Keskustelut Tekniikka korjuuvauriot

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 207)
  • korjuuvauriot

    Merkitty: 

    traficomin  rakisterin  mukaan  ajokoneiden  painot  ovat  nousseet useilla  tonneilla , vaikka   korjuukelit    huononee   vuosivuodelta   myös niiden  leveydet   ovat   kasvaneet   2,8 m   yli   3  metriin  tälläinen  kehitys  ei  ainakaan  palvele  metsänomistajaa  . mutta   metsäyhtiöitä   kylläkin tuottavuudessa  onkohan  kehityssuunta  väärä  kun  korjuuvauriot   ovat  lisääntyneet  kokoajan ?

  • suorittava porras

    Jätkän tiedot vaativat jälleen päivitystä . Meillä lavetti on tilattava etukäteen kuljetusten ketjuttamiseksi ja turhan ajelun välttämiseksi. Lisäksi on huolehdittava siitä ,että lavettikuskin työrupeama ei ylitä sallittuja rajoja. Useampi kaveri on kuivatellut ajokorttiansa em syystä. Meillä kuljetukset suunnitellaan minuuttiaikataululla eikä kalenterin avulla ,kuten jätkä edelleen näyttää kuvittelevan. Sekin on otettava huomioon ,että perheellisen lavettikuskin lapset ovat muiden lailla hoitopaikassa. Nouto on tapahduttava ajallaan.

    sikari

    Mutta hakkuu on tehtävä loppuun. Puun myyjän ehtojen mukaan.

    sikari

    Tuohon kusetukseen ei lähde kukaan ammattilainen. Lavetti tulossa kiire pois.

    jees h-valta

    Ketä vaatii ja mitä vaatii. Minun vaatimukseni on että homma tehdään kauppasopimuksessa määritellyssä ajassa. Ei siinä muutaman puun pystyyn jääntiä itketä. Sen uuden kaupan yleensä saa jo saman ajan puitteisiin sopimaan. Siinä yhteydessä voi käydä tekemässä kesken jääneet. Onhan joskus tehty puulajihakkuutakin eli esim. mäntyä tai kuusta pelkästään esim. tukkina. Keväällä tehtiin esim. mäntytukkia, syksyllä tultiin kuusikko tekemään. Tilitys kulki silti hakkuun jälkeen eikä jäänyt vartoamaan seuraavaa kertaa.

    Jätkä

    Onpa Suoriutuvalla antiikinaikaiset perusteet. Meillepäin tuli Pohjois-Karjalasta koneurakoitsijoita tehtyään MH:n kanssa alueurakointisopimukset.

    Heillä ressukoilla ei ollut omia ritiläautoja, mutta sopivalla rahalla meidän urakoitsijat hakivat heidän koneensa tänne. Sitten heillä oli asuntovaunuja ja joitakin lapsellisia virityksiä Leimikoiden siirtyessä tarvittiin taas kuljetusta ja nämä paikalliset päättivät, että ”Ostakoot omat lavettinsa”! puolen vuoden sisään Pohjois-Karjalaiset häipyivät.

    Kyllä meillä on lähes jokaisella ketjulla oma kuljetusauto, ei sitä tarvitse tilailla. Oppilaitoksellakin on ja kaikki konekuskit saavat hankittua ”ilmaiseksi” autolle ajokortin, siis jos haluaa. Oma kouluauto ja oma opettaja.

    Kun koneketju on usein jopa satojen kilometrien päässä, pitää kuljetusautojenkin olla siellä. Meidän urakoitsijoilla vaan on joko hotellimajoitus taikka omakotitalo vuokrattuna – usein emäntäkin on mukana.

    suorittava porras

    Antiikkia tai ei,mutta harvoin on varttia kauempaa odotellut kumpainenkaan. Yleensä lavetin perälauta  laskeutuu,kun koura on ketjutettu kuljetusasentoon. Toisessa päässä morjestamaan ei enää ennätä ,kun lavetti häipyy koneen laskeuduttua kyydistä. PS. Taitaa olla runsas 15 vuotta siitä ,kun on itse tarvinnut konetta siirtää…ja yöt on saanut nukkua kotona.

    Jätkä

    Kotoa päin yleensä kuskit kulkee, mutta esim Etelä-Ruotsi on jo niin pitkän matkan päässä, että yöpyä pitää. Samoin Etelä-Ranska, jonne tuli matkaa kotoa 1600 kilometriä + laivamatka ja lauttamatka.

    Niissä on yleensä asuintalot valmiina, kun sinne menee. Urakoitsijoilla on jopa puutavara-autot itsellä, joiden avulla on puunhankinta toimitusmyyntinä.

    teemu varjus

    Kyllä on jätkä niin pihalla nykyajan hommista että ei voi kun nauraa.

    Jätkä

    Sopii naureskella, pöpilässä niitä omituisia ja onnellisia on muitakin. Veikkaanpa, että on korkeintaan yksinkappalein palstalla henkilöitä, jotka ovat kokeilleet logsetin hybridimotoa – vuosimallia 2020.Siinä pian tietäjien naurunhihitys vääntyy itkuksi ja parkumiseksi, jos aletaan perkaamaan tämän päivän puunkorjuutekniikkaa ja – menetelmiä.

    jees h-valta

    Jätkällä on kokemuspohjaa, siitä suositukset, meinaan sinne pöpilään!

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 207)