Keskustelut Puukauppa Kuitupuun hinta

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 51)
  • Kuitupuun hinta

    Metsä Groupin ostopäällikkö Perälä sanoo kuitupuun hinnasta tänään Rovniemellä seuraavasti: ”Selvää on, että kysynnän kasvu vaikuttaa hintaan, mutta kuinka paljon, se jää nähtäväksi. Kyllä näiden määrien liikkeelle saamiseksi tarvitaan rahaa”.

    10% hinnan nousu olisi minun mielestäni ihan mahdollista, sehän ei euroina mottia kohti ole juuri mitään. Mutta kun nyt saa tienvarressa isosta läjästä mäntykuitua 30 euroa, voisi se kolmen vuoden päästä olla sitten 33.

  • metsänvartija

    Venäjän kun saisi pelattua pois puumarkkinoilta niin se olisi kotimaisen puun hinnalle ja kysynnälle erittäin hyvä.

    Korjuukustannukset on Suomessa kovat, niihinkin voidaan vaikuttaa omin päätöksin.

    Poliitikot määrää vallitsevan ympäristön, siiinä pitää toimia.

    Apli

    Metsänvartija tossa totesi että korjuukustannukset on kovat suomessa se on totta… Yhtä asiaa olen metsänomistajana aina eniten ihmetellyt on se että esim viime syksynä näin 3 eri yhtiön hakkuuketjut korjaamassa puuta 5km säteellä toisistaan, oli 2 ison ja yhden sahan koneketjut eli moto ja ajokone.. En ole koskaan tätä ymmärtänyt, miksei suomessa ole yleistynyt sellaiset firmat jotka korjaa puuta monelle eri käyttäjälle? Sanokaa viisaammat miksi näin ei ole, sehän säästäisi rahaa aivan tolkuttomasti ja sillä voisi olla vaikutusta jopa puun hintaan..

    kuusessa ollaan

    Yhtiöt pität omat yrittäjänsä ruodussa, eli toiselle tekeminen eip käy…

    Rane

    Itse asiassa isommat urakoitsijat kyllä usein tekevät savottaa useammalle asiakkaalle mutta eri ketjuilla.
    Yhtiöillä on jokaisella omanlaisensa mitat,laatuvaatimukset,arvoapteeraustaulukot,tiedonsiirrot,korjuuaikataulut yms.
    Hankalasti yhteensovitettava yhtälö.

    kuusessa ollaan

    Woodforce-tietojärjestelmän piti olla ratkaisu tähän ristiintekemiseen, mutta ilmeisesti UPM jäi siitä pois?

    pihkatappi

    Olen työllistänyt yhden koneketjun ajokonetta omilla hakintahakkuilla. Ovat ketjuttaneet niin että siirto on ollut mahdollisimman lyhyt ja hyvin on homma toiminut. Taitaa koneketju tehdä MHY:lle työtä, ajokoneella ei ole hoppu tuon harvennuksia tekevän moton perässä joten ovat ajaneet sitten metsuripuita välissä.

    Metsuri motokuski

    Nyt olisi kiva tietää että mistä löytyy se tieto että Suomessa on kalliit korjuukulut. Sen ymmärrän että ilmastollisesti ja maastollisesti korjuu voi olla haasteellista mutta ei varmaan siten että kuutiokohtainen taksa olisi liian korkea. Viimeisen metsälehden tilaston mukaan metsäpuolen kannattavuus oli viime vuonna noin 2-3 %. Joten aika pienillä marginaaleilla mennään. Siihen en myöskään usko että konekalustolla syödään kannattavuus noin pieneksi.

    Tilanne on se että metsäpuolella taksat on vedetty niin tiukalle että tuotto saadaan konekohtaisen hakkuumäärän kasvulla.

    uudehko metsänomistaja

    Korjuun hinnan väitetään Suomessa olevan korkea. Saattaa ollakin, en tiedä. Yritämpä analysoida.

    Suomi on varsin tasainen maa. Tosikorkeita vuoria ei ole lainkaan, eikä paljon korkeita jyrkänteitäkään. Yhteiskunta on avustanut hyvin kattavan metsätieverkon rakentamisen. Talvi tekee suomen maat yleensä hyvin kantavaksi. hakkuukohteet ovat valitettavan pieniä ja niiden yhdistelyyn tarvitaan paljon ajatuskapasiteettia.

    Korjuukalusto on pääosin uutta ja modernia, Kotimainen kaluston valmistus huomioi hyvin mahdolliset paikalliset olosuhteet. Suomessa käytetyt autot ovat kantavuudeltaan tosi suuria.Kalustoa käytetään korjuuaikana liki ympäri vuorokauden. Kuitenkin vuosityöaika saattaa usein vuodenajoista johtuen jäädä varsin vaatimattomaksi. Kaluston hankintahinnan suhteessa tuottoon luulisin olevan Suomelle edullinen, samoin käyttökustannusten.

    Suomessa koulutetaan perusteellisesti työvoimaa korjuuseen. Ajoittain saattaa työvoimasta olla puutetta, Työvoiman kustannustaso vaikuttaa Suomen hintatasoon nähden kohtuullisena.

    Siinäpä mietteitäni korjuun kustannustekijöistä. Ainakaan näistä ei löytynyt yhtä selkeää syytä korjuun väitettyyn kalleuteen.

    kuusessa ollaan

    Yksi syy korjuukulujen väitettyyn korkeuteen Suomessa lienevät pienet leimikot, ainakin koneyrittäjät sitä pitävät jo ongelmana. Esim. ruotsissa työmaiden koko suurempi, johtuen siitä että paljolti metsät omistavat yhtiöt ja valtio.

    Meillä metsäpalstat sirpaloituvat koko ajan vain enemmän, mikä syö tehokkuutta. On aivan eri tehdä vaikka yksi tuhannen motin kuvio, kuin kymmenen satamottista, joiden välillä on 20-40 kilometrin siirrot, sekä motolle että ajokoneelle. Ajokoneen tehokkuus laskee nopeammin kuin moton noilla pikkupalstoilla, sillä kuormien kokoaminen hidastuu, jos uralta esim tulee 2,5 kuormaa, eikä 5 kuormaa.

    jees h-valta

    Hyvinpä tuntuu hommat pyörivän ja puut lähtevän metsistä. Olkoon sitten kallista jos joltain siltä tuntuu. Pääasia että toimii.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 51)