Keskustelut Metsänomistus korvaus tien käytöstä

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 33)
  • korvaus tien käytöstä

    Jälleen tähän ”törmäsin”.
    90-luvulla tehtiin metsätie, jonka naapurustossa on melkein 20 tilaa. Vain kaksi sukulaista lähti matkaamme, tietä kustantamaan. Noin 5.000, 10.000 ja 15.000 euroa.

    Nyt sitten tullee kerran viidessä vuodessa ystävällinen kysely ”voiskos tietä käyttää, kun on toisaalle matkaa kilometrin luokkaa ja matkalla viisi tilaa”.

    ”Pikkasen” perseestä ! Virallinen korvaus naapurin myynnistä nyt on 400-500 kuution kaupasta noin 100 euroa.

    Vähän sama olisi, jos omistaisin kerrostalomme kaikki pihan autopaikat, ja naapurit käyttäisivät paikkoja ilmaiseksi !!

  • Väkitukko

    Korpituvan Taneli kehotti 13.2. ottamaan tieasioissa yhteyttä metsänhoitoyhdistykseen, Metsoon tai muuhun tiesuunnittelun hallitsevaan tahoon. Ilmeisesti metsänhoitoyhdistykset eivät ainakaan tässä vaiheessa kovin hanakasti tuppaa tiepuolelle; täälläpäin en tiedä ainuttakaan sellaista metsänhoitoyhdistystä. Ei se ole Metso, kuten ”Korpitaneli” esitti, ei Teeri eikä edes Kontio vaan Otso, joka tiehankkeissa huseeraa.

    Muutenkin Tanelin esittämät ohjeet ovat niin sekavia ja osin paikkansa pitämättömiä, että ylivoimaisesti parasta olisi ollut pitää ne omana tietonaan. Jotta tällä palstalla pysyisi edes jonninmoinen uskottavuus, niin en ala tässä vaiheessa korjaamaan Korpituvan Tanelin antamia ohjeita. Syy on se, että jotain muutoksia tietämääni on voinut tulla viimeisten vuosien aikana. Joka tapauksessa mahdolliset muutokset eivät voi tukea Korpituvan Tanelin esittämää.

    Ammatti Raivooja

    Paras suunnittelija on tientekijä. Kääntöpaikasta kun ei tee virallista tietä niin kukaan ei ainakaan ilmaiseksi sitä tietä käytä.

    Korpituvan Taneli

    Tämähän se on ongelma Suomen metsätaloudessa. Tietä ei sen teon aikana tarvitse kukaan ja kun se on valmis niin sitten se on ”jokaimiehen oikeudella” kaikkien käytössä.

    Tähän tapaukseen ei enää auta, mutta uusissa hankkeissa aina tietoimitus pystyyn.
    Kokemuksesta sanon että tiehanketta ei kannata lähteä ajamaan yksin tai kaksin. Siihen kannattaa valjastaa aina mukaan MHY tai Otso tai jos on joku muu taho joka osaa suunnitella tien. Suunnittelu todellisten tarpeitten eikä isäntien änkyröinnin mukaan. Sitten kokous johon kaikki kutsutaan. Tässä vaiheessa alkaa tulla sitten niitä perusteltujakin muutosehdotuksia, jotka tietenkin pitää yrittää sovittaa suunnitelmaan. Sitten tietoimitus pystyyn, jos tien osakkuuksista lähtee mukaan yli 50%, niin loput tulee vikisten perässä.

    Olemassa olevalle tielle ohjeita jo tuossa tulikin. Laskut vain liikkeelle.
    Jos on joku isompi kunnosapitosatsaus tiedossa, tai peräti perusparannus, niin tuon yllä olevan ohjeen mukainen menettely.
    Muutenkin kannattaa yrittää saada tie aina siihen malliin että kaikki sen käyttäjät ovat myös osakkaita. Näin saadaan kunnossapito hallintaan ja epäsopukin lopulta laantuu.

    Metso vaihdettu Otsoksi, kun Väkitukko vihjasi 14.2-15

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Väkitukon väkitukkoinen viesti tuntuu olevan että , en mää muuta tiedä mutta Taneli on aina väärässä, kirjoitti mitä kirjoitti.

    Kiva kun oikaisit kirotusvihreeni Metso –> Otso.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Mhy kait enemmän mukana teiden kunnostuksien toteuttajana. Siinä roolissa ainakin syksyllä siihen yhdistykseen yhden laskun maksoin.
    En pitäisi lainkaan huonona jos pikkaisen vielä aktivoisivatkin sitä toimintaa. Metsäkeskus kun ei oikein paljon perään huutele tien teon jälkeen.

    Korpituvan Taneli

    Jees H-valta:
    ”Mhy kait enemmän mukana teiden kunnostuksien toteuttajana. Siinä roolissa ainakin syksyllä siihen yhdistykseen yhden laskun maksoin.
    En pitäisi lainkaan huonona jos pikkaisen vielä aktivoisivatkin sitä toimintaa. Metsäkeskus kun ei oikein paljon perään huutele tien teon jälkeen.”

    Noissa asioissa suuria paikkakuntakohtaisia eroja. Täälläpäin tämä, aikanaan Tapio, sitten metsäkeskuksen toinen siipi ja nyt Otson nimellä, on kyllä ollut hyvin aktiivinen oja- ja tieasioissa, myös hankkeen valmistumisen jälkeenkin. Ovat herätelleet tiekuntia uudelleen henkiin, kun toimijat on menneet manan majoille yms. Viime aikoina on kai joitain teitä siirtynyt heidän tieisännöintinsä piiriinkin.
    MHY on herännyt näihin hommiin vasta näinä vuosina.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    paskolammi

    Vähän kuin Ammatti Raivooja kirjoitti, meillä tien loppupää 1,4 kilometriä onkin ei-virallinen tie. Eli tilamme sisäinen tie on yksityinen tie.
    Mutta ollaan Ystävänpäivän hengessä, ja päästetään naapuri tielle tuolla virallisella (VIRATTOMALLA) 100 euron korvauksella 😉

    paskolammi

    Niin, minkäs suuruisia korvauksia olette saaneet ”tievuokrana” ?

    mehtäukko

    Joo,ihan sitä odotellessa.
    Aiemmin mainitussa tapauksessa tänään kävelin ajo-urat,joita oli yritetty monesta kohti palstalle.Kahden ajetun uran varrelta ja laanista oli poistettu n.20-30 puuta (tukkirunkojakin) ja pilalle murjottu kymmenkunta.
    Nyt mennyt niinkuin elokuvissa…?!

    Metsuri motokuski

    Niin. Missähän se vika sittenkin voisi olla kun ajourat suunnitellaan kuviolle niin että pohjat pettää. Eiköhän se vika ole siellä suunnittelu puolella ja väärässä hakkuu ajankohdassa.

    Itse en myisi leimikkoa ollenkaan jos omatunto ei kestä sitä että ajourien pettäessä uusia korvaavia uria etsitään muualta, Sitä saa mitä tilaa. Ehkä ensi kerralla kannattaa pohtia ilmakuljetusta puille jos jälki ei kelpaa.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 33)