Keskustelut Puukauppa Kuviorajat

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 48)
  • Kuviorajat

    Onko motokuskilla hakkuutyön aikana ajantasaisesti näkyvillä kuvio-/gps-kartta korjuualueineen ja ajettuine ajoreitteineen?

  • suorittava porras

    On.

    Visakallo

    Mitä tapahtuu silloin, jos kuviotiedot ja -rajat eivät pidä yhtä todellisuuden kanssa, ja motomies on ensimmäinen joka tulee leimikolle?

    mehtäukko

    No, silloin vastuun oikeiden maastotietojen oikeellisuudesta ottaa tietysti mo. Jos on myhistyksen välittämä valtakirjakauppa, silloin se. Kun motokuski toimii annetun kartan mukaisesti, virheistä häntä ei voi syyttää.

    suorittava porras

    Alkaa puhelinrumba. Jos asia ei selviä ,lähdetään pois. Kävipä kerran niinkin ,että aukkokuvion kohdalla oli jo taimikkko ja erään kerraan ohjelmaan oli merkitty harvennus pari vuotta aiemmin harvennetulle kuviolle.  Ensimmäisen väistin. Toisesta otin sen mitä oli otettavissa. Arvioitu kuutiomäärä puolittui reilusti eikä voi ainakaan väittää ,että olisi jäänyt liian tiheäksi. Rahapula teettää kaikenlaista.

    Monta kakkosharvennustakin on tullut vastaan ,jossa puustopääoma on syöty jo enskassa tai sitä on ollut alunperinkin niukasti.

    Metsuri motokuski

    Yllättävän paljon niissä on heittoja.  Tietenkin yksittäisten maanomistajien kesken ei niinkään mutta kun nauharullan kanssa päivät käveli niin aika usein oli yhteyttä otettava kauppakumppaneihin. Yleensä kun moto tuli hakkuulle niin pahemmat virheet oli korjattu.

    Ilmeisesti tästäkin syystä osa metsäyhtiöistä on siirtänyt leimikonsuunnittelut urakoitsijoille. Eikä leimikolle voi mennä ennen kuin ne on laitettu korjuuvalmiiksi ja leimikoilla käyty nauharullan kanssa. Ilmeistä on ollut että leimikoissa on ollut niin paljon sanomista että ollaan otettu askel taaksepäin ja nyt käydään työmaat valmistelemassa ennen hakkuuta.

    suorittava porras

    Yleisin virhe taisi olla ,että oli laitettu täppä ruutuun”ei raivaustarvetta”. Siinä oli monella suunnalla harmitusta ,kun kone ajettiin lavetille ja lähdettiin kohti uutta palstaa. Asiaan palattiin vasta ,kun raivaus oli toteutettu.

    mehtäukko

    Väpän aloitukseen. Nämä tiedot ja paljon muuta on yrittäjällä palstoista tiedossa heti, kun mk-ilmoitus on voimassa. Suunnittelu korjuu-ohjelmaan alkaa siitä. Hakkuussa syntyy urat ja ptl- paikat. Ajokone värittää ne sitä mukaa uudelleen.

    Ola_Pallonivel

    Yli 10 vuoteen ei ole tullut yhtään nauhaa kuvion laitaan, ellen ole niitä itse sinne laittanut.

    Väpä

    Eli käytännössä motokuskin on miltei mahdotonta vahingossa hakata ja varsinkin kulkea viereisen metsäkuvion puolella ja piirretyn hakkuualueen ulkopuolella?

    suorittava porras

    Järjestelmä myöskin hälyyttää ,jos ollaan ylittämässä karttaohjelmaan piirrettyä kuvioiden rajaa. Toki paikannusta voidaan häiritä ,jolloin virheitä voi sattua. Anturivikakin on mahdollinen.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 48)