Keskustelut Tekniikka korjuuvauriot

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 207)
  • korjuuvauriot

    Merkitty: 

    traficomin  rakisterin  mukaan  ajokoneiden  painot  ovat  nousseet useilla  tonneilla , vaikka   korjuukelit    huononee   vuosivuodelta   myös niiden  leveydet   ovat   kasvaneet   2,8 m   yli   3  metriin  tälläinen  kehitys  ei  ainakaan  palvele  metsänomistajaa  . mutta   metsäyhtiöitä   kylläkin tuottavuudessa  onkohan  kehityssuunta  väärä  kun  korjuuvauriot   ovat  lisääntyneet  kokoajan ?

  • Jätkä

    Sampon käyttö siten, että sillä syntyy hyvä jälki, perustuu aivan erilaiseen hakkuutekniikkaan kuin ”ylisuurella” koneella tehty harvennus.  On huonoa logiikkaa yrittää tehdä kasvatushakkuuta koneella, jonka leveys on 3,8 metriä. Sellainen hakkuukone, jonka ulottuvuus on 11,5 metriä ja jonka koura on henkilöauton kokoinen, ei voi pienessä puustossa toimia yhtään tehokkaammin kuin esim Sampon kokoinen kone, joka pystyy käyttämään haamu-uraa, jolloin puomin koko pituutta ei käytännössä tarvita lainkaan.

    Kun hakkuuvyöhyke on vain 10 – 13 metriä ja kone sitä pui molemmilta puolilta, on kauimmaiset puut otettavissa vain 5 – 6 metrin etäisyydeltä, tajunnee Tollompikin, että puun nappaaminen ja teko on huomattavasti nopeampi ja helpompi suorittaa, kuin hapuilla puuta yli kymmenen metrin päästä.

    Haamu-uralla tehty puinti mahdollistaa osan puista puimisen palstalle, eli sitä ei tarvitse pujotella ajouran varteen asti. Siinäkin tekniikassa on järjen käyttö suotavaa, eli puutavaran voi puida letkoihin, jolloin kuormauspuomilla voi nostella peräkkäin olevia pöllejä jopa täysin kourallisin.

    Suuruuden ihannointi harvennushakkuukoneissa vesittää ponnistelut pyrkimyksissä terveeseen ja hyvin tuottavaan metsään, josta saadaan myös laadukasta järeää puuta päätehakkuussa.

    Suuruuden ekonomia näyttää mielipuoliselta mm. tiekuljetuksissa: Kun on saatu metsätieverkosto rekka-autoillekin sopivaksi – samoin maantiesillat – Niin korotetaan autojen kokonaismassoja, pituutta ym niin, että teiden geometria ei enää riitä, maantiesiltojen kantavuus ei riitä, eikä tavoite täyty kuin osittain. Pitääkö samaan hölmöilyyn sortua myös metsäkonepolitiikassa?

    jees h-valta

    Ei se aivan hölmöä ole ison koneen kaukaa puun otto. Ei ajeta joka puun juuristoa paskaksi vaan vain ajourien reunoilta. Kyllä osaava kuski ne sieltä kaukaa eli puomin äärilaidaltakin osaa poimia. Vaikka siinä sitten saattaa hiukan houkutus olla ajourien lähitaisteluun on aivan varmaa ettei edes tavismo. huomaa tuollaista ominaisuutta. Harvennus muuttaa kuitenkin yleensä metsän erilaiseksi (tuossa esimerkkini kohteessa ei muuttanut) joten kuka alkaa nillittää jonkun pienen taajuuseron kanssa. Metsä pitää kyllä harventua silmälläkin jopa tieltä katsoen. Muuten on kyllä turhaan tuhrattu.

    oksapuu

    Aika äkkiä sitä oppii tuntemaan oman alueensa urakoitsijat ja kuskit…

    Sitten vaan pikku kirjaus puukauppakirjaan…

    Jätkä

    Joku täällä on itkenyt kolhittua puustoa ja suuntaan jos toiseenkin tehtyjä ajouria, joihin on poljettu syvät raiteen ja niihin survottu puutavaraa. Kuinka tulee mieleen ajatus, että Jeessi on ilmeisesti niin tuulisessa paikassa, että mielikin pyörii kuin tuuliviiri – mistä milloinkin ilmavirtaus pölähtää.

    Olisi reilua jo pikkuhiljaa päättää, mitä mieltä on! Hakkuun alkaessa kaikki on ollut erittäin hyvin ja on hienot – uudet koneet ja nuoret kauniit kuskit, jotka huomioivat asiantuntevan metsänomistajan ohjeet ja määräykset. Hakkuun päätyttyä jälki on aivan päin persettä ja poika ja hänen poikakaverinsa siistivät jälkiä viikkotolkulla. Hakkuutuloakin on tullut niin paljon, että pankki ilmoitti, että tili on ilmeisesti liian täynnä = Tili ylitetty, vaikka myyntituloa tuli 1 € / kiinto, joita tuli ehdottomasti erittäin paljon!

    jees h-valta

    Ajokoneella on harvemmin puita isommissa määrin kaadettu minunkaan työmaillani. Kyllä se kuitenkin se kolhija on. Mutta iso moto pui kyllä aivan siististi Ajokne olisi mahtunut niissä urissa erinomaisesti mutta kun oli kiva hiukan surffailla netissä konetta siirrellessä. Sattui ettei ollut vielä uuden koneenkaan varustuksena automaattista uralle keskitystä. Kannattaisi alkaa tuohon tekniikkaan panostaa. Vaikka vallan automaatille sen koneen käyttö.

    Rannanperäläinen

    Metsäteollisuuden näkökulmastahan koneita kehitetään, sieltä tulee konevalmistajille ohjeita minkälaisia koneita halutaan.  Tehokkuutta painotetaan ennenkaikkea. Silloin voi taksojakin laskea (m3) ja sehän urakanantajalle on mieleen. Sitten täytyykin olla kuski joka keskimäärin sen 1500 runkoa ensiharvennusta skalpeeraa vuorossa niin että työn jälkikin on täysin moitteetonta. Varsinkin kun palstat joskus surkeita risukoita.  Aloittelijan on lisäksi hankala päästä alkuun kun 500 000 e koneella pitäis tehdä koko ajan koneen täydellä teholla.  Osin tästäkin syystä on monesti tapauksia joissa uranvarret on harvat ja keskeltä otettu juuri mitään. Koneiden hinta suhteessa korjuuolosuhteisiin ja tuotosmahdollisuuksiin on minusta kokoa suurempi tekijä.  Mutta tottakai kohteeseen ylimitoitettu kone kuluttaa helposti enemmän ja sen pitäis tuottaakin enemmän. 1500kg kouran nostelu kuluttaa enemmän kuin 600 kg möykky.

    Muistelen että kerran joku korjuuyrittäjä jutteli jotain kun oli pohtinut uskaltaako investoida uuteen kalustoon, urakanantajan puolelta ilmoitettiin että kyllä, työt ei lopu eikä vähene. Kun oli uudet vehkeet pihassa, yllätti iloisesti ilmoittamalla että työt voit aloittaa kun silpaset ensin taksasta 20% pois?

    Mutta sillä kannalla olen että koneella ajourilta käsin puinti, ilman haamuja. Omassa koneessa 9.5 m puomi, sillä pärjää kohtuullisesti, tosin monesti tuntuu että juuri 0.5 m liian lyhyt.  Eikä se hidasta kun kaukana olevat puut voi tehdä puomin alle. Siirryttäessä napataan vielä oksakasa kouraan ja heitetään uralle. Menee siihen ajeluunkin aikaa jos haamu-uria käytetään, motolla ajetaan silloin tuplamäärä metrejä. Tosin itsellä pääomakulut minimissä, kiire ei ole. Välillä kerätään jopa mustikoita kun tullaan kopista pihalle jotakin kahtomaan. Urat tulevat sellaiset että esim. 845 Komatsu tulee hyvin perässä.

    metsänkasvattaja

    usein  käy  niin  että  kun  päätehakkuu  on tehty  niin  sen jälkeen tehdään se kauppaan  kuuluva  vaatimaton  ja   vastenmielinen  ensiharvennus  monesti  silloin  on  jo  kiire  seuraavalle  työkohteelle  ja  työnlaatu  on  siten  mitä on .eikö  lavetti voisi tuoda  siinä  vaiheessa  sopivan  koneen  jos  katsotaan  harvennuskohde  vaikeaksi

    A.Jalkanen

    Paranisiko korjuutyön laatu, jos puun ostaja omistaisikin koneet, ja kuskit olisivat vain töissä – urakkapalkalla, tai hankalissa kohteissa jopa tuntitaksalla?

    Jätkä

    Uralta puiden alle kymmenen metrin puomi on liian lyhyt, kun koko ajouraväli pitää koukkia. Kouran siirtäminen ajouralta kymmenn metrin päähän , siellä kaukana haparoiden – ja kouran siirto takaisin ajouralle vievät aikaa, aikaansaa kolhuja ja rasittavat suunnattomasti puiomistoa verrattuna kuuden metrin etäisyydeltä puintiin = haamu-uralla hakkuuseen.

    Pienellä runkotilavuudella ja viidakkomaisella tunnelmalla työ on kuljettajalle varsin epämiellyttävää.

    En usko, ttä ”Pitkällä puomilla hakkaavat” ymmärtävät lainkaan, minkälainen ero on ottaa runkoja kolmen metrin etäisyydeltä verrattuna puintiin kymmenen metrin puomin päässä.

    Voin paljastaa, että nimenomaa Kullaalla kiersimme useita kasvatushakkuun jälkeisiä leimikoita, joista työsuorituksesta tuli arvio: Ala-arvoinen. Kohteet olivat yhtiön urakoitsijoiden tekemiä ja juurikin niissä ajourien liepeet oli hakattu käytännössä siemenpuuasentoon ja urien puolivälissä ei juuri kantoja ollut.

     

    Rannanperäläinen

    Tottahan tuo on, helpompi ja nopeampihan se läheltä on puu ottaa kun kauempaa. Tuo on hyvin valitettavaa ja ei missään nimessä hyväksyttävää jos ajourien keskeltä jää tekemättä ja läheltä harvaksi. Kauimmaisetkin sopukat on maltettava tehdä. Oma kone on kaikille tutun Valmet 901 kokoluokkaa, ei haamu-urille. Kummassakin menetelmässä on omat puolensa mutta kumpikaan ei ole täydellinen ilman mitään haittapuolia. Harvennuksessa on kaikkein tärkeintä ettei vahingoita jääviä puita ja niiden juuristoa, siltä pohjalta hommiin.

    Niin, hyvin on meillä palsta harventunut tasaisesti vaikka puomista viimeiset sentit puuttuvatkin, ei oo vielä konetta tai leimikkoa hylätty sen takia?

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 207)