Keskustelut Tekniikka kysymykset.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 211)
  • kysymykset.

    Miksei meillä ole enää harvennushakkuille keveämpiä pienempiä hakkuu ja ajokoneita.

    Miten voi metsäkoneyrittäjä vahingon siirtää vakuutusyhtiölleen jonka kanssa minulla ei ole mitään tekemistä.Vakuutusyhtiö viestii,että he korvaavat pihan lampeen upponneen metsä-ajokoneen aiheuttamsta vahingosta, minulle liikenne vahingon perusteella.Jolloin saivat perusteeksi kunnostuslaskelman ja siitä korvataan 10%.Siis paikassa jonne ei ollut tarvetta mennä eikä yleistä liikennettä omalla pihalla ole.Aikoi vain oikaista pihanpoikki.Lumen alta luullen,että pienellä pihalla olisi peltoa.Tosin laiturilla varustettuna.Mielestäni yrittäjän on hoidettava asia kanssani ja hakea omasta vahinkovakuutuksestaan mitä sieltä itselleen on saatavissa.Tai sopia kanssani miten tämä hoidettaisiin keskenämme.Ainut ehtoni oli vain,että lampi kunnostetaan heidän taholtaanVahingosta kohta 9kk.vetkuttelu jatkuu.

    Vakuutus-oikeuteen on turha lähteä tarpomaan.

  • Jätkä

    Kaksi miestä ja kelkka! Kannatti varmaan hienosti?

    En pistä paremmaksi, mutta en huonommaksikaan – enää.

    Jätkä

    Tuntituotoksia emme mitanneet, mutta ihan menestyksellä ajelimme ”Veksin” kanssa kasoispulkilla tukkia Evon valtionpuistossa. kelkka ei ollut hääppönen, 20 heppanen ALKO ja maasto oli hyvin Evomainen. Kyllä me useampi kuorma tunnissa saatiin jäävarastolle, mutta ei ollut tarvetta laskeskella ja mittailla.

    Mutta ei nuo kokeilemasi kalut ole metsissä yleistyneet, eli oli ihan hyvä, että Sauli kokeili, ettei kaikkien tarvinnut kokeilla.

     

    kuusessa ollaan

    Muistan kun sata oli yhdistellyt moottorikelkan rekeen pienen kappaletavaranosturin ja siihen puutavarakahmarin, juttu oli aikoinaan Koneviestissä.

    Siinä sata oli tavallaan edelläkävijä, sillä periaatteessa nykyiset mönkijän metsäperävaunut kuormaimineen ovat suoraa perintöä tuosta paketista, ympärivuotisesti käytettävinä.

    Mutta, pienen kulurakenteen laitteet ovat naapurimaassamme omatoimisten metsänomistajien laitteita, eli vaativat myös työntekoa. Suomen ongelma on se, ettei tuota omatoimisuutta enää ole kuin erittäin satunnaisesti. Osa voi syyttää huonoja hankintapuun hintoja (jotka johtuvat suurelta osin puutavaravirtojen hallinnasta), mutta suurelta osin vaan metsänomistus on siirtynyt ei-aktiivisten metsänomistajien käsiin. Se unohtuu tälläkin palstalla kirjoittavilta aktiivisilta ihmisiltä. Taitaa olla harvassa hankintahakkaajat, jotka tekevät yli sata mottia vuodessa. Taannoin ison pitäjän ostomies totesi, että vuoden suurin hankintakauppa oli eräässä isossa pitäjässä 150 mottia, jonka metsänomistaja teki omalla keskiraskaalla monitoimikoneellaan.

    Puuki

    Moottorikelkat ja telamönkijät on parhaita vehkeitä mm. ranta-alueilla ja saarissa, joissa pitkät ajomatkat sujuu nopeasti jäätä pitkin.

    Aikoinaan ajoin Lynxin ja Polariksen työkelkoilla tuollaisilta kohteilta polttopuita ja tuulenkaatoja myyntiinkin. On niitä monilla vieläkin käytössä ainakin kotitarvepuun ajossa. Polariksen n. 60 hv. leveätelainen jatkoperällä vetää ja kulkee paljon paremmin kuin jokin 20 hv:n puksutin.

     

     

    Jätkä

    Kyllä nuo leveätelaiset työkelkat tuttuja vehkeitä ovat sekä työn puolesta, että ”kavereilla” on ollut – ei ole kavereilla enää. Ovat siirtyneet ensin Terriin – Telakarhuun/ Pontukseen – Harmi-trackiin ja nyt vihdoin nelivetotraktoriin.

    Maataloustraktori siksi, kun tulee maantiekuljetuksia, muuten olisi varmasti metsäkone.

    Kyllä on jatkotelaisia kaivettu hangesta – se on halvatun raskas nostaa metrisestä hangesta, edes kyljelleen. Pitää ottaa ihan tosissaan kiinni laitaan.

    Läpivetävä räikkäliinakiristin olisi siinä hyvä apulainen, jos sen vaan saa kiinni johonkin puuhun tai kantoon.

    Oppilaat ajoivat harjoitusmielessä kahteen pekkaan metsälenkkejä Pollella ja puolen tunnin ajon jälkeen totesivat nimityksen ”Työkelkka” olevan ihan paikallaan – käy kyllä töstä.

    sata

    Niinpä niin,ajeltiin vaan kelkalla ja nyt arvostellaan jälkikäteen kun naapuri kokeili ja kehitti.

    Syy miksi kelkan kehittelyyn paneudun oli lehtijuttu mikä oli kirjoitettu erään metsäkoulun tekemästä kokeesta missä kelkka ja 3 miestä olivat ajaneet tuntituotoksen ollessa yli 1 p-m³/h.

    Arvelin, että tuo on tarkoitushakuista kelkan mollausta.

    Otin yhteyden Keskoon ja sain ”Krislin” millä ajoin yksin noin 3,5 kertaa koulun tuotoksen. Tähän rakensin myös hydrauliikan tuolloin 1971 v. oli ns. haastavaa mutta. onnistuin.

    Myös monet pienkoneet ovat olleet kehittelyni kohteina kuten Terri 1000 yli 1 v. Telakarhu oli järjestämässäni työnäytöksessä (missä Jätkä pongasi kuormani kooksi 5 kpl. massapuita) ja Pontus sen alusta loppuun.

    Kelkkojen mukana olin koekuski bensiini 2-t sekä 4-t ja diesel moottereilla.

    Pidin 4-t moottoreita loistavina ja pian sen totesivat myös tuotannossa.

    Itselläni ensiharvennukset tehdään pääosin ojalinjalta niin kauas kuin puomi yltää, syitä tähän on useita.

    Seuraavan harvennuksen tekee jälkipolvi.

    Jätkä

    Nuo ”kehittämäsi” koneet ovat kuitenkin kokolailla vaipuneet historian hämärään johtuen liian pienestä tuottavuudesta, jolla ei ainakaan puunkorjuulla laitteita saada maksettua.

    Ajosuoritteena esim 5 kiintoa / h on ihan mukava käsin tehtynä, mutta jos lasketaan rehellisesti koneiden tuntikustannukset, niin eipä taida paljoa kantohintaa jäädä kuskin palkkakustannusten päälle.

    Sen verran meilläkin on kelkkailusta kokemuksia, että ylläpito kannokossa rypemisen aikoihin on suhteellisen kallista.

    rame

    Kovia on ukot kun tuommoisia määriä kelkalla lähikuljetuksia tehdään, tietysti kalustolla ja olosuhteilla on suuri merkitys.

    Itellä 440kg painava Artic Cat työkelkka joka on kyllä vakaa peli ja perässä Snowexpertin parireki jota sitäkin pidän ihan ykkösluokan lajinsa edustajana, pari-kolme pm3 tuntiin käsipelillä saan siirrettyä rankaa muutaman satametriä kun urakalla ei paineta.

    Tuosta metrin paksuisessa pulverilumessa ajosta voi sanoa että ”Siperia opettaa” ja nopeaan tahtiin.

    harrastelija

    Vapaa-ajalla harrastelin myös kelkkapelillä, Lynx 5900 + amiksella tehdyt reet. Polttopuut tuli omaan kattilaan metsästä pihalle. Samalla tuli myös myyntipuuta ensiharvennukselta yhtenä vuotenakin n. 80 m3. Naapurin isäntä oli rakennellut Lokomon rungolle harvesterin ja ihmetteli miten minun pöllipino oli isompi silloin kuin hänen ?

    Kotipalstalle oli silloin matkaa 85 km ja ei sinne asti kannattanut parin tunnin takia lähteä. Hiacen perään sopi kelkka ja reki, peräkärri perään. Kerran poliisi pidätti tiellä, koska kieltämättä peräkärrin renkaat olivat sileät.

    Veivasin ikkunan auki, kun nuori poliisi käveli pysäyttämisen jälkeen auton viereen: -”Tuo kärry on ihan perseestä!” totesi nuori poliisi. ”Päivää” vastasin ja kirjoitin lentävien auton rekkarin ylös – ajattelin puhua myöhemmin vähän asiakaspalvelusta!

    Ajokortin näytön jälkeen poliisi meni autoonsa ja otti puhelimen. Hlö-tiedostani vanhempi poliisi tunnisti – olin silloin poliisipiirin neuvottelukunnan varapj. Seuraavaksi pyydettiin nätisti poliisiautoon ja alettiin ihmettelemään, että mitä sille kärrylle pitäisi tehdä? Esitin, että tarkoitus onkin vauhtaa renkaat ja voin heittää kärryn tutun pihalle lähellä olevan Paltamon kirkolle.

    Näin sovittiin ja poliisit lähtivät ajamaan. Jätin kärryn sitten tutun pihalle. Jatkaessani Kajaaniin näin poliisiauton Kiehimän sillan korvassa ”varmistamassa” – moikkasin ja jatkoin matkaa pelkällä autolla!

    harrastelija

    Onko Terrin kehittäjä seurannut Terrin kehitystä ruotsissa? Mitä tykkäät, kokoa on tullut lisää ja combi-mallilla siellä tehdään jo harvennustakin.

    Itse teen vuosittain hankintakauppaa lähelle sen verorajan eli 125 m3/v. Itselle en ala verollista työrä siinä tekemään, mutta hyötyliikuntana on vielä kuntoa riittänyt. Laitanpa tuosta pari kuvaa!

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 211)