Keskustelut Tekniikka korjuuvauriot

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 207)
  • korjuuvauriot

    Merkitty: 

    traficomin  rakisterin  mukaan  ajokoneiden  painot  ovat  nousseet useilla  tonneilla , vaikka   korjuukelit    huononee   vuosivuodelta   myös niiden  leveydet   ovat   kasvaneet   2,8 m   yli   3  metriin  tälläinen  kehitys  ei  ainakaan  palvele  metsänomistajaa  . mutta   metsäyhtiöitä   kylläkin tuottavuudessa  onkohan  kehityssuunta  väärä  kun  korjuuvauriot   ovat  lisääntyneet  kokoajan ?

  • jees h-valta

    Niinpä, miksi rajoittaa metsän käsittelyä laitteiden kevattomuudella? Kyllähän se Sampokin maksaa maltaita ja silti ei pärjää kunnon koon koneille alkuunkaan. Mutta toki saa niillä tuhrata mutta metsän kuntoiduuteen sillä ei mitään ainakaan pelasteta. Kyllä tuo puiden välissä ajelu on riskitouhua, ei siinä järkeä ole. Ajourat riittää koska ne on pakolliset metsää tehdessä.

    Metsuri motokuski

    Monelle pieni on niin mukavaa ja kaunista. Mutta kun sellaisilla ei vaan tuottavuutta saavuteta. Mikäpä niitäkin olisi käyttää jos joku maksaisi sellaisen korotetun korjuuhinnan että työ olisi kannattavaa. Uskon että monikaan metsänomistaja ei ole tähän valmis.

    Tähän vielä lisäyksenä että on paljon sellaisia alueita jotka kivisyyden tai maaston korkeuserojen puolesta ei sovi pienille koneille. On ihan eriasia hakata Pohjanmaan metsiä kuin pohjoisen keski-suomen kivikoita tai päijänteen järven rantoja. Myös nykyiset ”kokotilan hakkuut kerralla ” puoltavat isompien koneiden hankinta. Jotta työt voidaan suorittaa kokonaisurakkana.

    Visakallo

    Korjuuvaurioiden torjunnassa metsänomistaja on aina suurimmassa roolissa. Raivaukset ja harvennukset tehdään ajoissa, ojitukset tehdään riittävinä ja ne pidetään kunnossa, rakennetaan kunnolliset ja riittävät metsätiet ja varastopaikat, tehdään puukaupat niin, ettei olla kalenterin orjia, vaan korjuulle voi mennä silloin kun maat parhaiten kantavat, eli yhä useammin kesällä, pidetään uudistusleimikot ja harvennusleimikot omina kauppoinaan. Silloin on tehty oma osuus. Tämän jälkeen kokonaisvastuu korjuuvaurioista on firmalla ja sen moto- ja ajomiehillä. Tämän voin sanoa yli 40 vuoden kokemuksella ilman korjuuvaurioita.

    metsänkasvattaja

    totta on  että   pahoissa   rinteissä  on  vaikeuksia  pienillä  koneilla,  mutta  ei  se  isollakaan  sitä  helpoksi tee   varmasti  kaatuu jos  alarinteen puolta  rupeaa  tekemään , fysiikan  lait  tulevat vastaan  koneen  tuotolla   ei  mielestäni  ole  suurtakaan   merkitystä  vaan  lopputuloksella   kaadettavien  puiden valinta  jo   vie  aikaa  jos   se  halutaan  tehdä  hyvin

    jees h-valta

    Aika pitkälti oikeansuuntaista Visakallo. Ajokoneiden kuljettajat ovat jääneet mielestäni kaiken ”jatkojalostuksen” piiristä pois. Eli varmasti joku ”pöllikoulu” takana mutta sinne ajokoneelle tuntuu jässähtävän se hiukan vähemmän työstään innostunut mutta kuitenkaan ei muuallekkaan konetöihin haluttu hemmo. Olisi hyvä painottaa pöllikoulussa edes työn vastuullisuutta leimikon kokonaisonnistumiseen. On harmi kun moto tekee lähes virheettömän suorituksen ja sitten tulee huithampeli joka vähät välittää miten kuten kalikat tien varteen jyystää.

    Jätkä

    Nyt on siis ”asiantuntijoiden” suulla todistettu, että mitä suurempi kone metsään pannaan puunkorjuuseen – sitä parempi tulos tulee sekä taloudellisesti, että metsän hakkuunjälkeisen tilan kannalta.

    Mutta kun se ei ole niin. Joku vetoaa siihen, että Lapin metsissä oli muutamin paikoin kaksi metriä lunta! Entäs sitten? Lapissakin on myös sellaisia aikoja, että lunta on paljon vähemmän – ja toisekseen pitäisi panna harkintaan kannattaako Lapissa puuta hakata milloinkaan.

    On täällä puuta paremmin tuottavilla alueilla pehmeitä ja huonosti kantavia alueita, on toisaalta kovia, kantavia ja kivisiä alueita, joihin sopii parhaiten aivan määrätynlainen konetyyppi. On oikeaaa maanvaivaa, eli huonoja – tai oikein huonoja nuoria kasvatushakkuita ja on vieläkin jonkin verran järeitä päätehakkuita. Miksi pitää yrittää harventaa lähes taimikkoa koneella, jonka vaatima ajoura on 5 metriä?

    Kun koneurakoitsija sanoo, että pienempi harvennusmoto hakkaa kasvatushakkuuta samalla tuottavuudella kuin iso avohakkuuta varten tehty moto, niin onko sen pakko olla valetta?

    Jos jossain on Sampolla hakattu kasvatushakkuu ja jälki on surkea, niin eikö saman tien pidä mennä Jeessin enkaleimikolle, joka on isoilla koneilla raiskattu niin, että vanhan lain mukaan vihreän veran ääressä olisivat Jeessi, ostotyönjohtaja, urakoitsija ja konekuskit. Ja rapsuja tulisi sekä metsät rauhoitukseen.

    Kun urakoitsija pääseen tienestin puolelle vaikka Sampolla, niin eikö kone ja menetelmä ole osoittautunut järkeväksi.?  Yksi muuttuva tekijä tuossa kuviossa on: Kuljettaja! Jos kuljettaja on täydellinen tumpelo, ei auta, vaikka hänelle antaisi minkälaisen koneen tahansa.

    Leluista : =”Kahden kuution ajokoneista” ja saman kaliberin hakkuukoneista ei kannata puhua samana päivänä kuin urakkakoneista, koska ne eivät tuota kuskille minkäänlaista palkkaa.

    ”Konehemmojen” käsitykset haamu-urista näyttää kumpuavan silkasta tyhmyydestä. Sellaisia aajatuksia ei kannattaisi julkituoda, koska ne paljastavat esittäjänsä olevan asiassa pihalla kuin lumiukko.

    jees h-valta

    Jätkän kummaa luuloa että olisin jonkun surkean leimikon, isoilla koneilla raiskatun enskan uhri. Kun en ole ja tuskin sellaisesta kukaan on kirjoitellutkaan. Kuvat ja teksti eivät ole sellaisesta kertoneet, vielä vähemmän Metsäkeskuksen viranomaistarkastaja. Jos ajokonehemmo sattui olemaan jonkun typsyn lumoissa eikä malttanut pysyä älykännystään ajon aikana erossa on se vain pieni häive muuten hyvin onnistuneesta hakkuusta. Isoilla koneilla tehty ja hyvin tehty! Sampo siellä varmaan tuhertaisi vieläkin!

    mehtäukko

    Jos nyt ei kaksia metriä liiotella jne. Jos sammakko on talven paksujen lumien takia tallissa, yrittäjä saattaa alkukesästä tuijotella totisesti. Ja klusterin pomo.

    Tikkula

    Kiva väittely kun jotkut ei ole nähneet kuin kuvia. En ole myöskään ollut 4 pyöräisen moton kyydissä. Maataloustraktorilla oon ajellu, ja verrattuna vaikka 8 pyöräiseen ,kyyti aika paljon kuoppaisempaa. Ei ihme jos 4 pyöräiset motot harvassa. Ja kuskitkin niihin. Luulis vatkaavan selän sököksi jo muutamassa vuodessa aktiiviurakoinnissa. Nimimerkki: ” Joskus sampon kuvassa nähnyt”

    Koivunkaataja2

    17 000m3 yrittäjä kertoi hakuumääräksi kymmenessä kuukaudessa sampolla ja lähinnä enskaa.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 207)