Keskustelut Tekniikka kysymykset.

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 211)
  • kysymykset.

    Miksei meillä ole enää harvennushakkuille keveämpiä pienempiä hakkuu ja ajokoneita.

    Miten voi metsäkoneyrittäjä vahingon siirtää vakuutusyhtiölleen jonka kanssa minulla ei ole mitään tekemistä.Vakuutusyhtiö viestii,että he korvaavat pihan lampeen upponneen metsä-ajokoneen aiheuttamsta vahingosta, minulle liikenne vahingon perusteella.Jolloin saivat perusteeksi kunnostuslaskelman ja siitä korvataan 10%.Siis paikassa jonne ei ollut tarvetta mennä eikä yleistä liikennettä omalla pihalla ole.Aikoi vain oikaista pihanpoikki.Lumen alta luullen,että pienellä pihalla olisi peltoa.Tosin laiturilla varustettuna.Mielestäni yrittäjän on hoidettava asia kanssani ja hakea omasta vahinkovakuutuksestaan mitä sieltä itselleen on saatavissa.Tai sopia kanssani miten tämä hoidettaisiin keskenämme.Ainut ehtoni oli vain,että lampi kunnostetaan heidän taholtaanVahingosta kohta 9kk.vetkuttelu jatkuu.

    Vakuutus-oikeuteen on turha lähteä tarpomaan.

  • sata

    Jätkälle vielä hänen”jopa viisikin kaksimetristä koivupölliä kyydissä” tiedoksi, että nuokin pöllit oli otettu viereisestä pinosta kuvaamaan kuormatilan kokoa. Samassa tilaisuudessa Telakarhun kuormatila oli tyhjä. Eipä jostain syystä ottanut silmään vai ?

    Lohduttadut sillä, että nuo ”kehittämäsi” ovat vaipuneet unholaan.

    Eipä ole monta viikkoa kun Honda versioon kyseltiin vetopyöriä. Niitä käytetään edelleen siihen tarkoitukseen kuin mihin ne alunalkaen tarkoitin. Se oli taimien kuljetusta, tuulenkaatojen keruuta sekä kaikkea mahdollista, unohtamatta tietenkään polttopuita.

    Eräällä pajalla oltiin aloittamassa 10 kpl. sarja valmistus kun sain tiedon, että Ruotsin mukainen testaus (käytönnässä ei mitään testiä) ei päde meillä vaan meillä vaaditaan testit hytille (pakollinen) kärrylle ja sitten yhteisarvio sopivuudesta. Tämä olisi maksanut omaisuuden kun samaan aikaan Haaparannan kautta tuli maahan laitteita joita ei rasittaneet yli määräiset maksuerät, oli selvää, että meillä ei ollut mahdollisuuksia jatkaa. Jatkossa olisi ollut mahdollisuudet alentaa koneen hintaa kun olisin neuvotellut eri komponenteille ensiasennus alennukset mikä saattaa olla jopa 70%. Edelleen telaversio on maastossa ylivertainen, telan nousukulman otin venäjänmiehen tankista (on hyvä).

    harrastelija: Kiitos kysymästä. En ole Terri ”tonnin” jälkeen ollut yhteydessä. Periaatteessa kun nestevirta on 40/min. tahi yli niin kyllä siellä pyörii myös kaatopää.

    Tämä ei suinkaan ollut ainoa tapaus kun Suomen ”työsuojelijat” eriarvoistivat meidät Ruotsiin nähden.

    Ilmeisesti he potevat tauteja kuten kateus ja ylimielisyys, kuitenkin vammaa mihin ei ole lääkettä. Tiedoksi, että eräs ideoimani laite esiintyy miltei jokaisessa metsäisessä lehdessä, sen protoa on pyydetty myös Luston seinälle.

    Jätkä

    Noilla ultrakeveillä metsäkoneilla, johon joukkoon nuo Saulinkin kehittelemät kuuluvat, olisivat olleet jymymenestys, jos niiden käyttö olisi ollut taloudellisesti kannattavaa. Nuo koneet, jotka alkujaan on tehty aivan toisenlaiseen rasitukseen, eivät semmoisenaan kestä, vaan niitä täytyy rakennella vahvemmaksi  ja paremmin pystyssä pysyviksi jne. Oivallinen tapa nostaa vehkeen hintaa.

    Terristäkin tehtiin aina vaan isompaa ja isompaa konetta ja taitaa vimeisissä versioissa olla jo yli 50 Kw:n tehoiset dieselmoottorit, vaan ei niillä suomalaiset yrittäjät tai yritykset ajele mihinkään, vaikka luulisi esim sähköyhtiöillä olevan tarvetta sellaiseen laitteeseen, jolla voisi pudotella langoille taipuneet puut ja joka pystyisi kulkemaan puolen metrin suojalumessa jonkinlaisen kuormankin kanssa.

    Metsäkoneiden kohdalla on niin, että koneen pitäisi kestää reipasta ajoa ja sillä pitää saada tienattua niin paljon, että sen saa kustannettua ja vielä jäisi palkkaakin työstä.

    Veikkaanpa, että Sauli ei olisi tyytynyt niihin tuloihin, jotka olisi noilla kokeilukoneillaan urakalla ansainnut.

    Tuollaiset pikkukoneet käväisivät palokuntien ja sähköyhtiöiden kalustoissa. Vähemmän niitä on nykyään käytössä.

     

     

    sata

    Kerran vielä.

    Eikö mene kaaliin, että Honda ei oltu tarkoitettu urakkamiehille, eivät myöskään ne mitkä tuotiin Ruotsista.

    Toistaiseksi ei kukaan isäntä ole kertonut kannattavuudella kun kerää tuulenkaatoja tahi levittää taimia. Pienkoneet ovat kaikenvaralta niikuin lääkkeet joita tulisi aika ajoin vaihtaa.

    Hondat ovat olleet käytössä yli 30v:tta vetorattaita uusittu.

    harrastelija

    Maaseudulla ei enää elä sellaisia työkykyisiä ihmisiä, jotka osan vuodesta voisivat tahdä esim. hankintasavotoita. Nykyisin metsätyökin on niin spesialisoitunut, että sitä täytyy tahdä päätoimisesti, jotta se antaisi leivän ja vähän muutakin.

    Pienten ja isojen metsäkoneiden vertailuissa kuskin kustannus on se, joka tekee pienen koneen taloudellisesti kelvottomaksi. Isäntälinjalla sopivan kokoisella metsäkoneella olisi kyllä käyttöä. Suomessa se voisi olla tr-perusteinen. Ruotsalaiset lienevät vauraampia joten siellä on sitten Terriä, Malvaa, Vimekkiä, Entracomia ja myös tr-perusteisia metsäkoneita harrastelijamo:lla.

    Jätkä

    sata:

    ”-Kerran vielä.
    <div class=”comment__text”>

    Eikö mene kaaliin, että Honda ei oltu tarkoitettu urakkamiehille, eivät myöskään ne mitkä tuotiin Ruotsista.

    Toistaiseksi ei kukaan isäntä ole kertonut kannattavuudella kun kerää tuulenkaatoja tahi levittää taimia. Pienkoneet ovat kaikenvaralta niikuin lääkkeet joita tulisi aika ajoin vaihtaa.

    Hondat ovat olleet käytössä yli 30v:tta vetorattaita uusittu.”

    Jo nyt on piru, Sauli. Sinä katsot kaiken arvioinnin kenttäkokeitasi kohtaan olevan haukkumista ja vinoilua. Heti nenä solmussa, jos joku vähän uskaltaa…

    Realiteetit näköjään ovat unohtuneet tai ne kokeet jäivät aina kesken, koska noin kiivaasti niitä puolustelet. Jos ne olisivat näyttäneet hyvää tulosta, niin pienkoneethan tuolla pörräisivät metsässä, mutta kun ne ainakin lukutaitoisille kertoivat, että ei varmasti kannata.

    Sinunkin pitäisi ymmärtää, että ei nykyaikaisilla, uusilla maataloustraktoreilla kertakaikkiaan kannata tunkea metsään. Metsäajoon sopiva traktori on sellainen vanha jo vähän kärsineenkin näköinen traktori, jossa on hyvät – mielellään teollisuusrenkaat ja kunnolliset nastaketjut. Pohja sellainen, että risut eivät riko arkoja osia , pohjanmaan ojitusalueilla vinssi pitkällä vaijerilla tuulikaatoja varten ja mahdollisesti kärry nivelaisalla ja mahd. kuormaimella.

    Silläkään ei lähikuljetus kannata, koska tuottavuus on luokkaa Sauli Takalo + kaveri moottorikelkan kanssa, eli 20 – 30 € / h.(iso moottorikelkka syö bensiininä kaiken tulon)

    On varmaan Saulille uusi tieto, että  nelivetomönkijä telavarustein on laite, jonka käyttökustannukset metsäajossa hipovat ennätyslukemia.

    </div>

    sata

    r. ritva

    Kysyt 1.12

    Miksei meillä ole enää harvennushakkuille keveämpiä hakkuu-ja ajokoneita. Kysymys on asiallinen ja niin se oli myös 70- lvulla jolloin sain tehtäväkseni etsiä keinoja asiantilan korjaamiseksi. Syntyi tutkimus. ”Moottorisahavintturin käytöstä pienten puiden ja tukkien esijuonnossa, Folia Forestalia 328 v.1977 Jorma Laitinen ja Sauli Takalo. Laitteen ideoinnista ja kehittelytyöstä on vastannut kenttämestari Sauli Takalo s.3”.

    ”Terri- telamaasturi Takalo ja Väyrynen 1982”. ”Honda puutarha traktori kuormajuonnossa. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonanatoja 161 v. 1984 Takalo Sauli, Myllymäki Tarmo”.

    ”Pontus-pientelamaastori harvennuspuun metsänkuljetuksessa eräällä työmaalla. Tiedonantoja 544 tekijät S.Takalo, T. Takalo ja R. Lauhanen, Kannus 1995”.

    Pienkoneiden asemasta meillä on tässäkin yhteydessä lukijat kertoneet omia näkemyksiään ja tässä minun näkemykseni mikä perustuu tutkittuun tietoon.

    Pontus-544 s.11 ajosta Ruotsissa 44,50 mk./m³, kun samasta työstä maksettiin Suomessa 22 mk./m³.

    Kun Ruotsissa ajettiin 4.0 m³/h tuli Suomessa, samaan lopputulokseen päästäkseen ajaa.7,6 m³/h.

    Näin on näreet, ei tämä kiroilemalla kummene Pontus 544 tulokset tarkisti ehkä poikkeuksellisesti 5 tohtoria ja 1: si lis.

    Nykyisin euro aiemmin markka on tärkein konsulti.

    r.ritva

    Minulle tulee tuntuma,että näitä kevyempiä olisi haluttu kehittää mutta joku hanasi vastaan.Luultavasti nämä isännänlinjan kevyemmät olisi tarkoitettu tähän pienempään käyttöön.Keskiraskaillakin mielestäni päästäisiin kevyempään ja pintapainaeita vähentävään tulokseen.

    Tuollainen isännänlinjan toimiva systeemi oli Tapio kouraharvestei ja vanhempi maataloustr.Ajokoneena juuri tuo ammattikäytöstä jäänyt 909.metsä hoitui kuntoon kevyesti.

    Tosi on ettei nykymetsän omistaja tiedä metsistään juuri mitään vielä vähemmän edes pientä raivausta lähtisi tekemään.On helpompi hilkuilla maksaa kuntosalin seinää tuijottamaan.Huhu hiki tuli.

    Rane2

    Kyllä kevyen linjan koneita on.Ilmeisesti paras niistä on Logbear.Ollut pitkään valmistuksessa ja kehitetty niin varmatoimiseksi kuin tuommoinen voi olla.

    Yhdistelmäkone maksaa ilmeisesti n.150 000 (alv 0 ? ).Näitä on myyty sen verran että valmistaja on pysynyt pystyssä.

    Jätkä

    Suomessa oli Saulin aikoihin Metsäteho – niminen firma, jonka omistajat ja rahoittajat olivat suuret ja suuria metsäkoneita valmistavat yhtiöt. Kun mukana oli myös isommat metsäfirmat, tuli kaikkiin tutkimuksiin ja korjuumenetelmien arvointeihin mukaan ”astian maku”. Joskus suorastaan nauratti lukea Metsätehon tiedotteista, kuinka yksipuolisia ne olivat.

    Kuitenkin Saulin esittelemät ajotaksavertailut ruotsin ja suomen välillä ovat samaa luokkaa, koska niihin aikoihin ruotsissa kaikki työpalkat olivat hyvinkin kaksinkertaiset suomen vastaaviin verrattuna. Esim. metsurit kävivät ruotsissa vuolemassa puuveitsellä kultaa huomioimatta edes sitä, että alle kuuden kuukauden keikasta sai verot takaisin vuoden sisään.

    kuusessa ollaan

    Tuossa paketti, joka maksaa kokolailla uudesta traktorista varusteltuna 100 000 euroa. Pelkkä metsävarustelu täydellisenä 68 000. Siihen kolmen tonnin perävaunu perään ja yhdistelmäkone on valmis.

    Kaikki halukkaat voivat ostaa.

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 211)