hyvänsä.

    Nimetön

    Liikennetraktorin nopeus jos on alle 60km/h niin riittää Liikennetraktorikortti, jos liikennetraktorin nopeus on yli 60 niin vaaditaan kuormautokortti.

    Tolopainen

    Maa-ja metsätaloudessa saa kuormapainon ylittää 30%, kun paino on vaikeasti arvioitavissa. Eli traktorilla saa kuljettaa laillisesti lähes 50t kokonaismassaa,  minusta se on kohtuullisen paljon.

    Jätkä

    Traktorin perävaunun maksimipaino on silloin, kun se on kolmiakselinen – 24 tonnia. Jos se painaa lähes 50 tonnia, on ylipainoa jopa tuon 30 % prosenttia huomioiden lähes kaksikymmentä tonnia.

    Lisäksi tieliikenteessä lasketaan akselipainot maksimissaan n. 8 tonniksi.

    Jos traktori painaisi kaikkineen 10 tonnia, saisi tieliikennetraktorissa jonka kuljettajalla on kuormurikortti, olla perävaunupaino 26 tonnia. Se on siis kokonaismassa.

    Tollo. Lähes 50 tonnia on aika paljon vähemmän kuin sata tonnia.

    Myös traktoreissa voidaan käyttää kuormainvaakaa.

    kuusessa ollaan

    Raakapuukuorma on melkoisen tarkasti arvioitavissa, sitä varten on polliiseilla laskukaavat.

    Jätkä

    Raakapuukuorma on melkoisen tarkasti arvioitavissa, sitä varten on polliiseilla laskukaavat.

    -Onpa niillä vaakatkin – olen nähnyt!

    Tolopainen

    Tähän saakka puutavara on ollut vaikeasti mitattavissa, nyt poliisit pystyvätkin sen mittaamaan kaavoillaan tarkasti tienpäällä. Traktoreissa ei tarvitse käyttää kuormavaakaa. Niillä ajetaan yli 30t tuorerehukuormia eikä kukaan pysty arvioimaan kuorman painoa.

     

    Jätkä

    Ei tuorerehukuorma, joka tuodaan pellolta, paina yli 30 tonnia. Kyllä sekin vaakalla voidaan punnita, jos kuski pystyy pysäyttämään perävaunun pyörät vaakalle.

    Poliisien kaavat irtokuutioiden mittaamiseksi ovat yhtä yksinkertaiset kuin isäntien pinomittauskaavat. Ei niilläkään yli kolmenkymmenen prosentin virhettä tehdä.

    Metsuri motokuski

    Tolopainen: Traktoreissa ei tarvitse käyttää kuormavaakaa. Niillä ajetaan yli 30t tuorerehukuormia eikä kukaan pysty arvioimaan kuorman painoa.

    Eihän tuo kuormavaakan puuttuminen anna lupaa ajaa ylikuormilla. Kyllä se kuski on edelleen vastuussa kuorman laillisuudesta. Poliisit kyllä pystyvät helposti punnitsemaan kuorman painon siirettävillä punnituslevyillään. Siinä olen samaa mieltä että traktoreilla saa vedellä kohtuuttomia kuormia ihan laillisesti. Monesti metsäkoneita viedään traktorilaveteilla, vaikka monella lavettiautolla eivät painot riitä koneen vientiin. Jarrut ja muut ominaisuudet näissä traktorilaveteissa on sitten ihan mitä sattuu kun niitä ei tarvitse edes katsastaa.

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 687)