Keskustelut Tekniikka kysymykset.

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 211)
  • kysymykset.

    Miksei meillä ole enää harvennushakkuille keveämpiä pienempiä hakkuu ja ajokoneita.

    Miten voi metsäkoneyrittäjä vahingon siirtää vakuutusyhtiölleen jonka kanssa minulla ei ole mitään tekemistä.Vakuutusyhtiö viestii,että he korvaavat pihan lampeen upponneen metsä-ajokoneen aiheuttamsta vahingosta, minulle liikenne vahingon perusteella.Jolloin saivat perusteeksi kunnostuslaskelman ja siitä korvataan 10%.Siis paikassa jonne ei ollut tarvetta mennä eikä yleistä liikennettä omalla pihalla ole.Aikoi vain oikaista pihanpoikki.Lumen alta luullen,että pienellä pihalla olisi peltoa.Tosin laiturilla varustettuna.Mielestäni yrittäjän on hoidettava asia kanssani ja hakea omasta vahinkovakuutuksestaan mitä sieltä itselleen on saatavissa.Tai sopia kanssani miten tämä hoidettaisiin keskenämme.Ainut ehtoni oli vain,että lampi kunnostetaan heidän taholtaanVahingosta kohta 9kk.vetkuttelu jatkuu.

    Vakuutus-oikeuteen on turha lähteä tarpomaan.

  • harrastelija

    Youtubessa katselin, kun ammattimies työnti ponssella rankaa energiapuusavotassa. Olihan se vauhdikasta, mutta mieleen tuli, että kannattaako satojen tuhansien koneella vetää jotain 20 – 30 litran mettää ?

    Mistä löytyy vertailua pikkumotolla tai isolla tehdyn kuution kustannus tuollaisesta alle 50 litran harvennukselta? Konekustannus lienee erilainen, mutta tuleeko se kannattamattomuus sitten kumminkin kuljettajan palkasta ja sivukustannuksista?

    Metsuri motokuski

    Tästä asiasta on aika usein kirjoitettu täälläkin. Jos koneella tehdään pelkää energiaa tai kuitua niin ilman muuta pitää kone hankkia oikean kokoisena. Pääosin kuitenkin urakoitsijoiden koneilla tehdään tilakohtaisia hakkuita joissa on energiasta aina päätehakkuuseen. Monesti pienen toisen koneen osto, kuljetukset ja ylläpito tekee siitä niin kalliin investoinnin ettei ole järkevää konetta hankkia. Urakoitsijat ovat laskutaitoista väkeä ja osaavat tietää minkäkokoinen kalusto sopii heidän hakkuihinsa parhaiten.  Noissa motoissa puhutaan 300 – 400 tuhannen investoinneista joten ihan huvikseen niitä ei kannata ostaa.

    Jätkä

    Pelkkä koneen hankintahinta ja muuttuvat kustannukset eivät sano kannattavuutta. Vasta kun mukaan otetaan tuottavuus, päästään asian ytimeen.

    Tuottavuuteen vaikuttaa tietenkin koneen tekniikka ja tehot, mutta myös kuljettajan taito ja käytettävä korjuutekniikka = menetelmä.

    Tietenkin on niin, että surkeasta risukosta ei kunnon tiliä tee isä tappajakaan, vaikka olisi minkälainen kalusto.

    pihkatappi

    20-30 litraisten puustojen korjuu on varmastikin ministeriössä hyvä idea, kotimaiset konevalmistajat tekevät koneet, urakoitsijat hankkivat niitä kilpaa ja energiapuu bisnes kukoistaa. Tuossa vain on se huonopuoli että urakoitsijat eivät tuollaisia koneita halua, kun 20-30 litraisen puuston korjuusta ei jää kantohintaa, jos kunnon palkkaa edes tekijöille. Tympeäähän se semmoinen työnteko on, missä metsänomistaja aina ihmettelee mites tässä näin kävi vaikka itse työn tehnyt tekee homman puoli ilmaiseksi.

    Burl

    Harrastelija: noita eri kokoisten koneiden tuotos- ja kannattavuusvertailuja on tehty muistaakseni vuosituhannen vaihteen kahta puolta ainakin Suomessa ja Ruotsissa, mm. silloisen Metsäntutkimuslaitoksen toimesta. Googlettamalla pitäisi löytyä ainakin jos englannin kieltä hallitsee.

    R.Ritvalle alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että kuten on jo todettu, niin ne pienkoneet eivät tahdo olla kannattavia urakointikäytössä. Vaikka pienet koneet olisivatkin hiukan halvempia kuin isommat, muodostaa kuskin palkka ison osan kokonaiskustannuksesta. Luulisin lisäksi, että ei koneissa se ”rauta” maksa, vaan monimutkaisen kokonaisuuden rakentaminen. Teknisesti tasavertainen pienkone tulee kustannuksiltaan lähes yhtä kalliiksi kuin isompi, mutta tuottavuus jää puoleen. Markkinoilla olevat ja olleet pikkumotot, maataloustraktoripohjaiset ratkaisut ym. ovat tekniikaltaan yksinkertaisempia ja häviävät sitten mm. ergonomiassa isommilleen. Hytti heiluu ja ennen pitkää kuljettajan selkä on rikki.

    Metsänhoidollisessa mielessä pienoismallit eivät tuo niin huomattavia etuja, että metsäomistajat olisivat valmiita maksamaan niillä tehdyn puunkorjuun pienempien kantohintojen muodossa. Yleiskoneilla käy niin ensiharvennuksen kuin päätehakkuun teko, ja näin säästetään tuntuvasti siirtokustannuksissa.

    Hakkuujälkeen koneen koolla ei ole merkitystä, kuljettaja on avainasemassa. Myöskään maaperävaurioihin eivät pienkoneet auta: toistuvat ajokerrat pienellä koneella ja kuormalla aiheuttavat maaperään isomman dynaamisen kuormituksen kuin harvemmat ajokerrat isolla koneella.

    Tolopainen

    Kevein kone ensiharvennuksille on moottorisaha sillä surauttaa parissa päivässä hehtaarin ensiharvennuksen puut nurin  ja ravinteet saa jäädä metsään, kokeilkaa ei se tunnu missään. En ota koneita ramppaamaan ja ajouria tekemään pehmeille maille muutaman satasen takia. Kannttaa tehdä jo pelkästään hyötyliikunnan takia, kun kelitkin on näin sopivat.

    rööri roope

    Kyllä ne nurin laittaa pätkiminen on sitten eri asia.

    Tolopainen

    En meinaakaan  kerätä riukuja metsästä, on parempaakin tekemistä. Suuri työmäärä ja ajourien tekeminen kulut paljon suuremmat kuin rankojen arvo.

     

    Metsuri motokuski

    Burl kirjoitti ansiokkaan kirjoituksen mutta pieni tarkennus. Isoin kustannuserä metsäkoneessa on lainojen lyhennys ja koneen käyttö ja huoltokustannukset. Uudessa koneessa käyttö ja huoltokustannukset eivät ole niin merkittävässä asemassa kun vanhemmassa mutta taas vastaavasti lainojen lyhennykset ovat suurin erä. Kuskien palkat tulevat sitten kolmantena listalla.

    kuusessa ollaan

    Ihan vaan vinkkinä tähän konehommaan sellainen, että eilen haettiin risupaalainvalmistaja Fixteri konkurssiin. Hakkeen tekokustannukset estävät hommat ja investoinnit ja halpaa haketta tulee muualta…

    Koneen koko ei sitten tietyn rajan jälkeen vaikuta mitenkään hakattavaan runkolukuun tunnissa, sen estää yksinkertaisesti fysiikan lait. Tasaisen tappavalla tahdilla maksimi KOKONAISTYÖAJAN runkoluku on luokkaa 120-150 kpl/tunnissa. Kouran liikuttelun nopeus ei vaan voi tietyn rajan jälkeen suurentua. Eli siitä voi laskea, ettei 20 litraisista rungoista saa millään yli 3 kuution tuntituotoksia. Ja niillä ei lyhennellä paljon velkoja, tai makseta itselle palkkoja, edes maksetuilla koneilla. Sen näkee nyt hyvin vaihtokoneista esim. nettikoneessa, hetki sitten oli pula edullisista harvestereista, nyt on paljon tarjontaa. Ei vaan kannata…

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 211)