Keskustelut Tekniikka korjuuvauriot

Esillä 10 vastausta, 191 - 200 (kaikkiaan 207)
  • korjuuvauriot

    Merkitty: 

    traficomin  rakisterin  mukaan  ajokoneiden  painot  ovat  nousseet useilla  tonneilla , vaikka   korjuukelit    huononee   vuosivuodelta   myös niiden  leveydet   ovat   kasvaneet   2,8 m   yli   3  metriin  tälläinen  kehitys  ei  ainakaan  palvele  metsänomistajaa  . mutta   metsäyhtiöitä   kylläkin tuottavuudessa  onkohan  kehityssuunta  väärä  kun  korjuuvauriot   ovat  lisääntyneet  kokoajan ?

  • mehtäukko

    Aten esimerkin syy on hyvin yksinkertainen:motokuskin ammattitaidottomuus. Hänenhän kuuluu ilmoittaa korjuupomolleen heti tuollainen tilalle.

    jees h-valta

    Tuskin motokaan on vielä vaivaan havahtunut. Sehän havuttaa eteensä koko ajan. Mutta ajokone on puhkonut sitten hennon kuntan mennen tullen pohjakivennäiseen ja saanut urat aikaan. Onko tuossa kohtaa enää mitään tehtävissä, no ei. Vahinko on sattunut ja sen ennakointi olisi vaatinut asiaan paikan päällä perehtymistä. Sellaista ei tehdä ja siksi näitä tulee. Jos edes maanomistaja ei ottanut vinkistä vaaria onko edes korvausasioista kovin relevanttia olla vääntämässä?

    ate

    Jees! Muualla asuva metsänomistaja oli kertonut terveiseni mhy:n toimihenkilölle, mutta tämä oli siitä huolimatta vakuutellut hänelle, että kyllä se korjuu onnistuu ihan hyvin kesälläkin. Jos mhy:n kaveri olisi kävellyt 5-10 minuutin lenkin kuviolla, niin olisi tullut kyllä toisiin ajatuksiin.  Jos ”ostomies” olisi tehnyt samanlaisen lenkin, niin varoitusvalon olisi pitänyt kyllä syttyä ja kesäkorjuutakaan ei olisi tehty heti kelirikon perään. Korjuun osuuden ”Mehtäukko” jo tuossa ruotikin.

    Näitä tämänkaltaisia leimikoita sattuu tasaiseen tahtiin silmiin, kun ajelee tuolla metsäteillä. Korjuutakaan on paha syyttää kaikesta, kun peli on menetty jo siinä vaiheessa, kun silmät ummessa tehdään kauppaa ja ketjutetaan leimikoita.

    suorittava porras

    Keskeisin ongelma on ,että leimikolla ei käydä ajoissa. Monesti ennakkoraivauskin tehdään vasta nipinnapin ennen hakkuuta ja silloinkin vähän miten sattuu. Sen jälkeen jalkamiehellä ei olekaan enää asiaa palstalle risujen sekaan maastoa arvioimaan. Ongelmapaikat ovat risumaton peitossa. Motolla mennään ,mistä hyvältä näyttää ja homma saattaa onnistua ihan hyvin. Ajokone saapuu palstalle jo moton ollessa seuraavalla työmaalla ,joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää yrittää vain ajaa ne puut ,jotka on levällään. Jos kelirikko painaa päälle ja tiet ovat tulossa painorajoituksen piiriin ,kalikat kerätään keinoja kaihtamatta. Esim. tukkia ei jätetä sinistymään.

    Aikanaan hoidetussa metsässä moni asia voidaan hoitaa paremmin. Kun on riittävästi näkyvyyttä ympäristöön eikä maan pintaa peitä risumato, voi korjuukelpoisuuden ja maan kantavuuden todeta vähällä vaivalla. Tämä ei kuitenkaan ole motokuskin ensisijainen tehtävä, vaan niiden ,jotka käyvät palstalla ennen konemiehiä. Satatsien vahinko on jo syntynyt ,jos kone viedään palstalle väärään aikaan ja homma joudutaan keskeyttämään.

    Yksi ongelmia aiheuttava tilanne on ,että ensiharvennus osoittautuukin ylispuukohteeksi. Tästä ei hakkuuohjeissa useinkaan nää mitään viitteitä. Jos kohteelle viedään pieni harvennuskone tai hakkuukone pienellä kouralla ,on vaurioita luvassa varmasti. Isojen puiden käsittely pienemmän puuston seassa vaatii järeämmät vehkeet. Tämä monilta pieniä koneita suosivilta valitettavan usein unohtuu.  Kohteesta on saatava riittävästi tietoa oikeita valintoja varten.

    jees h-valta

    Nyt suorittava kyllä maalaili eikä itse asia kostunut tuosta mitään. Metsän hoito ja maaston kantavuus ovat aika tavalla kaksi eri asiaa. Eikös juuri suoritettu ennakkoraivauskin suorastaan paranna kantavuutta. Ja tuo että mo olikin hoitanut infoa eteenpäin jäi minultakin huonosti luetuksi. Olisi vain pitänyt laittaa vasta kesälomien jälkeiseksi tuollainen palsta. Silloin kovuutta olisi ollut jo paremmin. Kaikesta huolimatta noita tapahtuu eikä siinä enää työn kesken ollessa keskeytyksestä ole mitään hyötyä. Kuten suorittava oikein mainitsi puut ajetaan pois varmasti saman tein. Ei niitä kyllä siellä maastossa pilata.

    Puuki

    Kesäkorjuukelpoinen palsta muuttuu talvikorjuukelpoiseksi, kun sulan maan aikaan sataa vettä tarpeeksi paljon.  Silloin painavalla ajokoneella ajelu voi tulla kalliiksi metsän pilalle menon takia.

    suorittava porras

    Tuohon riittää kunnon ukkoskuuro ,kun puut ovat levällään ,mutta vielä ajamatta. Kerran kyseisessä tilanteessa reilun hehtaarin energiapuut mätänevät paikoilleen ,kun ajo ei onnistunut kesällä eikä talvella kahteen vuoteen.

    Metsuri motokuski

    Tuon keskusteluun vielä yhden osapuolen. Teollisuuden. Nykyään teollisuuden puuvarannot ovat mahdollisimman pienet. Varannot pyritään pitämään pystypuissa niin kauan kuin suinkin. Kun valmistelen leimikoita korjuukuntoon niin emsimmäiset kysymykset ovat milloin voi korjata ja minkälaista puuta siellä on. Varsinkin kuusikuidusta ja myös kuusitukista saattaa yllätävänkin nopeasti tulla tarvetta teollisuudelle. Silloin aletaan kyselemään mistä puuta otetaan. Voidaanko talvikohteita siirtää kesäkohteiksi ja kesäkohteita kelirikkokohteiksi.

    Tässä vaiheessa sillä toimihenkilölläkin on sitten paineet hankkia sitä puutavaraa jostain. Jos toimihenkilö päättää päästää moton metsään maanomistajan suostumuksella niin puut tuodaan poikkeuksetta aina myös laaniin. Jälki nähdään sitten sen jälkeen. Usein moto on useita päiviä edellä ajokonetta joka lopullisesti sen kantavuuden mittaa.

    Kuka on tästä korjuujäljestä sitten vastuussa. Minusta kaikki jotka siellä metsässä puuhaavat. Niin teollisuus, toimihenkilöt, metsänomistajat kuin yrittäjät kuskeineen. Yhden tahon syyllistäminen ei ole oikein.

    metsänkasvattaja

    silloin  kun  yhtiöitten  on pakko  saada  tiettyä  puuta  itselleen , niin  silloin  ei  takana  ole  mitään muuta  kun rahanahneus   josta  kärsii  joka taho  metsänomistajasta   ostomieheen  voi  kysyä  onko  se   sen  arvoista  ?

    suorittava porras

    Yhtiö toimittaa sitä ,mitä tilataan. Ei ole kyse sen ihmeellisemmästä asiasta. Vain nopeat toimittajat pysyvät kilpailussa mukana. Se ,että leimikon  todellinen tila poikkeaa  metsäsunnitelmien tiedoista, on tuskin yhtiön vika. Niillä tiedoilla mennään ,jotka on käytössä.

Esillä 10 vastausta, 191 - 200 (kaikkiaan 207)