Keskustelut Metsänomistus Lahden uusi biovoimala tuonnin varaan?

Esillä 4 vastausta, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Lahden uusi biovoimala tuonnin varaan?

    Lahden Kymijärven voimala ei näillä näkymin tule saamaan kotimaista polttoainetta, sillä vihreä-vetoinen ympäristöministeriö on samaan aikaan lakkauttamassa turvetuotantoa ja maataloutta Suomesta.

    Lahti Energia varautuu uusimaan Kymijärven vanhan voimalan kokonaan tai osittain. Uusi laitos käyttäisi polttoaineenaan maatalouden biomassoja, erilliskerättyä kierrätyspolttoainetta, turvetta, hiiltä ja maakaasua.
    Investointi olisi jättimäinen, 200 miljoonan euron luokkaa.

    Hanke on nimetty Bio2020:ksi. Tarkoitus on rakentaa sähköä ja kaukolämpöä tuottava voimala, joka on polttoaineteholtaan 310 megawattia.

    ESS

  • Suden jälki

    On todella valitettavaa, jos näin on. Kivihiili onse eniten saastuttava ja puu taas on hiilineutraali. Jätteenpoltto on tiukoilla kriteereillä hyväksyttävää. Asiasta en tiiä enempää, mutta lähialueilta löyttyy poltettavaa puuta vaikka kymmenen vastaavan laitoksen tarpeisiin.

    Puun takaa

    Puuta siinä laitoksessa on ajateltu enimmäkseen polttaa, mutta se tarvitsee tehon nostajiksi ja polton puhdistamiseksi myös muita polttoaineita.
    Turve olisi siihen tarkoitukseen kaikkein paras, mutta kotimaasta sitä ei tällä menolla kohta saa, jos ei ala ympäristöministeriön ja ely-keskusten vihreissä kamareissa meno muuttumaan.
    Jostain kumman syystä laitoksen tarvitsemaa valtavaa terminaalialuetta suunnitellaan idästä tulevan rautatien varteen…
    Päijät-Hämeen metsäalueillahan ei juurikaan ole rautateitä…

    Puun takaa

    Lahden uusimmassa voimalahankkeessa arvelluttaa myös Lahti-Energian velkaantuneisuus.
    Ennestään kaupungin omistamalla yhtiöllä on velkaa lähes 300 miljoonaa euroa, ja nyt tulee 200 miljoona lisää, eli yhteensä puoli miljardia.
    Samaan aikaan Lahden kaupungillakin on jo valmista velkaa toiset puoli miljardia.
    Tällä menolla energiayhtiö päätyy myyntiin, ja uudet omistajat, -ketä he sitten lienevätkään, tekevät polttoainehankinnat mistä lystäävät.

    Kuitupuunkasvattaja

    Jepulis, on meinaan äänestetty viime vaaleissa sillä vissiin, että alkaa tulla junalla palaturvetta Venäjältä.

    Jyrsinturpeen kuljetus ei oikein ole junalla järkevää, mutta palaturvetta tulee junakuormittain helposti. Kivihiili on tietenkin toinen polttoaine, joka kulkee junakuormissa.

    Nyt kun keksittäisiin, että kuka tämän Suomen kansan vielä elättäisi.

Esillä 4 vastausta, 1 - 4 (kaikkiaan 4)