Keskustelut Harrastukset Kuka on vastuussa hirvikolariturmasta?

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 141)
  • Kuka on vastuussa hirvikolariturmasta?

    Merkitty: 

    Sanomalehti Karjalainen otsikoi 11.5.2020 hirviturmasta näin: ””HEINÄVESI Motoristi kuoli hirvikolarissa Heinävedellä

    Moottoripyöräilijä kuoli törmättyään hirveen Heinävedellä lauantaina klo 20:n jälkeen. Onnettomuus tapahtui Pyylintiellä Heinäveden eteläosassa.

    44-vuotias kuopiolainen mies oli menehtynyt kun pelastushenkilöstö saapui paikalle. Poliisi tutkii tapausta yhteistyössä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan kanssa.””

    Ko uutisointi oli sivun 2 vasemmassa alakulmassa yhden palstan levyisenä ja 9 cm korkuisena. Otsikko 4-5 mm.

    – Perustuslain mukaan kansalaisille kuuluisi turvallinen liikkuminen myös yleisellä tiellä.  Oliko turma ok? Oliko uutisointi ok?

     

  • A.Jalkanen

    Riistahallinto rahoittaa aika pitkälle itse itsensä ja myös hirvivahinkojen korvaukset riistanhoitomaksun ja kaatolupamaksujen tuotoilla. Riista-aidat kustannetaan verovaroista ja hirvieläinkolarin omaisuusvahingot omilla vapaaehtoisilla vakuutuksilla. Liikennevakuutus kattaa kuitenkin aina henkilövahingot? Siinä se kokonaisuus on.

    Mielestäni hirvieläinonnettomuuksissa pitäisi päästä nykyistä parempaan. Ainut tehokas keino on alentaa kantoja, kun ei aitoja voi joka paikkaan rakentaa. Kehä kolmosen länsipääkin on vielä ilman aitaa. Onko pelkona, että kauriita/peuroja harhautuu aitojen väliin? Aidan voisi rakentaa vain kehä kolmosen pohjoisreunalle, niin valtion karja pysyisi siellä susirajan takana.

    Metsuri motokuski

    Onhan se hyvä että kehäkolmonen on kehityksen ja sivistyksen raja. Eihän sitä muualla elämää olekkaan. Eihän täällä muuta olekkaan kuin hirviä ja petoja.

    Johan sen huomaa valtakunnallisissa säätiedotuksissa. Jos iltapäivälehdet kirjoittaa kovista vesisateista ja myrskyistä niin sehän koskee säätä vain Uudenmaan läänissä. Muualla sää voi olla ihan jotain muuta.

    Planter

    Meillä alueellisessa riistaneuvostossa kaikki sidosryhmät yksimielisesti, myös liikenneturvallisuudesta vastaava ELY ja suuri osa metsästäjistäkin oli sitä mieltä, että hirvikanta pitäisi alueella leikata puoleen ja yleensäkin hirvieläinkantaa leikata niin, että vahingot laskisivat kohtuullisiksi.

    Metsästäjien ydinryhmä kuitenkin käveli kaikkien muiden yli ja päätti, että hirvimäärän tavoitetta voidaan jopa nostaa. MMM siunasi epädemokraattisen päätöksen, joka ei täytä metsästyslain vaatimusta.

    Eikö tällöin olisi oikein, että ne, jotka haluavat muista välittämättä ylläpitää ja lisätä vahinkoja myös vastaisivat niiden kustannuksista?

    Riistahoitomaksun maksajia on yli 300 000. Maksun korotus 300€/ vuosi  toisi rahaa korvauksia varten noin 100 miljoonaa euroa vuodessa, sillä pääsisi alkunn. Luke on laskenut metsästyksen hyvinvointivaikutuksiksi jopa 700 miljoona euroa vuodessa. Maksun korotus olisi varsin maltillinen siihen nähden. Olisko tämä oikeudenmukainen malli omaisuusvahinkojen korvaamiseen?

    Lisämaksua voisi pienentää vähentämällä korvaustarvetta, eli hirvieläinkantaa leikkaamalla. Siinä kannustin.

    A.Jalkanen

    Planterin mallissa korvaussumman suuruusluokka on oikea ja kannustin on hyvä. Pelkän pienriistan metsästäjille ei liene kohtuullista noin isoa maksua laittaa. Mekanismi olisi varmaankin siis hirvieläimen (valkohäntäpeuran tai hirven) kaatoluvan hinnan nosto. Pelkään kuitenkin, että tuohon malliin ei kannattaisi mennä: biotalouden ja monimuotoisuudelle koituvia vahinkoja tuokaan summa ei korvaa. Puun käytön kerrannaisvaikutukset kansantaloudessa ovat niin suuret.

    Planter

    Niin tuo 100 miljoonaa kattaisi vain hirvieläinkolarien kustannukset. Mekanismi ei olisi kaatoluvan hinnan nosto vaan poisto, se kannustaisi oikeaan suuntaan.

    A.Jalkanen

    Siis kaikki metsästäjät yhdessä maksaisivat liikennevahingot ja metsävahinkojen korvaaminen lopetettaisiin. Tuo yhdistelmä saattaisi jopa toimia. Riistahallinto jouduttaisiin rahoittamaan valtion budjetista mutta se ei haittaisi, koska säästöä tulisi vähempien vahinkojen muodossa ja lisäkasvun (puun) myynnistä tulisi lisää verotuloja.

    Puuki

    Tulisi niitä verotuloja lisää silläkin systeemillä, että mänty-ja koivutaimikoita suojattaisiin hirvieläinvahingoilta jo ennakkoon esim. aitaamalla huoltovapailla aidoilla.  Kalliit ja hyvin kasvavat taimet tuottaisi takasin pienellä viiveellä käytetetyt tukirahat .   1 :  20 % kaikista kuusen istutusalueista on männylle sopivampia.     Se on kiertoaikana ehkä keskimäärin  n. 100-150 mottia /ha x 15 000 ha  enemmän verotettavaa puun myyntiä ja niiden käyttöä teollisuudessa.    Lisäksi  :  Kuusi on huonoin puulaji kestoltaan luonnontuhoja vastaan ilmaston lämmetesssä myös Suomessa, varsinkin liian kuivilla mailla kasvaessaan.   3 :  Männyn tuhoalojen väheneminen–> lisää arvokkaan tukkipuun tuotosta.   4 : Koivikoiden kasvatus vähentää juurikääpäisten kuusikoiden tuottamia kasvu-ja tuottotappioita  xx milj.  €uroa/v.   Nopeuttaisi lisäksi hiilen sidontaa , jne.

    N. 50 milj. hirviaitoihin metsissä (hinta puolittuisi uudelleen käytön avulla). , rhy:n masinoimilla talkoilla pystyyn.

    Tämä ed. siksi, että hirvieläinten vähentäminen ei näytä  käytännössä onnistuvan sille tasolle, että metsätuhot vähenisi riittävästi.   Siis ruokinta suunnattava kokonaan muualle kuin arvokkaimpiin metsiin.  Innokkaimmat riistahenkilöt vois keskittyä hirvien ruokintaan omissa metsissään ja/tai ruokintapaikoilla .

    A.Jalkanen

    Ainakin jokavuotisten aitatalkoiden myötä saattaisi lihanhimo hieman lientyä.

    Jos vieraslaji valkohäntäpeuraa saisi kasvattaa vain aitauksissa, kuinka moni liikenneturma saataisiin pois tilastoista?

    Puuki

    Nämä meidän ehdotukset tällä palstalla ei luultavasti saa mitään muutosta aikaan vaikka olisivat ihan kokeilemisen arvoisia vinkkejä verotulojen kasvattamiseenkin.  Vähintään harkitsemisen arvoisia.    Hesarista ja twiiteistä yms. lukevat vaan eniten ääneen pääseviä mielipiteitä asioista päättäjät…  taidan lopettaa täällä asiasta jauhamisen .  Terve sitten,  ja hyvää jatkoa itse kullekin ”säädylle”.

    A.Jalkanen

    Kysyin tuolla aiemmin kuinka paljon onnettomuuksien määrä laskisi jos peurat siirrettäisiin aitauksiin. Vastaus on että karkeasti kaksi kolmannesta hirvieläinonnettomuuksista on kauriin tai peuran aiheuttamia ja yksi kolmannes hirven aiheuttamia. Jos oletetaan että hirvieläinonnettomuuksista vaikka viidennes olisi törmäyksiä metsäkauriin kanssa, onnettomuusmäärä siis laskisi ainakin puoleen jos peura poistuisi kuviosta (hirvet 35 %, kauriit 15 %, peurat 50 %). Omaisuus- ja henkilövahinkojen hinta ei laskisi samassa suhteessa, koska hirvionnettomuuksien kustannus on kaksi kolmannesta kokonaiskustannuksista.

    Vuonna 2015 Suomen teiltä tilastoitiin 1 808 hirvionnettomuutta ja 3 659 peuraonnettomuutta eli yhteensä 5 467 hirvieläinonnettomuutta. Vuoden 2015 syyskuussa Poliisihallitus linjasi, että poliisi käy peurakolaripaikalla ainoastaan siinä tapauksessa, että onnettomuudessa on tapahtunut henkilövahinkoja tai olosuhteet muutoin edellyttävät poliisin läsnäoloa. Samalla valtaosa peurakolareista putosi tämän tilaston ulkopuolelle, eikä vuosi 2015 näin ole peurakolareiden osalta vertailukelpoinen edellisten vuosien kanssa.

    Vuoden 2015 hirvionnettomuuksien laskennalliset kustannukset yhteiskunnalle olivat 60 miljoonaa euroa ja peuraonnettomuuksien 26 miljoonaa euroa, yhteensä 86 miljoonaa euroa.

    Vuonna 2014 Suomen teiltä tilastoitiin 1 623 hirvionnettomuutta ja 5 297 peuraonnettomuutta eli yhteensä 6920 hirvieläinonnettomuutta.

    Vuoden 2014 hirvionnettomuuksien laskennalliset kustannukset yhteiskunnalle olivat 57 miljoonaa euroa ja peuraonnettomuuksien 33 miljoonaa euroa, yhteensä 90 miljoonaa euroa.

    http://www.julkaisut.vayla.fi/pdf8/lti_2015-08_hirvielainonnettomuudet_vuonna_2014_web.pdf

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 141)