Keskustelut Harrastukset Kuva Metsälehden nettisivulla

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 44)
  • Kuva Metsälehden nettisivulla

    Nettilehden etusivulla olevassa kuvassa kulminoituu suomen hirvenmetsästyksen filosofia.

    1) vanha liihava patu
    2) mesellä ajetaan paikalle
    3) noustaan autosta
    4) koira on ajanut hirvet tielle
    5) ampuma -ala on esteetön tietä pitkin
    6) ruppi on helppo vinssata peräkärryyn
    7) havuja hattuun
    8) ajetaan laavulle kännäämään.

  • jees h-valta

    Ja millä se pudotetaan. Onkohan tuo kysynys ihan viisas?
    Ampumalla niitä tähän asti on pudoteltu.

    tamperelainen

    Päätöntä höpinaa.Kyllähän se hirvikanta hoidetaan kiväärillä asialliselle tasolle.Suomessä näyttää jo kaikki tottuneen tähän hirviporukoiden määräilyyn,kyyristellään ja kysellään mitä metsänomistaja voisi tehdä hirvien määrälle.
    Sama ongelma on maan hallituksessa.Terveet työhaluttomat jätkät kulkee päivät kylillä kuin suuret marttyyrit,työkkäri maksaa korvauksia.Samaan aikaa mummelit makaa märissä vaipoissa,makuuhaavoissa nälissään.
    Tässä maassa on paljon mätää,suuria muutoksia on pakko tehdä.Ehkä siinä joskus vielä terve honkakin humisee

    6 m3

    Sina paivana kun nama joutavan p……n jauhajat tajuavat lopettaa metsastajien syyttelyn, voi alkaa liennytyksen aika. Nyt he pelkastaan aiheuttavat kyrailya ja eripuraa. Aivan sama kuin petojen kohdalla.

    suorittava porras

    …jos vielä vähän tuohon itse kuvaan?

    Tuo metsäautotie on valitettavasti monesti ainoa paikka , jossa on riittävästi näkyväisyyttä tunnistaa , mitä ollaan ampumassa ja tämän jälkeen lähettää kuolettava laukaus oikeaan paikkaan .

    KAATO on myöskin muussa yhteydessä käytetyn metsien miesten sanonnan mukaan ENSIMMÄINEN SIIRTELYMUOTO.
    Kun se eläin kellistyy lähelle kuljetusreittiä , ei tarvita aina edes sitä yhtä nitroa kielen alle , kun saalis saadaan hilatuksi kyytineuvoon. Hankalampien ”vetonumeroiden ” jälkeen saatetaan tarvita ambulanssia.

    Usein kuulee myös valituksia siitä , että taimikoita tärvellään , kun vedetään hirvenruhoja tien varteen. Kuvassa , jos laukaus on onnistunut , vältytään tältäkin pahalta.

    Passit metsäautoteillä on suunniteltu siten , että TIEN SUUNTAISESTI EI AMMUTA ja ,että ULKOPUOLISILLE EI AIHUTETA VAARAA. Laukaukset ammutaan sektoriin , joka on tieltä turvallisesti poispäin ja mahdollisuuksien mukaan ylhäältä alaspäin , jolloin mahdollisesti ohi tai läpi saaliin kiitävä luoti osuu maahan.

    Jos metsäautoteitä (ei yleinen tie) ei käytettäisi tarvittaessa passialueina , jäisi merkittävä osa hirvistä kaatamatta. Ainakin kommenttien sävystä voisi päätellä , että hirviä pitäisi vähentää. Pitäisikö siinäkin turvautua pelkkään ajatuksen voimaan?

    Puun takaa

    Minä kysyinkin k ä y t t ö k e l p o i s t a ratkaisua hirviongelmaan.

    tamperelainen

    Jostakin syystä käsitys metsästäjistä on muuttunut radikaalisti.Muistan,että 60 – 70 luvuilla heitä kohdeltiin kunnioittavasti,pidettiin herrasmiehinä,monet kylläkin kuuluivat pitäjiensä vallasväkeen,joilla oli ollut jo hyvä kotikasvatus
    Nykyään 6måtin kokemuksen mukaan metsästäjät ovat ajautuneet kahden rintaman ”sotaan”.Oliskos aika katsahtaa peruutuspeiliin,itsekritiikin paikka.Miksi tähän on tultu?

    Puun takaa

    Hirvenmetsästäjiä on täällä turha moitiskella, sillä hehän niitä hirviä ampuvat, ja ammuttu hirvi ei tunnetusti syö taimikoita.
    Lupia vaan enemmän ja se on siinä.
    Venäjältä on tuotu hirvennahkoja jalostusta varten Suomeen.
    Niissä on ollut luodinreikiä selkäpuolella, kun ampuminen on tehty sarjatuliaseella helikopterista.
    Suomessa ei taideta olla tähän metsästystapaan kuitenkaan valmiita.

    jees h-valta

    Ollaan kyllä jos kanta halutaan nopeasti alas. Ja tarve olisi joten tehoja silloin voi käyttää. Metsästäjät eivät saa tuollaista tahtotilaa aikaan joten voimme joutua jopa samaan toimintamalliin ennen pitkää.

    6 m3

    Kuin myos monselainen, KUIN MYOS.

    Puun takaa

    Kuka tämän hirvien helikopterimetsästyksen rahoittaisi?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 44)