Keskustelut Puukauppa Kuitupuun hinta nousussa

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 182)
  • Kuitupuun hinta nousussa

    Merkitty: 

    Havukuitupuun hinnat nousussa 2017, puun hinnoissa mäntykuitu ottanut mukavan 5% keväisen tasonkorotuksen koko maan tilastoissa. Pohjilta tultu ylös +8%. Parhaita keskiarvohintoja viiteen vuoteen.

    Alustavia merkkejä paremmasta, toivottavasti kysynnän nousu pitää suunnan ylöspäin!

    http://statdb.luke.fi/PXWeb/sq/e192d3e9-9197-4909-bf2b-2812139d5c3d

     

  • Korpituvan Taneli

    Metät kunnossa on oikeassa, ei sellupuuta katkota koskaan ennen rumpua. Jos on joskus katkottu niin siitä täytyy olla vuosikymmeniä aikaa.

    Kaskisissa ei ole koskaan ollut minkaanlaisia puun katkontalaitteita ennen rumpua. Eikä ole nykyisessä mekaanisen massan kuorintalinjassakaan.

    Työaikanani (1976…2007) kävin useassa kemiallisen puunjalostuksen laitoksessa, eikä katkontapöytiä ollut kuin paperitehtailla ja muistaakseni Oulussa jollain 70-luvulla lopeteulla sellulinjalla.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    suorittava porras

    Jätkälle tiedoksi ,että 5m- 5,5 m ovat kuidun päämitat nykyisin kuljetusteknisistä syistä . Tähän päädyttiin kuljetuskaluston kantavuuksien kasvattamisen myötä . Rekkaan ei saada mahtumaan riittävästi kiloja , jos puut (kuitu)pätkitään  liian lyhyeksi . Pankoista loppuu  mitta kesken .

    metsä-masa

    Metsuri motokuski toikin esille niitä syitä jotka siirtää järeää tyviosuutta lahokuusi kasaan, lisäksi pinosta erottui kaatovaiheen repeämiä ja niitä tyveltään ylisuuria sahan raamiin, kumminkin pölkkyjen pituus oli aina 30- 33 dm.

    Mitään tahallisuuteen viittaavaa en huomannut kuljettajan toiminnassa, päin vastoin kuljettaja korjasi mäntykuidun katkonnan kauppakirjalla sovittuihin arvoihin, moto isäntäkin kyseli vielä perään, että oliko työmaalla asiat kunnossa, ” se olikin asiallinen huomio ” !

    Aptin teko vaatii tekijältään ammattitaitoa ja ymmärrystä, sekä seurantaa käytännössä motokuljettajan kanssa, silloin karkeimmat virheet eliminoituu pois.

    Itä-Suomessa  oli vuoteen 2011 asti ylipaksun ja lahokuusen hinta sama kuin ko. leimikon mäntykuidun hinta, näiltäkin osin tulevaan hinnan nousuun lähdetään hieman takamatkalta.

     

    Jätkä

    suorittava porras: ”-Jätkälle tiedoksi ,että 5m- 5,5 m ovat kuidun päämitat nykyisin kuljetusteknisistä syistä . Tähän päädyttiin kuljetuskaluston kantavuuksien kasvattamisen myötä . Rekkaan ei saada mahtumaan riittävästi kiloja , jos puut (kuitu)pätkitään  liian lyhyeksi . Pankoista loppuu  mitta kesken ”.

    Luuletko, etten tiedä?

    suorittavalle tiedoksi, että kun kauppakirjaan / hakkuusopimukseen on kirjattu, että kuitupuu myydää esim kuuteen senttiin, niin ymmärratkö, mitä se tarkoittaa? Ja kun siinä lukee, että kuitupuuta katkottaessa käytössä on mitat 27 dm – 55 dm, niin mitä se merkitsee? Ymmärrätkö?

    Niin epäilinkin! Kannattaisi ensin ottaa selvää ja alkaa isottelemaan vasta sitten.

    savo’ttamies

    Suorittavan kannattaa tutustua mitä laki sanoo sopimusrikkomuksista.

    ”<span style=”font-size: small;”><span style=”font-family: Georgia;”>Sopimusrikkomuksen seuraukset vaihtelevat sen mukaan, kumpi osapuoli on syyllistynyt velvollisuuksiensa laiminlyöntiin. Rikkomusten vakavuus vaikuttaa myös luonnollisesti seurauksiin. Yleensä seuraamus on hinnanalennus, virheen korjaaminen, vahingonkorvaus ja viivästyskorko.”</span></span>

    Hakkuusopimuksessa en ole huomannut mainintaa ”kuljetusteknillisistä syistä, puut katkotaan ….”

    Metsuri motokuski

    Rauhoitu nyt jätkä. Ei tässä sinua haluata opettaa kun tiedämme hyvin että taitosi on vertaansa vailla sillä olethan evp metsäkoulun opettaja. Mutta yksi asia sinulta on jäänyt vähemmälle tietämykselle. Se on käytöstavat ja toisen mielipiteen kunnioittaminen. Ei aina tarvii laukoa ”täydeltä laidalta” eikä varsinkaan tarvitse eri ammattiryhmiä mollata heidän työnsä vuoksi, kuten olemme havainneet metsäkonekuskien kohdalla tapahtuvan.

    Valitettavasti itse olin havainnut metsäkoulussa ollessani että vastaavalla asenteella olevia opettajia oli muitakin. Mutta sen jotenkin ymmärsin kun selvitin muutamien opettajien taustoja työelämästä. Valitettavasti muutamilla oli sellainen menneisyys ja vinoutunut ajatusmaailma että ainoa paikka johonka ne voitiin sijoittaa taisi olla enää metsäkoulu. Yksityissektorilla ei enää heille työpaikkoja löytynyt. Tämä on tietysti huono asia, koska he myös toimivat sellaisissa tehtävissä jossa meidän nuorisoa ja myös aikuisopiskelijoita opastetaan ammattiin ja metsässä työskentelyyn.

    Keskustelin tästä asiasta myös muutamien opettajien kanssa, mutta asiallehan ei voitu enää tehdä mitään kun virkoihin oli henkilöt valittu. Mutta sen voin kyllä todeta ettei se viisaus todellakaan ”asu” siellä metsäkoulun opettajissa. Mitä pitempään ne siellä palvelevat sen enemmän ne erkaantuvat päivittäisestä työstä. Sen he ovat itsekkin todenneet.

    köyhälaulaja

    Taneli, kyllä Oulun tehtailla taitaa olla katkonta kuljetin edelleen toiminnassa, muistelen että siellä myös ylisuuret pöllit aikanaan pienittiin hakkuriin mahtuvaksi, samoin muistelen hankintasopimuksissa ylimmän läpimitan olleen 60cm.

    Kuitupuun hinnan kanssahan asialla ei ole mitään tekemistä, vaikka kunnon kokoisesta pöllistä litroja mielellään nopeasti tekikin.

    PS. kävin tehdasvierailulla Pietarsaaren tehtailla 70 – luvun lopulla, oli hyvänmallinen punapää oppaana.

    suorittava porras

    Eipä ole tarvetta isotella . Sillä aptilla ajetaan , mikä ohjeen mukana tulee . Aptit tulivat kuvioihin , kun katkontaa alettiin optimoida jo lähes 20 vuotta sitten.Autokuormien painojen korotus noin viisi vuotta sitten toi kuitupöllin päämitaksi useimmilla toimijoilla 5,5 metriä .

    Muistan hyvin , kun vielä reilu kymmenen vuotta sitten automiehet noituivat sekalaisten ja lyhyiden mittojen aiheuttamia ongelmia kuljetuksessa . Heidän rukouksensa on kuultu ja se näkyy aptissa .

    Onkos muuten tullut mieleen , kuinka paljon tavaraa meni hukkaan , kun tehtiin määrämittaista kolmosta ?

    Vielä tuosta minimiläpimittaan ajosta sen verran , että useimmin minimiin pääsyn estää puun heikko tekninen laatu . Tämä varsinkin koivun kohdalla .

    Normaalisti kehittyneen ensiharvennuspuun käyttöosa on 8,5- 11 metriä . Niistä ei jää paksuja latvoja metsään . Riukuuntuneissa metsissä jää tosin pitkästi latvusta jäljelle , vaikka minimiläpimittaan pyritäänkin . Alle 2000 rungon tiheyksissä kasvatetussa metsässä tätä ongelmaa ei ole ellei lähdetä harventamaan liian aikaisin .

     

     

    Jätkä

    Joillakin on sellainen käsitys, että apsi on vähintään jumalan sanaan verrattavissa oleva ohjelma, joka on niin pyhä, että kaikkien on pakko sitä kirjaimellisesti noudattaa.

    Noinhan se ei voi olla, vaan jos ja kun se ei kertakaikkiaan toimi oikein ja kohtuullisesti, se pitää sotkea suohon. Järjen käyttö myös hakkuukoneen ohjaamossa on suotavaa, jopa pakollista.

    Kyllä jopa metsurikursseilla oli sellaisia urea-aivoja, joilta edes kuiturungon katkominen ns. summakatkonnalla ei onnistunut niin, että latvaan ei olisi jäänyt ainespuuta. Heistä piti kouluttaa konekuskeja, että he olisivat edes jotenkin pärjänneet työpalkallaan.

    Kun joskus sanotaan, että säännöt on tehty rikottavaksi, niin jopa konekuskin pitäisi tajuta, että ohjaamossa voisi käyttää muutakin, kuin nappulaa, jolla pistetään automatiikka päälle.

    Jokainen runko on oma yksilönsä, ei metsässä ole montaakaan samanlaista puuta.

    oksapuu

    Hakkuusopimukseen on helppo kirjata kuka leimikon hakkaa, loppuu se arpominen työjäljestä. Olen myös joutunut puuttumaan hakkuutapahtumaan kun apti on ollut hakkuusopimuksen vastainen…

    Asia oli helposti korjattavissa…

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 182)