Keskustelut Puukauppa Lauri-laskuri antaa faktat pystykauppojen lopettamiselle

Esillä 10 vastausta, 191 - 200 (kaikkiaan 687)
  • Lauri-laskuri antaa faktat pystykauppojen lopettamiselle

    Olen niin kömpelö täällä internetin maailmassa, että aiemmin aloittamassani viestiketjussa en osannut laittaa oikeaa linkkiä, jolla Lauri-laskelma avautuu verkossa. Keskustelijoille jäivät puutteellisiksi minun perusteluni kustannusten tuhlaukselle. Oikea linkki laskuriin on tämä:

    https://1drv.ms/x/s!AidL2g8PYhQ4gr9FyrxLlMfDZza81Q.

    Laskurilla on verrattu maatilan maataloustraktorilla tehdyn korjuun kustannuksia vuoden 2013 puunkorjuun kustannuksiin.

    Kun aiemmassa viestiketjussa on vaadittu perusteluja niin Lauri-laskurin tuloksista niitä löytyy.  Aloitan uuden viestiketjun perusteluista keskustelemista varten.

    Jos joku vielä viitsii lukea seitsemän sivun perustelut pystykauppojen korruption lopettamiselle, niin linkki on tämä: https://1drv.ms/w/s!AidL2g8PYhQ4gr9JnYreZ7i0G2okkA

    Puunkorjuun säännöt ovat markkinataloudessa hyvin yksinkertaiset. Kustannustehokkaan puunkorjuun lähtökohta on yrittäjien kilpailu korjuutyön maksajan suosiosta. Koneyrittäjä valitsee koneen, joka maksimoi yrittäjän nettotulot ja puunmyyjä valitsee koneyrittäjän, jonka korjuutyö on halvinta ja korjuun laatu tyydyttää tilaajaa.

    Nämä säännöt eivät toimi puun pystykaupassa. Koneyrittäjä ei saa itse valita korjuukonetta eikä puunmyyjä urakoitsijaa. Koneet ja urakoitsijat määrää yhtiön metsäosasto. Se on sitä korruptiota.

    Lauri Vaara

  • Tolopainen

    Onhan niitä jo tuntipalkkaisia kuskeja, joilla on töitä vain talvella, ja joutuvat kilometritehtaalle jo maaliskuun lopulla, jolloin talvileimikoiden korjuut lopuu.

    Tulipahan kyseltyä sopiiko, sellainen, että ajan omat puuni, kun yhtiön kone ne hakkaa, se ei kuulemma olisi käynyt, tosin kaupatkin jäi tekemättä, en ala nykyisillä hinnoilla päätehakkuita myymään, sehän olisi puiden lahjoittamista kansainväliselle suurpääomalle.

    Puuki

    Metsureiden ansiotaso laski samaan aikaan kun prosessoreista siirryttiin motoihin 80-luvun puolivälistä lähtien viimeistään. Pääasiassa 70-luvulla taisi olla se paras hankeaika heilläkin.

    Th-taksatkin oli ainakin 80-luvun puolivälin jälkeen yleensä sen ajan keskipalkkaa vastaavia. Parempia ne nykyään on.

     

    mehtäukko

    Heinähanko puhuu raivaussahasta…

    Sivujuonteena rattoripohjainen metsätyökone ja aito, niin entäpä työergonomia pitkässä juoksussa? Tänä päivänä muutamat merkit on varustettu,- niin moto kuin ajokone-, pyörivällä hytillä jossa autom.ilmastointi, aurinkoverhot,desibelit alhaalla ja retuuttaminen saati heittely vähäistä isopyöräisen telin päällä…

    Rattoreissa näkee ukon könöttävän kyynärpäitten varassa kontallaan istuimella pää kallellaan kuin räksä matoa paikallistaessa.

    Alustavan eron huomaa,jos kaivat tela-alustaisella ja traktorikaivurilla.Tähän kun liitetään mahd.pakkaset tai räntäsateet sekä tietysti ei viikon rykäisy vaan jatkuva tehokas työnteko.

    Luulempa että ajokoneen kuski siirtyessä tällaiseen vaatii roiman palkankorotuksen…tai siirtyy uuninpankolle.

     

    Tolopainen

    80-luvun alusssa sain palkkaa markoissa vähemmän kuin viimeisinä vuosina töissä euroina, ainakin nimellispalkat ovat moninkertaistuneet. Kännykkä maksoi silloin 30000mk ja niitä oli aika vähän. Asunnot suhteessa palkkoihin olivat jonkinverran halvempia, mutta korot olivat n.8%, nykyisin muutaman vuoden vanhassa asuntolainassa korko on noin puoli prosenttia ja laina-ajat ovat huomattavasti pidempia. Valtion budjetit olivat silloin ehkä kolmannes nykyisestä, eikä valtiolla mitään talousongelmia silloin ollut. Nykyisiä julkisia menoja ei millään järkevällä veroasteella voi rahoittaa, meidän julkisesta taloudesta on tullut talouskasvun este.

    Jovain

    Maa- ja metsänomistajien kouluttautuminen metsäkoneiden käyttöön on seikka joka vaaditaan. Siihen metsänomistajien on syytä kiinnittää huomiota, jos aikovat kestää kehityksessä mukana.

    Eihän meidän yliaikaisten pätevyys siihen riitä, edes ajohommiin. Se ei onnistu omalla traktorilla, ei ainakaan omia puita ajamaan, sillä pitäisi olla tuntemusta logistiikasta, minuutti aikatauluista ja puutavaralajeista, nehän on jalostettu valmiiksi jatkojalostusta varten. Menevät vielä vääriin kasoihin tai jopa väärälle toimittajalle. Ei se riitä metsänomistajan ammattitaito ajohommiin, saatikka tekohommiin. Paljastuvat vielä nämä jalot päämäärät.

    Se on tyydyttävä näissä (toimitus) hankintakaupoissa, tehtävä talkoilla ja ilmaiseksi ja antaa tukensa. Onhan tästä se hyvä puoli, että ei ole punakynä sormittamassa, päinvastoin.

     

    Tolopainen

    Jokaisella on sellaisia metsäalueita, joihin ei mielellään koneita kannata laittaa hakkaamaan. Esimerkiksi poistamaan ylispuita, joista ei kiintoja kovin paljon kerry, mutta syntyy mittavat vahingot taimistoon, jos poistoa varten lähdetään tekemään uusia tieuria. Vaikka ne tekisi huonollakin hyötysuhteella tulokseen on ainakin itse tyytyväinen ja sehän riittää.

    Rane2

    Pystykauppa ei tietenkään ole ongelmaton.

    Esimerkiksi tästä olen aikaisemminkin kirjoittanutkin eli kun esim Pölkyn pystykaupoissa on tehdasmittaus niin raakkitukeista maksetaan puunmyyjälle kuidun hinta.

    Tämä on tietenkin väärin koska myyjä ei valitse urakoitsijaa eikä voi vaikuttaa tekohommaan.Myyjällä on jo riski suoraan kuitukasaan menevästä tukista.Sahalla ilmenevän raakin riski kuuluu ilman muuta ostajalle  .

    Jätkä

    Jos maataloustraktorin ja metsäkoneen ohjaamoita vertailee, niin voi kyllä sanoa, että ei houkuttele traktorin ohjaamo sen jälkeen. Traktori on suunniteltu eteenpäin ajoa varten, eikä niin ahtaassa ohjaamossa paljoa auta, vaikka penkin saakin pyörähtämään.

    Tupaan on ahdettu penkin molemmat sivut täyteen keppiä ja vipua – käänny siinä sitten. Ikkunat on ”suunnattu länteen” ja ne on pienet ja matalat. Ohjaamo keikkuu jäykän taka-akselin päällä, joten keikkuminen on melkoista pitkässä juoksussa. Hallintalaitteet ovat alkeelliset verrattuna oikeaan koneeseen. Traktorin ja kärryn välillä ei ole kuormauslukkoa, vaan joutuu temppuilemaan tukijalkojen kanssa.

    Parhaan metsäkärryn olen nähnyt, kun Mini-Brunetin ohjaamo ja koko etuosa on palanut ja kaveri on tehnyt takaosasta metsäkärryn nostureineen päivineen. Noilla isäntälinjan ”Silakkapuntareilla” ei urakointiin kannata lähteä.

    Kunnolla rakenneltu traktori on jo sen hintainen, että sillä rahalla saa jo todella hyvän huolletun metsäkoneen.

    mehtäukko

    Tämän on tietysti doctorin ekxelissä huomioitu monelta kantilta?Jos ammattikuski yleensäkään rattorin koppiin työntyisi (no pistooli ohimolla..) työterveyshuoltoon saa tilata uusia hoitajia linja-autolasteittain.

    Lisätyöllisyyttä sekin.

    rööri roope

    Tohmiksella 10 v sitten eräs mvilj.lopetti umpille urakoinnin.Hänellä oli metsävarustuksella varustettu valtra.Taksat oli metsäkoneille suunnatut.Työstähän pitää saada palkka mutta rattori on lelu metsätöissä lopputulos lähes +- nolla.                                                     Metsäkone on metsätöitä varten,nää rattorit on maatöitä varten.

    Vaara ja oppipoika on jämähtäneet 1960 luvulle.

Esillä 10 vastausta, 191 - 200 (kaikkiaan 687)