Keskustelut Tekniikka korjuuvauriot

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 207)
  • korjuuvauriot

    Merkitty: 

    traficomin  rakisterin  mukaan  ajokoneiden  painot  ovat  nousseet useilla  tonneilla , vaikka   korjuukelit    huononee   vuosivuodelta   myös niiden  leveydet   ovat   kasvaneet   2,8 m   yli   3  metriin  tälläinen  kehitys  ei  ainakaan  palvele  metsänomistajaa  . mutta   metsäyhtiöitä   kylläkin tuottavuudessa  onkohan  kehityssuunta  väärä  kun  korjuuvauriot   ovat  lisääntyneet  kokoajan ?

  • jees h-valta

    Oletettavaa on että jos jotkut kaupan ehdot sovitaan niistä myös korjuun suhteen pidetään kiinni. Koska sopimusrikkomus tulee varmasti kalliimmaksi käräjöirä kuin pitää sovitut. Olen silti aivan samaa mieltä että kaikki ensiharvennuksia myöten voidaan tehdä jopa mahdollisimman isoilla koneilla. Ei se koneiden koosta ole kiinni vaan niistä puikoissa olijoista. Jotka saisivat olla mieluusti ammattivastuullisia.

    Koivunkaataja2

    Kyllä suorittava esittää nyt kyllä satuja.

    Pienet koneet pieneen metsään isot koneet isoon metsään.

    Perun puheitani ,raivuri pieneen metsään!

    Seuraavaksi sampo!

    Visakallo

    Enpä haluaisi omistaa metsää tulla suorittavan suunnalla! Erittäin yksioikoista ”isolla koneella joka paikkaan” -ryskäämistä tuntuu siellä olevan puunkorjuu. Tapahtui metsässä ihan mitä tahansa vahinkoa, syy on  a i n a  metsänomistajan! Meilläpäin jo puunostajien kilpailukin tekee sen, ettei moiseen ole varaa. Tässä nähdään, miten perin erilaisia käytäntöjä maasta voi löytyä jo alle parinsadan kilometrin säteellä!

    metsänkasvattaja

    jos  ajokoneen  leveys on  yli   3 metriä  niin  pakostakin   ajourista  tulee  jopa5 metriä  leveitä  se  on  liikaa ensiharvenuksissa . en  ymmärrä  miksi  pitää  sillä  päätehakkuu  koneella  yrittää tehdä  vaikeita   eh kohteita  joihin tarvittaisiin eri  kone  ja  varmaan   kohteen  parempi  raivaus  ja  ajourien  suunnittelu , että  lopputulos olisi hyvä .

    jees h-valta

    Raivaus taimikkoon ja sen jälkeinen elämä tähtäimessä hyväpuustoinen ja hyvätuottoinen ensiharvennus. Sillä minä kasvatan ja sillä myös vuosittain metsästä tienaan.

    Visakallo

    Sen minä haluaisin tässä elämässä vielä nähdä, että Jesse tai kuka muu hyvänsä tienaisi ensiharvennuksilla!!

    Metsäkupsa

    Itse olen samaa mieltä suorittavan kanssa. Energiapuuhakkuu ei kuulu metsänkasvatus ohjelmaani. Samoin pienet hakkuukoneet saavat pois metsistäni. Isolla kun tekee ensiharvennuksesta alkaen, niin samat urat ja ulottuvuudet ovat kohdallaan koko kietoajan. Myös samalla voi tehdä samalla koneella aukot ja harvennukset koneita siirtelemättä.

    Maani ovat viljavia, joten kasvu nopeasti hoitaa ensialkuun silmissä leveän ajouran.Isot koneet pääsevät paremmin suorilla mutkittelemattomilla ajourilla useinpien kivien ym. yli.

    Visakallo

    Moton sopiva koko riippuu viime kädessä hakattavan puuston järeydestä. Järeiden sorvitukkimetsien hakkuissa käytetään suurempia motoja, ja hoikemmissa metsissä vähän pienempiä. Energiapuuharvennukset tehdään saman kokoluokan motoilla kuin muutkin harvennukset. Ajouraväli pitää olla sama kuin seuraavissakin harvennuksissa.

    Jätkä

    Kolme metriä leveä ajokone ei tarvitse viiden metrin levyistä väylää. Jos ajourat joutuu sovittelemaan maastossa sivukalteviin paikkoihin, nii ajo pitää tehdä pyörävarusteisella ajokoneella, ei kantavilla teloilla…

    Nyt on tullut esiin jo se puute korjuuhenkilöiden taholla, että ajourien suunnittelu ja toteutus on jätetty tyystin tykkänään tekemättä. Ensiharvennuksen alla pitää korjuusta vastaavan henkilön ( entinen nimike korjuutyönjohtaja) perehtyä leimikkoon ja sen maastoon ja laatia ajourasuunnitelma. = mistä puut kuljetetaan ja minkälaisilla keruu-urilla kuormat kootaan. Siinä ei pidä kysyä konekuskin mieltymyksiä, vaan tehdä hyvä verkosto, jota voi sitten käyttää jopa Jeessin päätehakkuussa kymmenen vuoden kuluttua umpeen vesakoituneessa risukossa, josta kertyy 80 % hake risua ja 20 % huonolaatuista kuitupuuta, joka jeessin mieliksi nimetään Harjavallan tukiksi.

    suorittava porras

    Yhtiön liputtamat ajourat jäivät historiaan jo lähes 30 vuotta sitten . Siihen asti urakointisopimus edellytti merkittyjä ajouria. Muutaman kerran yhtiö joutui maksumieheksi , kun kone upposi heidän merkitsemälleen ajouralle hieman perusteellisemmin. Tämän seurauksena työ ulkoistettiin yrittäjälle ja käytännössä sille motokuskille , joka palstalle vietiin.

    Suunnittelu  tapahtuu käytännössä kopista käsin kiertämällä ensimmäinen ura leimikon ympäri. Sen paremmin suunnittelu onnistuu , mitä esteettömämpi näkyvyys palstan eri osiin vallitsee. Jalkamies jää siinä hommassa toiseksi ja pahimmillaan loukkaa itsensä kompuroidessaan raivatun puuston seassa. Jos palsta on vielä peitteinen , lopputulos on vielä heikompi , kun jalkamies tarkastelee palstaa huomattavasti  alempaa , kun motokuski kopistaan.

    Jätkän uho urien merkitsemisestä on ihan turhaa. Hyvä , kun edes tilan rajat ehtivät liputtaa. Palstallekin joutuu ajelemaan usein ihan käsikopelolta ilman nauhan nauhaa ,vaikka reitin tulisi olla merkitty.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 207)