Keskustelut Puukauppa Kuitupuun hinta nousussa

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 182)
  • Kuitupuun hinta nousussa

    Merkitty: 

    Havukuitupuun hinnat nousussa 2017, puun hinnoissa mäntykuitu ottanut mukavan 5% keväisen tasonkorotuksen koko maan tilastoissa. Pohjilta tultu ylös +8%. Parhaita keskiarvohintoja viiteen vuoteen.

    Alustavia merkkejä paremmasta, toivottavasti kysynnän nousu pitää suunnan ylöspäin!

    http://statdb.luke.fi/PXWeb/sq/e192d3e9-9197-4909-bf2b-2812139d5c3d

     

  • savo’ttamies

    Olikohan kone hakannut koko talven noilla asetuksilla …vai säädetty kaupunkilais perikunnan leimikolle varttavasten…

    Jos koko talven, melkonen vahinko saatu aikaan puunmyyjille.

    Metsuri motokuski

    Aluksi luulin että ostajana on sellainen yhtiö jonka sahalla ei ole tyven siistijää. Silloin kun tyvilaajentumaa ei saa olla sahalle niin tukki joudutaan lumpaamaan laajentuman takia. Nyt kun kyseessä on yksi suurista niin edellinen toteamus ei päde. Ilmeistä on ollut että lumppauksen syynä on ollut joko halkeama tyvessä tai sitten pieni laho.

    Tuosta kuidun katkonnasta niin periaatteessa apti on ollut väärä. Siinä on ollut liian suuri painotus pitkälle kuidulle. Sen vuoksi kone haki ensiksi pitkän kuidun ja sitten teki mitä sai lopusta. Vika ei sinänsä ollut motomiehen vaan aptin laatijan. Se taas tulee kolmen suuren osalta suoraan tehtaalta. Yleensä näiden yhtiöiden aptia ei motomies saa rukata vaan suostumus pitää saada tehtaalta. Tietysti valveutunut kuski olisi voinut ottaa yhteyttä ostajaan ja esittää aptin muutosta.

    Tuo lahokuusen hinta on itseasiassa aika hyvä. Monesti se on lähempänä viittä euroa. Mutta määrä on yleensä aika vähäinen joten suurta merkitystä hinnalla ei ole.

    Jätkä

    Lahoviallisen kuusen tyvipölkky on mäntymassan tekijälle kuin ylimääräinen herkkupala. Sen hinnoittelu alle kympin on kuin lievä varkaus.

    Myös puolipitkän kuidun katkontaan saisi kuski puuttua, ellei ole niin läpeensä laiska ja tyhmä, kuin jotkut ovat.

    Metsureilta ei tullut koskaan pitkän hakkuussa mokaa, että latvaan olisi jäänyt metritolkulla myyntipuun kokoista runkopuuta. (Tai sitten hän oli niin tyhmä, että hänestä tehtiin motokuski).

    jees h-valta

    Turha tuosta muutaman sentin arvoisesta latvatupsun varresta paljon sauhuta. Ei se ainakaan mikään uudistus tahi näköhaittakaan ole kuten täällä on paahdettu. Yhteen kasaanhan moto ne usein pui. Harvoin paljon kintuissa pyörii.

    Jätkä

    Homman nimi on kuitenkin, että kauppa on tehty koko ainespuun mitat täyttävästä runkopuusta pois luettuna matala MAX 10 senttiä korkea kanto.

    Jos ja kun firma on puun kaatanut ja napannut siitä viisi metrisen tyven, mutta jättänyt jopa 4,5 metriä ainespuuta maahan, kuuluu ostajan maksaa se osa kelvollisesta puusta, joka on hakattu kumoon.

    On useita tapauksia, jossa hakkuukone on tehnyt paksun lumen takia pitkiä kantoja, samoin on nolo motokuski tehnyt paljon karsittuja runkoja / latvoja, jotka ovat olleet liian ohuita latvasta sen takia, että tyvestä on tehty tavalla tai toisella liian pitkä. Tapauksia on, joissa firma on maksanut tärvätystä puusta korvauksen.

    Tuollainen todella tyhmä katkonta pilaa kuituleimikon kaupan, mutta tukkileimikossa se menee aivan varkauden tasolle.

    Kaikenlaisia paskoja päästetään moton puikkoihin, vaikka sinne olisi viisaampiakin saatavissa.

    pihkatappi

    Aina pitäisi olla vahtimassa niin kuin pikkulapsia. Rosvoamista on apteeraus matriisien käyttäminen painottaen jyrkästi tiettyjä pituuksia, kun kauppakirjalla ei moisesta ole mitään mainintaa.

    Jätkä

    Kun puukauppa on tehty niillä ehdoilla, että puut otetaan minimiläpimittaan, niin mikä tuossa on niin vaikeaa ostajalle ja motokuskille? Molemmat pitää ilmeisesti vaihtaa fiksumpiin, taikka panna takaisin koulun penkille. On täysin turha kitpuissa vedota Apsiin, väite on täyttä potaskaa.

    Esim sille, että kuitupuun katkonnassa pitää käyttää vain tavoitepituutta, ei löydy yhtäkään järkevää selitystä. Esim tehtaalla vastaanoton ja mittauksen jälkeen seuraava toimenpide on puiden katkonta.

    En ole yhdessäkään paperi- ja sellutehtaassa nähnyt kuljettimilla viisimetrisiä pöllejä työntymässä kuorintarumpuun, eikä niitä ole nähnyt kukaan muukaan.

    jees h-valta

    Kyllähän tuo hyvä huomio jätkältä on, kieltämättä. Onhan tuossa pihassa järeää latvusta nyt neljä traktorin kärrykuormaa. Kyllä niistä paljon vielä haljeltavaa löytyi vaikka luulisi kyllä ettei nykypäivänä edes kannattaisi latvuksia lähteä moton jälkeen keräilemään. Mutta niiden pitkä (karsittukkin) ainespuuosuus pisti silmään hakkuun jälkeen ja päätinkin ottaa helpon poltinpuuvärkin talteen. Ja mikäs sen helpompaa kun ajaa traktori viereen ja sahata suoraan kyytiläisiä. Välillä on oltu jo plajon tarkempia latvuksen ottajia mutta nyt näyttää olevan syytä alkaa seurata jo hakkuussa tilannetta ja puuttua asiaan heti. Noissakin oli paljon kuitutappia jäljellä.

    Puuki

    Pyöreän puun  ostohinta määräytyy jälkeenpäin sen mukaan mitä mittoja  ja laatuja ostaja sattuu kulloinkin tarvitsemaan ja siitä kuinka motokuskit osaa hommansa.  Niinhän se on että alkuperäinen kauppasopimus on vain ostajan tekemä suuntaa antava arvio (syötti?) kaupan kohteena olevan puutavaran todellisesta myyntihinnasta.

    Helppoa ja riskitöntä ostajille ; myyjille jää vain vähän tai usein ei ollenkaan mahdollisuuksia vaikuttaa lopputulokseen.

     

     

    Metät kunnossa!

    Jätkälle – kyllä ne katkontalinjat on muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ainoastaan paperitehtailla (hiomopuu). Normaalissa sellukuorimossa erillistä katkontaa ei ole, ja mainitsemasi 5 metrinen ei tuota katkomattomanakaan mitään ongelmaa missään prosessin vaiheessa.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 182)