Keskustelut Tekniikka Kuormatraktorin tuotos

  • Tämä aihe sisältää 10 vastausta, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten mehtäukko toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Kuormatraktorin tuotos

    Tänään aamulla klo 6 aloitti ja klo 14 siirtyi lavetille. Reilu 220m3  päätehakkuuta pinoon. Aika tehokasta sanon minä. 5 eri ptl ja ajomatka alle 70m. Puhuvat että aloitteleva kuljettaja ei tuota, voisi ajatella että tuo oli vähän kokeneempi.. koneena oli Buffalo.

  • Tikkula

    27,5m3/h   2 kuormaa tunnissa?

    Jalmari Kolu

    Minusta tuo on paljon. Kuullut juttuja 12h päivistä 100m3 tuotoksella. Tosin ne harvennuksia.

    mehtäukko

    Aloituksen matkalla kuljetustaksa ollee 3-4:n € huitteilla motti ja työtunteja tuossa ehkä 7.  Sitä kannattaa vertuutella jonkun muun vekottimen tuotoksiin, jonka saa nujutessaan. Siitä otetaan sitten kaikki syntyneet kulut ja ajajan palkka.

    Jätkä

    Mutta kun pistetään innokas maataloustraktori-yrittäjä nelivetoisensa kanssa: On jopa telikärry ja aisalla kalapuntari, jossa on jatketta niin, että yltää jopa 7,5 metrin päähän aisalta.

    Hänkin ajaa kaksi kuormaa tunnissa, mutta kuormat ovat max 5 kiintoa, eli kymmenen kiintoa tunnissa. Taksa 3 – 4 €/ h.  Sanoisin, että leipä on lujassa.

    Puolustusvoimien metsurit hakkasivat erinomaista harvennusleimikkoa. Hakkuu metsurimitalla, eli jokainen pystyi illalla katsomaan Masserista, paljonko oli tullut. Lohko oli tullut valmiiksi ja metsurit laskivat, että puuta oli hakattuna 660 kiintoa.

    Saman tien tuli ajokone lavetilla lohkolle. Seuraavana päivänä ukot olivat samaan aikaan lähdössä leimikolta, kun ajokone kiipesi lavetin päälle. 660 kiintoa oli siirtynyt tien varren pinoihin. Yksi kuljettaja oli ajanut.

    mehtäukko

    Tuo ”leivän lujuus” on totista totta. Jos siihen on yksikin tyhjennyt takarengas, alkaa ankara noituminen.

    Tikkula

    On palstoja ja palstoja. Taannoin hakkuussa motoukko kehu että hyvä ajopojan ajaa kun hän kattoi paljon tuli yhteen kasaan kuusitukkia. Reilu 12 mottia. Eli reilu kasa kuormaan ja ajomatka alle 100m, kyllähän siinä ajelee aika monta kuormaa tunnissa.

    Metät kunnossa!

    No jos ajokone on ajanut 24 h niin ei tuo 660 m3 mikään ihme tosiaan ole – kuskilla on ollut iso leili sumppia ja ajourat isolle koneelle sopivat:-). Minulla oli keväällä ihan Jalmarin tyyppinen juttu – olen siitä jo taannoin kirjoittanut tänne. Jk-kokeilut päättyi ja noin 1,4 ha rajoittui tiehen ehkä 150 m matkalla. Moto tuli ja mittis oli s-postissa 8 h jälkeen. Seuraavana päivänä puut oli pinossa (ajokone tuli sitten vasta kun hakkuu oli jo tehty). Jk-metässä oli se 150 mottia hehtaarilla, eli ihan Jalmarin lukemat.

    Jalmari Kolu

    Niin. Aloitukseni tarkoitus oli korostaa kuljettajien ammattitaitoa. Ja keskusteluissa tulikin jo esille tuo taksojen hävytön alennustila. Jos verrataan vaikka kaivinkoneen hinnoittelua rakennustyömaalla, niin suhteutettuna työn kuluttavuuteen niin kuljettajan kuin koneenkin osalta metsäkonetyö ei ole arvostuksessaan sillä tasolla mitä sen kuuluisi.

    metsä-masa

    Jalmarin esimerkki on ammattilaisten moto- ja ajokoneen kuljettajan yhteistyön hyvä tulos. Moton hakkuun jälki vaikuttaa ratkaisevasti ajokoeen tuottavuuteen ja kuljettajan mielentilaan, lisä puutavaralajit ja niiden sioittelu leimikolla vielä korostaa ajokoneen tuottavuutta.

    Yhteistyö moton ja- ajokoneen kesken on ehdoton edelletys hyvän lopputuloksen saamiseksi leimikolla. Jos ajokoneen kuljettajasta ei tykätty tehtiin takavuosina havaintoja myös motomiehen kiusenteosta ajomiehelle, ”tavaralajien ja uraverkoston epäjärjestys”, silloin yksityinen maanomistaja harvoin peukutti urakoitsijaa ja puunostajaa !

     

     

    mehtäukko

    Mielentilojen ei pitäisi vaikuttaa työn laatuun. Mutta jos leimikon valmistelu raivauksin on laiminlyöty ja vaaditaan työn jäljelle kuuta taivaalta, haastetta motokuskille riittää.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 10)