Keskustelut Tekniikka korjuuvauriot

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 207)
  • korjuuvauriot

    Merkitty: 

    traficomin  rakisterin  mukaan  ajokoneiden  painot  ovat  nousseet useilla  tonneilla , vaikka   korjuukelit    huononee   vuosivuodelta   myös niiden  leveydet   ovat   kasvaneet   2,8 m   yli   3  metriin  tälläinen  kehitys  ei  ainakaan  palvele  metsänomistajaa  . mutta   metsäyhtiöitä   kylläkin tuottavuudessa  onkohan  kehityssuunta  väärä  kun  korjuuvauriot   ovat  lisääntyneet  kokoajan ?

  • Jätkä

    Lokomo 909: aikoihin läheskaissa ajokoneissa oli suhteellisen teräväolkapäiwet ja kapeat renkaat. Mutta nykykoneissakin – kun pyöriä on pantu minet peräkkäin, ne kanttaavat rajusti käännöksissä, kun koneissa on runo-ohjaus. Pitäisi joko akseliuen – taikka pyörien kääntyä.

    Myös kantavat telat aiheuttavat luiskahtelua sivuttain, eikä kone pysty kykemaan aina sieltä mistä kuski sen irittää saada menemään.

    Kyllä kai Ruotsalainen Mini-brunet oli varsinainen kehitysloikka ajokoneiden taipaleella. Minusta sen pienempiä koneita ei metsässä tarvittaisi ja päivitettynä nykyaikaan nii materiaalien kuin muunkin varustuksen suhteen se olisi ajokoneissa edelleen kova sana kasvatushakkuilla.

    Ihmettelen noiden Konemiehiksi tekeytyvien mielipiteitä, kun he ajattaisivat vain suurimmilla mahdollisilla ja kuitenkin esim lavettien kanssa tuhraavat kuin pikkulapset. Jos kone ajetaan lavetille, niin se on yks hailee, siirretäänkö sitä kilometri vai viisi. Oikea kone kohteeseen, niin Jeessikin näkee oikein tehdyn hakkuun jäljen.

    Jalapa

    Eikös puoli vuotta sitten jätkä haukkunut kaikki pikkukoneet silakkapuntareiksi?…. Mistäs ny tuulee?

    Jalapa

    Itse käytän työssäni ristikkopuominostureita, traverssinostureita ja trukkeja joilla nostellaan veneitä. (1-20t). Ja voin kertoa, että yleensä kannattaa ottaa se kone, mikä nostaa varmasti. Ei tietenkään ammuta tykillä kärpästä, mutta ei nosteta nosturilla mikä juuri ja juuri riittää.

    Motohommissa en ole ollut, mutta uskon; ’isompi on parempi’.

    Metsuri motokuski

    No jätkä tietää metsäkoneista yhtä vähän kuin minä eri moottorisahoista. Ammattitaitoista voi esittää mutta kun kaikki tieto koneista, yrittäjyydestä ja nyky hakkuutavoista perustuu kuulopuheisiin ja olettamuksiin niin eihän siitä hyvää seuraa.

    Jätkä

    Ensimmäisen kerran olen oikean metsätraktori puikoissan ollut v. 1970. Evolla oli kaksi metsätraktoria ja kaksi metsävarusteista maataloustraktoria.

    Vuosien saatossa Jätkä on osallistunut lähikuljetuskoulutukseen sekä metsäkoneilla, että varustetuilla.

    Takaan, että Mopokuski ei ole ajanut – ei edes ohjaamossa käynyt vm 2020 Hybridi- hakkuukoneella. Vaan minäpä olen! Ja kone on vielä ehjä.  Yksi vika siinä on: Se on helvetin iso.

    Metsuri motokuski

    Olet oikeassa. En ole enää koneeseen noussut viimeiseen pariin vuoteen työn merkeissä. Mutta sitä ennen jonkun kerran että erotan asiasta jotain tietävän puheet.

    Apli

    Kannattaa katsoa Youtubesta Seppäsen Jannen videoita niistä saa oikein hyvän kuvan nykyaikaisesta puunkorjuusta pois lukien energiapuun korjuun sitä hän ei tee..

    ate

    Omien kokemusten ja havaintojen perusteella korjuuvaurioiden välttäminen alkaa jo leimikon suunnittelusta ja valmistelusta. Mikä on leimikon korjuukelpoisuus? Milloin maapohja kantaa ja milloin ei? Missä on ”laanin” paikka ja mikä on kantavuus siellä ja sinne johtavalla uralla? Pitääkö tehdä ennakkoraivaus ja tekee sen, mikäli on tarvetta. Nämä asiat pitäisi olla selvillä jo ennen koneen tuloa leimikolle.

    Koneen kokoa ratkaisevampaa on mielestäni se kopissa oleva kuski. Toisilla on taipumuksia ja silmää näihin hommiin ja toisella ei. Aika usein tuntuu ”työmaasuunnittelu” jäävän vähän köykäiseksi. Laanin ja ”auton” paikka katsotaan, mutta varsinaiselle korjuukohteelle tuntuu riittävän vilkaisu kartasta. Aika monella tavallisella hakkuukohteella ihan muutaman minuutin patikalla saisi jo uraverkoston kohdilleen. Hyvä kuski tekee hyvää jälkeä, olipa kone iso tai pieni. Toki ylispuuhakkuissa ja päätehakkuissa riittävän järeä kone vahvalla nosturilla mahdollistaa sen, että puut voidaan kaataa haluttuun suuntaan. Leveillä teloilla on saatu lisää kantavuutta, mutta myös leveämpiä uria, jotka näyttävät murtavan maata mutkissa aika tehokkaasti, joten tie onneen ja autuuteen nekään eivät ole.

    Itse pitäisin yhtenä merkittävänä syynä lisääntyneille vaurioille nykyisiä puukauppa ja korjuukäytäntöjä. Puukaupat tehdään verkossa ja osto käy metsässä, jos sattuu kiireiltään ehtimään. Leimikot nauhoitetaan entistä harvemmin perusteellisesti ja hakkuu polkaistaan käyntiin heti, kun tiedot on saatu syötettyä järjestelmään. Kärjistetysti voisi todeta, että pahimmillaan kukaan ei oikeasti tiedä mitkä olosuhteet leimikolla ovat, kun kaikki vain luottavat erilaisiin tietojärjestelmiin, kuin pässit suuriin sarviinsa.

     

     

     

    jees h-valta

    Atella on kyllä oivaa tietoa asioiden laidasta mutta ei ratkaisuehdotusta kuitenkaan. Ei kait tuo oikein tuon kummempaa voi olla vai mitä ate? Kuka siellä leimikolla sitten asioita suunnittelisi? Jos ostaja siellä käy ei hän kyllä ainakaan tähän asti juurikaan leimikon työstöä ole suunnitellut. Korkeintaan rajat merkannut. Koneketjuissa ei mitään löysähemmoja ole työnsuunnittelua tekemään.

    ate

    Hyviä kysymyksiä ”Jees”. Kuka vastaa esim. siitä, että kesäkorjuukelpoisena myymäsi leimikko on oikeasti kesäkorjuukelpoinen, eikä vain paperilla? Sama raivaustarpeen suhteen? Ei se ainakaan korjuuyrittäjän vastuulla ole, jos myyjä ei tiedä mitä on myymässä tahi osto on siunannut pehmeän turvemaa vitelikon kesäkorjuukelpoiseksi. Jos kokoojaura on vedetty leimikon märimpään kohtaan ja ajourat on miten sattuu ja puut täynnä pilkkoja, niin ei se ainakaan myyjän vika ole, eikä ostomiehenkään tehtävä ole osoitella, että miten ja minne ne urat pitäisi vetää?

    Jos leimikon jokainen osapuoli hoitaisi oman ruutunsa huolella, niin aika monta miinaa olisi vältetty. Nyt vain on viimeisen parin kymmenen vuoden aikana menty sellaiseen tyyliin, jossa kaikki suunnittelu ja vastuu näyttävät valuvan sinne urakoitsijoiden suorittaviin portaisiin. Pääasia, että puukaupan teko sujuu mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti kaikilta osapuolilta.

    Esimerkki valaiskoon: Muuan toisella paikkakunnalla asuva tuttuni pyysi minua tekemään ennakkoraivauksen alueelle, jonne suunnitteli harvennushakkuuta. Muutaman hehtaarin kuvio näytti olevan metsätien varressa vaaran rinteessä olevaa hiesupitoista kivennäismaata. Raivasin kuvion ja panin samalla merkille, että maaperä olikin monin paikoin varsin märkää ja pehmeää ihan kuivana aikanakin. Kerroin havaintoni omistajalle ja sanoin, että teetä talvileimikkona, koska paikoin on niin pehmeää, että kesällä tulee paljon vahinkoja. Seuraavana loppukeväänä/alkukesänä ajoin sattumalta paikan ohitse ja hämmästyin, kun huomasin savotan alkaneen. Ihmetyksellä jäin katsomaan, kuinka joka ainoa leimikon ajoura oli ”reilusti puhki” ja ajokoneen pyörien edessä huljusi lieju sen edetessä kohti varastopaikkaa.

    Kun myyjä oli tuttu, niin soitin ja kerroin, mitä olin maastossa nähnyt ja kysyin, että etkö tehnytkään talvileimikkoa? Tuttavani sanoi, että mhy:n neuvoja oli sanonut, että kohteen voi hakata kuivana kesäaikanakin (mts luokitteli kesäkorjuukelpoiseksi). Oli neuvoja kuulemma juuri edellisenä päivänä käynyt siellä ja kaikki oli ollut ihan ok. Nappasin kuvan hänelle ja muutaman tunnin kuluttua sain viestin, jossa tuttuni kertoi, että savotta on lyöty seis korjuuvaurioiden takia. Myöhemmin kesällä paikalla oli sitten pidetty palaveria, jossa yhden jos toisenkin toimijan katse oli ollut maassa ja niska punainen, kun oli keskusteltu vahingoista ja niiden korvaamisesta.

    Tässä tapahtumaketjussa jokaisella henkilöllä olisi ollut mahdollisuus estää totaalisen katastrofin syntyminen ihan vain pienellä pyörähdyksellä maaston puolella. Koneketjun ukot taas olisivat voinut itsekin havahtua, että onko tässä nyt kaikki ok, kun joka ainoa ura on puhki ja ajourat melkoiset. Vaikka tietojärjestelmä muuta väittää.

    JK. Olisi mielenkiintoista tietää onko tilastoa korjuuvaurioiden määristä eri hakkuulajeittain: Harvennus, Ylispuuhakkuu ja jk. harvennukset? Ehkäpä sieltäkin voisi löytyä selitystä asialle.

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 207)