Keskustelut Harrastukset Kuka on vastuussa hirvikolariturmasta?

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 141)
  • Kuka on vastuussa hirvikolariturmasta?

    Merkitty: 

    Sanomalehti Karjalainen otsikoi 11.5.2020 hirviturmasta näin: ””HEINÄVESI Motoristi kuoli hirvikolarissa Heinävedellä

    Moottoripyöräilijä kuoli törmättyään hirveen Heinävedellä lauantaina klo 20:n jälkeen. Onnettomuus tapahtui Pyylintiellä Heinäveden eteläosassa.

    44-vuotias kuopiolainen mies oli menehtynyt kun pelastushenkilöstö saapui paikalle. Poliisi tutkii tapausta yhteistyössä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan kanssa.””

    Ko uutisointi oli sivun 2 vasemmassa alakulmassa yhden palstan levyisenä ja 9 cm korkuisena. Otsikko 4-5 mm.

    – Perustuslain mukaan kansalaisille kuuluisi turvallinen liikkuminen myös yleisellä tiellä.  Oliko turma ok? Oliko uutisointi ok?

     

  • pystykorvat

    Kun tuossa nyt mainitsit tuon vakuutusyhtiön pääjohtajan niin riskiakttiutta taisi olla myös auton ratissa kun pamautti tuossa Uljuan altaan tienoilla pääjohtajaaikoinaan  sakeassa lumituiskussa   tutun kaverin mersun  perään.  Kaverin mersu lensi kyllä parikymmentä metria eteenpäin ja kinokseen mutta henki säilyi.

    pystykorvat

    Valtio on kyllä omilla toimillaan tunnustanut vastuunsa hirvikolareista, koska on rakennuttanut tuhansia kilometrejä hirviaitoja isompien teiden laitoihin.”

    Tuosta rohkenen kyllä olla eri mieltä. Kun täältä Oulusta lähtee autolla valtakunnan pääväylää etelään päin niin ensimmäisen kerran näkee hirviaitaa tien vieressä 240 kilometria ajettuaan eli Viitasaaren eteläpuolella.

    kajaaniin päin kun lähtee Oulujärven pohjoispuolta niin hirviaitaa ei näe lainkaan mutta Paltamon  toki tienoilla on kyllä pätkiä keltaista nauhaa.

    Gla

    Liikenneturvallisuustyön seuraamisessa olen huomannut, ettei tässä asiassa ole käsitettä nimeltä valtio. Meillä on liikenneministeriö, jonka alaisuudessa on liikenneturvallisuusasiat. Sitten on metsästysministeriö, jonka alaisuudessa on hirvieläinkantojen ylläpito ja kasvattaminen. Sellaista tahoa ei ole, joka toimisi noiden välissä erotuomarina ja sanoisi, minkä linjan mukaan mennään. Liikenneministeriö toteaa, että hirvieläinten määriin puuttuminen on heidän vaikutuspiirin ulkopuolella ja metsästysministeriötä ei liikenneturvallisuusasiat kiinnosta.

    Jospa korona joskus hellittäisi sen verran, että Sanna lähtisi toreille tapaamaan ihmisiä, voisi tästä asiasta kysäistä.

    A.Jalkanen

    Suomen siiloutunut hallinto ja ”neuvostoliitto”!

    Riistaneuvostoissa ovat edustettuina metsästäjien lisäksi vähemmistönä maanomistajat. Muita tahoja ”kuullaan” neuvoa-antavina sidosryhminä. Pitäisi muuttaa systeemiä niin että pukki ei vahtisi omaa kaalimaataan vaan neuvostoissa olisivat kaikki vahingonkärsijät edustettuina tasavahvasti metsästäjien kanssa.

    Tässä olisi kansalaisaloitteen mahdollinen aihe, kun ne pitää muotoilla lakialoitteen muotoon.

    Visakallo

    Vaikuttaa vähän siltä että Haba (ent. Kerttu) ei omista ajokortia, korkeintaan ladattavan bussikortin. Miksi muuten Kerttu vaihdoit nimimerkkiä, kun et kuitenkaan vaihtanut kirjoitustesi sisältöä? Keskityt edelleen toisten arvosteluun, mutta jätät omat näkemyksesi hyvin vähälle.

    jees h-valta

    Olisiko Haba kuitenkin hyvä miettiä mikä tarkoitus keskustelupalstalla on? Eikö sen nimi jo kerro jotain? Onko joku syy miksi on vaikea kertoa omia mielipiteitä kun taso on ollut aika alavireistä myös muiden eli lähinnä yhden puolueen arvostelua? Puoluekkin on keskustelevia ihmisiä. Esim. Keskustapuolue tuskin on nykyisin likikään sellainen puolue kuin sinä Haba sen mielikuvissasi maalaat. Sukupolvet ja aatelinjatkin muuttuu. Joka puolueessa. Voitkin nyt kertoa avoimesti mikä on sinun ihannepuolueesi? (ja kuinka kauan kuvittelet sen sellainen olevan)

    A.Jalkanen

    Seipään niellyt, ummetuksesta kärsivä tai peräti hyökkäävä on paljon vähemmän vakuuttava esiintyminen kuin rento ja myönteinen tupailtailme. Tämän taidon osasi oikein hyvin muun muassa Jyrki Katainen.

    Yksittäisiä henkilöitä ja puolueita ei kannattaisi mollata. Aina joku siitä loukkaantuu.

    Jätkä

    Käytännössä Hirveä on hyvin vaikea väistää, kun se syöksyy tien yli. Joku sanoi, että se vastaa suunnilleen sitä, että sadan metrin päässä tiestä on tykki suunnattuna tien yli puoli metriä tienpinnan yläpuolella.  Ja tykki laukeaa satunnaisesti silloin tällöin, menee tiellä auto taikka ei.

    Tilanne on lähes sama rautatien tasoristeyksessä, kun juna huitasee siitä 120 km / h – on siinä risteyksessä henkilöauto taikka ei. tasoristeykset on mahdollista hoitaa rahalla, mutta hirvet vain ”täyteisellä”

    Useampi vuosi sitten poikani ajoi hirvikolarin sateisena syyspimeänä yönä. Alfassa oli niin viisto tuulilassi, että hirvi ei tullut ohjaamoon, mutta kyllä A-pylväät vääntyivä pahoin. Kyllä sekin on ollut läheinen juttu…

    Metät kunnossa!

    Porokolarin ja auton viime kesänä lunastukseen siinä tapauksessa ajaneena voin myös todeta, että sanasta ”sa…t.na” ehdin sanomaan s-kirjaimen ensimmäisen suhauksen kun jo paukahti – jalkakin oli jarrulla, mutta ei vielä vähentänyt nopeutta. Nopeutta oli 75 km / h kun oli vaunu perässä ja pomppuista tietä muutoinkin. En ehtinyt tekemään mitään.

    Ja jos Haballa ei ole muuta kun v…tuilua aletaan painamaan asiatonta viestiä vaan koko ajan.….. Yritetään keskustella asiasta tai pitää suu kiinni.

    jees h-valta

    Vähän harmittaa myös moottoripyöräilijöiden puolesta. Onhan se hieno harrastus ja ilta-auringossa esim. rauhallista asfaltoitua maaseututietä pöristellessä mieli varmasti lepäisi, mutta kun joutuu olemaan alituisesti valppaana ja kun sekään ei auta kuten moni samasta lihasuttukasasta kaivettu on surullisesti todistanut.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 141)