Keskustelut Puukauppa Lauri-laskuri antaa faktat pystykauppojen lopettamiselle

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 687)
  • Lauri-laskuri antaa faktat pystykauppojen lopettamiselle

    Olen niin kömpelö täällä internetin maailmassa, että aiemmin aloittamassani viestiketjussa en osannut laittaa oikeaa linkkiä, jolla Lauri-laskelma avautuu verkossa. Keskustelijoille jäivät puutteellisiksi minun perusteluni kustannusten tuhlaukselle. Oikea linkki laskuriin on tämä:

    https://1drv.ms/x/s!AidL2g8PYhQ4gr9FyrxLlMfDZza81Q.

    Laskurilla on verrattu maatilan maataloustraktorilla tehdyn korjuun kustannuksia vuoden 2013 puunkorjuun kustannuksiin.

    Kun aiemmassa viestiketjussa on vaadittu perusteluja niin Lauri-laskurin tuloksista niitä löytyy.  Aloitan uuden viestiketjun perusteluista keskustelemista varten.

    Jos joku vielä viitsii lukea seitsemän sivun perustelut pystykauppojen korruption lopettamiselle, niin linkki on tämä: https://1drv.ms/w/s!AidL2g8PYhQ4gr9JnYreZ7i0G2okkA

    Puunkorjuun säännöt ovat markkinataloudessa hyvin yksinkertaiset. Kustannustehokkaan puunkorjuun lähtökohta on yrittäjien kilpailu korjuutyön maksajan suosiosta. Koneyrittäjä valitsee koneen, joka maksimoi yrittäjän nettotulot ja puunmyyjä valitsee koneyrittäjän, jonka korjuutyö on halvinta ja korjuun laatu tyydyttää tilaajaa.

    Nämä säännöt eivät toimi puun pystykaupassa. Koneyrittäjä ei saa itse valita korjuukonetta eikä puunmyyjä urakoitsijaa. Koneet ja urakoitsijat määrää yhtiön metsäosasto. Se on sitä korruptiota.

    Lauri Vaara

  • mehtäukko

    ”Metsätraktoriksi rakennettu…” ei ole lähelläkään metsätraktoria,jolla pitäisi puut korjata metsästä kuin metsästä!

    Kuten Vaara kuutioi rattorin tuotokset yläkanttiin ja kulut alakanttiin, laskelmilla ei ole lopulta mitään merkitystä todistaan sen etua.

    I-harvennuksen KORJUUN taksa on käytännössä 16€ nurkilla,allekin. Nelivetorattorit auraavat alusterällä varustettuna teitä 60€/ h.

    Mikä on ”metsärattoriksi” rakennetun Valtran vähimmäishintavaatimus+ kuskin palkka,kun siihen jo pultataan suojaukset,kalapuntari jossa harvesterikoura+ nykyvaatim.täyttävä mittalaitteisto,metsärenkaat  ja tietysti metsäkärri.

    ”…tavoitteena (itse maksoin tr-motolle tuon)? Sehän olisi reilut 22 m3. Se tekisi puolikymmentä tr-kärrykuormaa/pv. Onko ylivoimainen?…”

    Tuon läjän keskiraskas metsätr. tuo melkein kuormassa. Metsähallituksen tuntitaksojen mukaan se on n. 3,40€ /m3.Jos puolikymmentä kärrikuormaan menee kaikkine tupelointineen se 8 tuntia, korvausta kertyy peräti 74,80€ , eli 9,35 € TUNTI!!

    Tervemenoa rattoreilla metsään!

    Jätkä

    Myös minä olen käyttänyt lähikuljetuksesta puhuttaessa tuollaisia laskelmia ja muutaman päivän kurssin jälkeen eräskin isäntä sanoi saaneensa lähes ilmaiseksi opin, jolla säästi paljon rahaa: metsävarusteita ei todellakaan kannata hankkia, vaikka säästäisi vitosen ajopalkan kuutiolta. jos urakoitsija ajaa vitosella kuution ja itse saa kalustoa särkemättä neljä kuutiota tunnissa, niin se kuluu koneiden ylläpitoon ja käyttökustannuksiin, eikä aina riitäkään. Palkkaa siitä ei työlle jää, mutta jääpä edes rujoksi runnottu metsä ja traktori.

    Tolopainen

    Toistaiseksi ei ole vielä traktori metsässä särkynyt, ei tosin ole ajokokemustakaan kuin 50v metsässä, yksi peili on mennyt säröille, jota ei ole vielä uusittu. Metsäkärry kestää isännän iän samoin traktori yhden tilan ajossa. Metsässä ajo ei paljon eroa tiellä ajosta, kun ajetaan uria pitkin talvella, kun käy ajamassa urat ensin ilman kärryä ja antaa niiden jäätyä.

    pikkutukki

    Tuo hankintapuun ajo on tosiaankin todella hidasta , olen tullut huomaamaan . Nopein olisi ajaa enskalta hyviä kourakasoja , mutta väljennys , se on täyttä helvettiä . Pahimmillaan on tukki , parru ja kuitu per runko . Aikaa menee paljon suhteessa sahuuseen . Kyllä hankintatyö pitää laskea paljonkin harrastukseksi .

    mehtäukko

    Selvennettäköön,että ”perinteisiä” hankintahakkuumiehiä vastaan minulla ei ole yhtään mitään.Jokainen tehköön kuin parhaakseen näkee,ja maksoi mitä maksoi.

    Mutta doctor Vaaran visiot jossa narulla työnnetään valoa pulloon…!

    Visakallo

    Mehtäukon tekstin voin allekirjoittaa sanasta sanaan!

    Puuki

    Metsähallituksen taksat on luonnollisesti edullisimmasta päästä kun korjuumäärät on suuret.

    Eh-taksat yksityisillä pienehköillä leimikoilla aika paljon yli 16 € , jos alle 90 l keskikoossa ollaan. Metsäkuljetus on edullisimmillaan samaa tasoa.

    sitolkka

    Minulla ei ole koskaan mennyt edes letkuja, kun olen ne eristysnauhalla aina paikannut. Niksipirkkavinkkinä että polttoainepuhdistimet voi pestä. Eikö peilistä teippaamalla enää tullu. Hitsata on joskus kamppeita pitänyt, mutta naapuri on tehnyt sen aina ilmaiseksi hyvää hyvyyttään.

    Jätkä

    Puuki:”-Eh-taksat yksityisillä pienehköillä leimikoilla aika paljon yli 16 € , jos alle 90 l keskikoossa ollaan. Metsäkuljetus on edullisimmillaan samaa tasoa.”

    Ei nyt sentään metsäkuljetus tuota hintaa maksa? Siis korjuutaksat yli 30 € / kuutio.

    Ehdottomasti kannattaa myydä pystyyn, jos saa vaikka vaan vitosen kuutiolta!

    nyt täytyy kyllä mennä ensin kuntosalikuurille ja sitten hakkuulle: Traktorilla metsään ja pieneen metsäkärryyn pari kiintoa kuitua, laanille ja pinoon ja sama uudestaan. Pian on taas kuntoa sen verran, että kolme kuormaa päivässä hoituu pinoon asti = 6 kiintoa.

    Tolopainen

    Ei taida muutenkaan kuitupuukauppa mitään tuottaa, jos laskee kaikki puuntuotannon kulut ja kohtuullisen koron sijoitetulle pääomalla. Se ratkaisee paljonko jää viivan alle, nyt on menty suuriin korjattaviin kuitupuumääriin, joista ei myyjälle jää mitään. On tietenkin kansantaloudelliseti edullista, että puu liikkuu, kun puunjalostuksesta syntyvästä lisäarvosta suurin osa menee aivan muualle kuin raaka-aineen tuottajille. Mutta edelleen tuntuu, että suuri on kaunista ja tuottavaa. Mitä väliä sillä omistajalle on kuinka nopeasti nollatilin saa.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 687)